torsdag 1 juli 2021

Månadsrapport Juni 2021 + några spaningar

 Aktiviteten på internet utanför arbetstid har varit minimal hos familjen Snålgris under Juni. Anledningen stavas riktigt fint väder här nere i söder. Poolen har gått på högvarv och värmepumpen har inte behövt köras mer än på midsommarafton, övriga dagar har det varit strålade sol och runt 27 grader. Det är konstigt, men det känns som om sommaren är på väg mot sitt slut och att jag är den siste i Sverige som inte har tagit semester än. Ändå är vi inte ens framme vid vecka 27. 

När jag inte hade fru och barn brukade jag alltid ta en senare semester, runt v29, mest för att det var lugnt och skönt på jobbet veckorna efter midsommar. En annan anledning var att det var härligt att vara ledig när de "allra flesta" började jobba där i början av augusti. En extra bonus blev att den tråkiga hösten blev kortare. Det var tider det... nu är man helt styrd av skolan och dess lov, och någon "fritid" värd namnet är bara att glömma. Kanske kommer den tillbaka när Lilla Snålgris är stor nog att vara hemma själv.

Hur har det då gått ekonomiskt under denna månaden? Det korta svaret är nog "helt okej faktiskt". Låt oss titta på inkomster och utgifter:

Inkomster

Vi hade skapliga inkomster under denna månaden, dopade av utbetald semesterlön och lite obekväm arbetstid för Fru Snålgris:

Nettolöner tillsammans: 54026 kr

Utdelningar: 8650 kr

Övriga inkomster:  2650 kr (barnbidrag endast)

Såld solel inkl. framtida skatteåterbäring: 1774 kr

Totala inkomster blev således 67100 kr. 


Utgifter

Vi fortsätter på temat med att hålla månadsutgifterna låga. Denna månad blev de aningen högre än normalt, mest pga att en del grejor till hus och hem behöver köpas in för sommarsäsongen. Det var en ny flaska gasol till grillen, lite färg till utemöblerna och lite annat smått och gott. Vi kostade även på oss en resa till en större stad, och lyckades dra på oss parkeringsböter, en tusenlapp rakt in i brasan. Tack för det.  

För att göra det enkelt för mig summerar jag månadens utgifter till: 17083 kr, en ökning som består främst av en tusenlapp extra dieselkostnad för resan, och en styck parkeringsböter på en tusenlapp. Och för de som säkert undrar berodde böterna inte på vare sig lättja eller lathet. Vi anlände sent på kvällen, parkerade där vi brukade, och hade totalt missat att det var parkeringsförbud på gatan dagen efter. Detta är en ny skylt som inte fanns där förra året, och gatan är väldigt lång, och skyltarna fanns endast vid gatans början och slut. Vi var dock i gott sällskap med 14 andra bilar som uppenbarligen inte heller hade uppmärksammat detta.

Utdelningar

Juni är en mager månad sett till utdelningar. En av två månader där vi i skrivande stund inte ens når upp till 10000 kr. Några företag har dock tömt sitt ymnighetshorn i våra fickor:

Pengamaskinen

Vi har tack vare det fina vädret inte varit inne och pillat allt för mycket i pengamaskinen. Ett innehav i Iron Mountain är avvecklat, och en fin vinst togs hem. Anledningen är främst att en vinst aldrig är fel, och belåningen i portföljen är nu 0%. Vi fick tilldelning i OX2, men det gick ju käpprätt åt skogen, nedgång -8% första dagen. Har varit med på två andra noteringar som gått som en raket, men då fick vi ingen tilldelning. Trist, men IPO:er är lottsedlar. Portföljens värde håller sig bra mot index:




Övriga spaningar

Livet tuffar på nu känns det som. Ett av våra mål för 2021 är uppfyllda, nämligen det som handlar om löneförhöjningar. Målet var minst 800kr var i löneförhöjningar. Min fru fick 1600 kr och jag fick 1250 kr. Vi har fått en ny chef och jag tog då tillfället i akt att "pusha" lite extra än vad jag brukar. Jag har dessutom blivit uppraggad av några konkurrenter, och fick ett helt okej erbjudande därifrån. Som konsult måste man vara lite om och kring sig för att få upp sin lön. Jag brukar titta på dels vilket timpris jag säljs för. Sen brukar jag lite då och då snacka med konkurrenterna, där jag har stående erbjudanden om intervjuer, ibland nämner de även en lönesiffra i sina initiala erbjudanden. 


Dessa siffra är en bra indikation på vad mitt "marknadsvärde" är. Säg att du tjänar 42000 kr och du får sen två andra erbjudande om 50000 kr och 48000 kr. Det högsta budet är inte alltid det bästa, men man kan ändå få en vink om man ligger väldigt lågt, lite lågt, eller har en marknadsmässig lön. Jag låg "lite lågt" enligt min egna uppfattning, och efter lite diskussioner möttes vi på halva vägen. Min uppfattning är att det går lättare att snacka upp sin lön om man är påläst och har goda argument, än om man bara sitter där och säger "ähhh ge mig 5000 annars slutar jag". 

Jag noterar även att Cirkus Löfven har packat ihop, men ännu inte lämnat staden. Under tiden har en polisman blivit ihjälskjuten i det så trevligt mångkulturella området Biskopsgården. Jag undrar hur mycket som måste hända under Steffes och Mogges vakt, innan de tar hoten från utländska klaner och gängmedlemmar på allvar? Jag umgås privat med en person som jobbar som polis i yttre tjänst i en svensk storstad, och enligt honom är det inte speciellt ofta som "Sven Karlsson" figurerar i den typen av grövre våldsbrott. Allt som oftast rör det sig om utländska gärningsmän, med stort våldskapital, förakt för svenska samhället och inga som helst planer på att låta sig bli "integrerade". 

Tyvärr är detta klientel även överrepresenterat bland sexualbrott, överfallsvåldtäkter, stölder osv. Ändå snackar man bort detta gång på gång. När är en spade en spade? Varför ska det vara så svårt att utvisa gärningsmän vid brott? Enligt mig är detta den bästa medicinen, dels får man bort alla dessa kriminella från landet, och man drar även bort det tyngsta argumentet som SD har i sitt partiprogram. Det är för sossarna en win-win och helt obegripligt, då det påverkar landet enbart positivt, täpper till munnen på Åkesson och signalerar till omvärlden att Sverige inte är ett bra land att begå brott i. Vad är det jag missar?

Oavsett är det tråkigt att svenska medborgare gång på gång i sitt eget land faller offer för utländska förövare, oavsett vad för sorts brott det handlar om. Jag vet inte något annat land där detta hade tolererats. Lycka till att åka dit för narkotikabrott i Thailand t.ex, det blir Bangkok Hilton under ett decennium... i Sverige får du ett halvår i kurran och ett armband med texten "knark är dåligt för hälsan".

En annan sak på ämnet som jag noterat är att det blossar upp mer och mer oroligheter även i mindre städer runt om i landet, Västerås, Borås, Ronneby osv. Vad detta beror på kan man ju undra, men senaste gången jag var och besökte Ronneby, nere i Blekinge, kändes det nästan som om jag hade teleporterats till Mellanöstern. Kontrasten sen jag senast var där för några år sedan var enorm. Det är antagligen inte heller en slump att den lilla staden gång på gång utmärker sig negativt i lokalpressen, även om den ännu mindre Olofström har plågats av bilbränder nu under ganska lång tid. Ingen ser och ingen hör något, vilket är märkligt då man på små orter brukar ha ganska bra koll på vem som gör vad. Men så går det när man bygger upp parallella samhällen.... 

Nåväl, nog med domedagspredikningar, vill buset leta sig ut på landet där vi bor ska de hälsas välkomna på vårat vis. Grannens hundar har vassa tänder, och vårat vapenskåp är välfyllt. En och annan ilsken kärring finns det också. Det ska nog få eventuella våldsverkare eller tjuvar att tänka efter en extra gång innan de söker lyckan hos oss. 

Vad har du själv för omvärldsspaningar? Berätta gärna mer i kommentarerna!

7 kommentarer:

  1. Välfyllt inlägg och jag väljer ut ett par saker att kommentera:

    IPOer har jag testat i 2 månader och det var många fler än jag trodde och mer jobb än jag trodde att läsa in sig. Jag har förlorat ungefär 1500 kr totalt och varit med och ansökt i 25 st IPOer (fått tilldelning i 17 st) medan portföljen gått upp 200.000 kr. Inte värt det och jag lägger ner tills jag får mer tid i FIRE.

    Det är dock väldigt oroande det du skriver om förändringen av våra mindre städer då jag tänker mig att flytta nedåt om några år. Om jag inte flyttar till mitt föräldrahem (vars by också försämrats) kommer det kräva rejäla undersökningar för att inte flytta till fel stad eller stadsdel. Mina uppfattningar om Småland är i många fall 20-25 år gamla och har tappat aktualitet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan smålänningen och tack för din kommentar!

      Jag brukar inte engagera mig i IPOs om de inte blir rekommenderade av flertalet "kunniga" inom finansvärlden. Fick utdelning både för Engelska Skolan och EQT, detta var nog den första som jag gick så mycket back på initialt. Nåväl, ska vänta och se vad som händer, än är inte förlusten realiserad.

      Jag vet inte om detta med oroligheter i små ständer är något som sker överallt, nyheterna är ju duktiga på att snappa upp sånt som är negativt. Här i Småland tycker jag det är helt okej, bortsett från kulturberikaren som knivade 7 personer i Vetlanda såklart. Personen i fråga borde med korrekt politik och mer vakna myndigheter inte ens befunnit sig i landet. Ändå tar man inte detta på större allvar, det är helt beklämmande. Man klarar helt enkelt inte av att göra kopplingen mellan en misslyckad gränsbevakning, otroligt dåliga id-kontroller av folk som reser in, samt de tråkigheter som sker. Är du här på illegala grunder krävs det ju oftast att du måste begå brott för att överleva. Normalt handlar det ju om stölder, så denna knivattack får väl anses hamna i marginalerna, men det är trots allt ett misslyckande för politikerna vid makten. Att man sedan trots upprepade dylika händelser inte slår näven i bordet och säger "nu får det vara nog", det är helt beklämmande.

      Radera
  2. Tjena Snålgrisen,
    Alltid uppmuntrande att läsa dina inlägg. Löfven med bihang är ett skämt och hans sätt att se saker kan bara en tjurig Sosse fatta.

    Lägsta arbetslösheten inom EU 2020 blev det tyst om och ersatt av ”375,000” fler arbeten har skapats men det slår sig slätt när 675,000 utrikesfödda i arbetsför ålder går på bidrag.

    Vi har aldrig haft så många poliser som vi har nu, säkert rätt så men lägre per capita än 2010. I Tyskland har dom 50% fler poliser på capita än oss. Det kanske man ska snacka om?

    Har en kollega jag träffade häromdagen som sålde hus och fick tag på en nybyggd hyresrätt relativt centralt och i ett trevligt läge i Sveriges 4:e största stad där jag bor. Den gentila avgiften för en liten 4:a var nästan 16,000:-/mån och med garage plats c:a 17,000:-.

    För att få denna lägenhet hade han stått i kö drygt 12 år men nu har han givit upp. I denna nybyggda lägenhet i ett fantastiskt hus ganska centralt och en hyra få har råd att bo har det blivit skitigt, stökigt, spring i trapphusen nattetid, möbler slängda vid sop kärlen mm mm och gissa anledningen? Över 80% av dessa dyra lägenheter har snällt upplåtit till Afganer, Somalier, Syrier mm och i min värld känns det extremt märkligt att dessa lägenheter få har råd med nu bekostas av oss dvs vi skattebetalare. Jag tycker det är ett skämt med stort S.

    Nu har jag klagat klart och på aktie fronten rullar det på hyfsat. Valde att byta Klövern pref till Corem D och första utdelningen borde dyka upp i början av nästa vecka. Köpte även på mig lite extra Linc efter IPO’n så får vi se vart det landar. Blir en bra början av Juli då SBB, ALM, Nyfosa, Sagax, Corem av ”tråk aktierna” delar ut.

    Ha en fin Fredag och sköt om dig och familjen.

    // Malte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malte och tack för din kommentar!

      Ja det är lätt att ryckas med av allt nattsvart man läser om och ser på tv. Dock har jag en hel del bekanta ibland verklighetens folk (polis, sjukvård etc) och de bekräftar tyvärr den bild jag själv har av hur samhället utvecklar sig. På vissa platser har det blivit bättre, gängen är knäckta, det är lugnt och skönt men på betydligt många fler ställen är det mer oroligt och "white flight" är ett faktum. Även utlänningar som har lite pengar på fickan väljer att packa ihop och dra vidare. Som en boende på Biskopsgården sa igår, "det är en klick som förstör för alla." Utplåna denna lilla klick och visa vem som bestämmer, tack. det ska inte krävas att en polisk blir ihjälskjuten innan lagens långas arm kavlar upp armarna och tar på sig hårdhandskarna. Åter igen märks det tydligt att det saknas politisk vilja att göra vad som krävs. Jag vet inte om det är MP som stretar emot eller vad det 'är frågan om, sossarna har väl historiskt sett inte varit så otroligt dåliga på lag och ordning?

      Apropå poliser är väl ett problem att det slutar ganska många också. Sen anställs det en hel del civilanställda, utöver patrullerande konstaplar. Oavsett vilket är både polis, gränspolis och tullverk gravt underbemannade.

      Det låter helt otroligt som du säger att det klientelet har råd att bo i den typen av fina lägenheter. Tyvärr blir det ofta kaos av det hela, det är min erfarenhet efter att ha besökt bekanta i kulturberikade områden. Det ser helt enkelt mer skräpigt, förfallet och rörigt ut. I våran lilla by såldes ett fint hus för nån miljon till kommunen som sedan lät en familj araber bo där. Det blev en hel del protester ibland närliggande grannar pga diverse oroligheter, skadegörelse, bråk osv. Till slut flyttade dessa personer, men frågan kvarstod varför kommunen ansåg det var värt att lägga en miljon kronor av skattepengar på ett hus till en familj. Undrar om de köper ett hus till mig också om jag vill ha det.

      Det största problemet och anledningen till att vi har det som vi har det är inte invandringen utan svenskarna. Det är vi som skapat de regler och bestämmelser som gör allt detta möjligt. När SD t.ex. vill minska dragningskraften hit går de andra till massivt motangrepp och pratar om "skillnad på folk och folk". Jag tycker det är helt rätt att man måste se skillnad på det egna landets medborgare, och folk från andra länder. Det är en norm bland övriga länder i världen, jag har t.ex. inte samma rättigheter som en spanjor när jag är i Spanien. Ändå verkar just "asyl" vara någon sorts gräddfil rakt in i hjärtat av välfördssverige, när grunden i det hela istället borde vara att ge dessa människor skydd från en konflikt. Detta är inte på långa vägar likstämt med att ge någon fullvärdigt medborgarskap. Skydd ska i första hand ges på plats/i närområdet med FNs hjälp. Danmark har nu börjat med kreativa lösningar, och jag tycker det är helt och fullt rimligt. Låt oss sägaa tt Putin invaderar Sverige, vart hade jag själv velat ta skydd? Ska jag knata ända till Thailand eller Kongo eller ska jag ta skydd i Norge, Schweiz, Island, Tyskland? Hmmm måste tänka efter. Det är helt uppenbart att folk inte tar sig hit pga att de söker skydd, utan för att det är välfärden som lockar, så kan det inte bara få fungera.

      tack själv, ha en god fredag.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hallå Snålgrisen!
    Tror tyvärr att det som vanligt är mest skitsnack och om nån vecka är " tryggheten" återställd och den dödade polisen har i stort glömts bort av politikerna. Det är en enda stor katastrof våra politiker har lyckats ställa till med och tyvärr fortsätter ställa till än mer.

    Det mesta kring denna mångkultur, invandring, asyl o liknande gör mig uppgiven och mycket bekymrad över framtiden.

    Att skattepengar leks bort på asylsökande och diverse integrationsexperiment gör mig förtvivlad. Att man som asylsökande ska få bo på flotta adresser utan att ha bidragit med en enda kronor är helt sanslöst vansinnigt...

    Se för sjutton till att ställa krav istället samt börja verkställa hemflyttning på alla individer som begår brott o sätt ribban för hemskick extremt lågt för måttet på dumheter o importerade skitstövlar är överfyllt sedan länge. Se gärna till att hela släkter, läs klaner, omedelbart utvisas om de är involverade i brott.

    Frågan Leffe o Mogge fick under en pressträff som gällde hur man kan öka säkerheten för poliser är helt felställd och korrekt fråga är självklart:

    Hur ska Sverige åter bli ett tryggt och säkert land för alla och där poliser visas respekt i sitt yrkesutövande.

    Svaret är ju inte så svårt:

    Bura in dräggen och skicka hem de som klart och tydligt visat att de inte vill integreras i samhället, se också till att återinrätta tullarna som framöver lämpligen kontrollerar 100% av in- och utgående fordon och personer till och från detta land.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentar!

      Ja det verkar som om vi är överens om vart en del av problemen i samhället finns. Det som saknas är tyvärr politisk vilja från c, MP och V, de verkar inte ens kunna göra kopplingen migration->brottslighet. Givetvis är inte alla som migrerar brottslingar, men den överrepresentation som finns går inte att förneka. Därför anser jag att lagar som reglerar din möjlighet att vistas i landet borde införas/skärpas, så att man vet om att brott är en enkel biljett till därifrån du kom, oavsett vart det är... givetvis måste Sverige se till att om det går att resa från ett land till Sverige, då ska det givetvis gå att resa tillbaka till det landet. Det ska inte heller spela någon roll om det är krig eller annat elände där. Individen har ett eget ansvar. Så funkar det för alla oss andra som reser till andra länder. Sköter vi oss inte, då åker vi ut.

      En grundförutsättning för att få till en ändring är att en majoritet av de styrande partierna först och främst accepterar att det finns ett problem. Tydligen gör inte S detta, och resten av januaripartierna verkar helt förblindade av sin rädsla för att SD ska bli ännu större. Givetvis tror de inte själva på det snacket om att SD är ett hot mot demokratin, det enda SD är ett hot emot är deras egen möjlighet att sitta kvar vid makten. Men att skrämmas, det går alldeles utmärkt, och de nyttiga idioterna på SVT hänger givetvis på.

      Radera