onsdag 31 augusti 2022

Månadsrapport Augusti 2022

 Då har ytterligare en månad passerat och det är dags för en ny månadsrapport. Nu blir ju sällan dessa skrivelser endast en rapport om månadens ekonomi, utan ett slags kåseri om lite allt möjligt. Det finns sannerligen ingen brist på saker att skriva om, speciellt nu när valrörelsen går mot sitt slut och pajkastningen har börjat från alla håll och kanter.


Vi har haft en lång och hyfsat trevlig semester. Min frus syster med familj har bott hos oss under några veckor, och då de har två barn, en tjej på 7 år och en kille på 2 år, har det inte blivit fullt så lugnt och trevligt som jag hade hoppats på. Lugna sommarkvällar med en god biff på grillen, lite rosé i glaset och mig sittandes i min favoritstol med en god bok, har snarare varit kaosartade med skriv, bråk, bus och en massa annat som jag faktiskt helst hade sluppit. Jag har nog blivit för gammal för småbarn helt enkelt. Jag vill ha tillbaka mina lugna kvällar, så som livet var innan Lilla Snålgris kom till världen. All heder åt de med två och tre eller fler småbarn som faktiskt orkar med vardagen utan att krascha ihop som nervvrak. Min fru och jag tittade för ett tag sedan på ett avsnitt av "Suits", där två av karaktärerna diskuterade huruvida de skulle ha barn längre fram i relationen, och kvinnan uttryckte det ganska träffsäkert (fritt från minnet):

- "Sure, I like kids, when they are 19 and on their way to college".

Min fru och jag reagerade dessutom helt olika på detta, vilket kanske säger något om vilka diskussioner vi har haft här hemma kring att skaffa fler barn. Jaja, jag fick i alla fall nu under semestern ett smakprov på hur livet är med flera barn i olika åldrar, och kan säga att det verkligen inte är något jag saknar. De bästa två dagarna av hela semestern var när hela rasket åkte iväg till Astrid Lindgrens värld och övernattade där, och jag var förkyld och stannade hemma. Helt underbart att ha huset för sig själv i två dagar. Den förkylningen kändes nästan som en lotterivinst. Nåväl, åter till ekonomin:

Inkomster och utgifter

Vi har under sommaren haft lite högre utgifter än vanligt, då det går åt mera mat rent allmänt. Min frus släktingar hade med sig väldigt mycket mat och grejor från deras hemland, vilket hjälpte till att få ner månadskostnaden en hel del. Dock, det har blivit dyrare att handla mat nuför tiden, och våra budgeterade 4000 kr kommer inte att räcka. Vi handlar så mycket på kampanj som vi bara orkar, men det är svårt att hålla kostnaden under 4000 kr. Vi får se om denna budgetpost kommer att skruvas upp under hösten.

Våra totala löpande kostnader blev 19510 kr.

Inkomsterna såg hyfsat bra ut. Min fru har jobbat lite extra då man erbjöd dubbla timlönen för extrapassen. Detta kommer att ge några tusenlappar extra till septemberlönen.

Nettolöner: 45433 kr

Utdelningar: 13459 kr

Övriga inkomster: 9092 kr

Solförsäljning: 4500 kr (inklusive 60-öringen)

Inget att höja ögonbrynen åt förutom kanske solförsäljningen som slagit nya rekord under augusti. Mycket sol i kombination med vansinniga spotpriser har bidragit till runt 300 kr om dagen i ren inkomst. Vi har köpt el för ca 750 kr. Poolen är den stora boven, men nu med kalla nätter har vi stängt av uppvärmningen och kör endast cirkulationspumpen några timmar om natten.

Totala inkomster: 72225 kr

Utdelningar

Augusti och september är inga roliga utdelningsmånader. Vi har dock fått in lite över 13000 kr denna månad, vilket inte är fy skam. Det är riktigt skönt att ha denna extra inkomst att luta sig emot om man skulle bli riktigt sjuk eller något annat skulle hända. Detta är pengar som kommer att ramla in utöver eventuellt stöd från samhället i händelse av kris. 


Vår prognos ligger på ca 320000 kr om året i utdelningar, och vi hoppas kunna öka detta till 360000 kr nästa år. Sakta men säkert ökar vi. Jag önskar ibland att man kunde vara som bloggkollegan Krösus Sork som verkar ha hur många miljoner som helst undangömda i madrassen. Tack vare dessa tillgångar ligger han väl nu runt 75000 kr i månaden i utdelningar. Där har vi en bit kvar.... och inga feta arv eller andra större inkomster har vi att förvänta oss. Snarare har vi fler utgifter, då min frus föräldrar bor i ett riktigt risigt hus (i Asien), och nu vill hon och systern bygga ett nytt hus där nere som föräldrarna kan bo i, och som vi sedan tillsammans ska kunna ta över och bo i under semestern. Här i Sverige är det precis tvärt om, här är det ofta föräldrarna som överöser barn och barnbarn med pengar, presenter, sommarstugor, båtar etc. En av mina kompisar "fick" nyligen ett fint hus med havstomt och egen brygga av sina föräldrar, när dessa skulle flytta till lägenhet. Värdet ligger runt 10 mille, de gav bort det för 3 eller något. Motorbåt ingick. De ansåg sig inte behöva mer pengar utan nöjde sig med att få lägenheten finansierad. Mina föräldrar har bott i hyresrätt senaste 30 åren. De har inga tillgångar förutom lite möbler. Det är knepigt hur olika det kan gå, både hans och mina föräldrar har jobbat hårt hela livet. 

Pengamaskinen

Börsen går i sidledes och nedåt och har gjort så senaste månaden känns det som. Ena dagen går det upp, andra dagen går det ner. För året ligger vi ändå hyfsat med -3% eller något. Bra mycket bättre än index. Några större händelser på utdelningsfronten har jag inte sett. Altria höjde utdelningen med 4%, Rio Tinto sänkte med runt 40% och jag sålde av. Jag visste att deras utdelningar var lite svjiga och följde världsmarknadspriset på bl.a. järn, men att det var så stor varians hade jag inte räknat med. Köpte lite Antero Midstream och ett antal BDCer istället. 


Jag har precis som så många andra tagit en rövare och chansat på att SBB är grovt undervärderat. Än så länge har det inte spelat ut speciellt bra, vi får se vad som händer under hösten. Har man tur kommer de att sticka iväg till i alla fall 35-40 kr och då tjänar man en bra hacka i värdeutveckling. Folk och kommuner måste trots allt ha lokaler för sina verksamheter, likaså bostäder. SBB är väldigt duktiga på att hålla nere kostnader och jag litar på att de är duktiga på att tjäna pengar. 

I övrigt tuffar livet på. Min fru har kollat upp lite andra karriärmöjligheter där lönen i princip kunde fördubblas, men problemet med att bo som vi gör är att det är i storstäderna som möjligheterna finns, och hon är i dagsläget inte så pigg på att sova över på annan ort några kvällar i veckan. Hon är dessutom ingen van bilförare trots att hon har körkort. Jag har svårt att se henne köra 20 mil i mörker, regn och kanske snö och dimma. Jag har själv inga som helst problem med detta, är en garvad pendlare med många tusen mil under bältet. Vi pratade om det och tog beslutet att tacka nej, trots att det var ett väldigt fint erbjudande som hade gett henne ca 60000 kr brutto. Kanske om några år är det aktuellt, men i nuläget kommer hon att harva vidare hos Regionen. 

Jag själv hade förvisso kunnat starta eget AB som IT-nisse och fakturera 700 kr i timmen om jag hade velat. Problemet är att är knepigt att komma in hos de kunder som finns här, projekten är långa och man binder upp sig under lång tid. Jag önskar jag hade kunnat jobba med arbetspass, som min fru kan. En timanställning som IT-konsult, kan det vara något? Troligtvis inte, då jag aldrig har hört någon kund efterfråga detta. De vill ha stabilitet och kontinuitet. Sen har jag ju haft lite bekymmer med stress och panikångest (har tider bokade hos vårdcentral, men det händer inte mycket, lite samtalsterapi), vilket gör att jag helst sitter kvar i det lugna uppdrag jag nu har. Att bli egen firma kommer att utsätta mig för en sorts stress som jag helt enkelt inte är redo för. Vi får dock se hur det hela spelar ut sig här hos min arbetsgivare, det har inte varit kul sedan vi blev uppköpta. Nu får man knappt göra något utan att det ska godkännas och rapporteras. Innan var jobbet mycket friare, precis som jag vill ha det.

Jag hoppas på att bli fri från allt elände i huvudet, och när jag fungerar normalt igen, då kanske jag känner styrka i att säga upp mig och starta ett eget bolag. Tills dess låter jag det dock lunka på som vanligt.

Har du haft en bra sommar? Redo för hösten?

4 kommentarer:

  1. Snubblade härom dagen in på Annas blogg där hon skriver en del om att starta företag inom it.

    https://annaleijon.se/

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej leva drömmen och tack för din kommentar! Jo har länge gått och funderat på detta, men som jag skrivit flera gånger innan är arbetsmarknaden lite knepig om man som mig inte vill bredda sig rejält kring den teknikstack jag jobbar med och trivs med. I Storstäderna finns det hur mycket jobb som helst, men bor man i södra Sverige långt från Malmö, då är det betydligt knepigare. Man är i händerna på större konsultmäklare som har avtal mot myndigheter och industriföretag. Sen som sagt ska man ju vara mentalt redo för att ta hand om allt själv, på gott och ont.

      Radera
  2. Samtalsterapi? Funderat på att kombinera med läkemedel av typen SSRI, typ sertralin?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Undrar och tack för din kommentar! Ja jag har noll och ingen erfarenhet av psykofarmaka och är allmänt skeptisk till sinnesförändrade läkemedel, då man ju vill kunna fungera precis som vanligt i vardagen, minus diverse ångestattacker. Dock är väl min uppfattning att vanlig samtalsterapi där man pratar om sin barndom, sin fru och barn etc vara mer av typen "trevligt samtal" än något som faktiskt gör nytta mot symptomen. Det var mer trevligt att prata med någon som förstår, men vi kom aldrig riktigt fram till något som kunde användas för att hjälpa till, mer än lite andningsövningar. Dessa symptom uppkommer som sagt enbart i vissa situationer, typiskt där det är mkt sinnesintryck, som på en restaurang (inomhus, inte utomhus), i en mataffär, eller vid ihållande samtal med någon. Man har ju varit lite avis till alla politiker som under valrörelsen kan prata och prata i timtal utan att verka det minsta hjärntrötta.... jag hade inte klarat 3 minuter.

      Radera