onsdag 24 juli 2024

Sommar och sol...

och tuppen den gol? Hur som haver, vi är nu hemma efter att ha varit på resande fot i ca två veckor. Som jag skrev för något år sedan har vi bekanta på västkusten som bor i ett riktigt sagolikt vackert hus precis vid havet. Huset går i moden stil och kostar någonstans norr om 20 miljoner kronor. De fick råd med detta genom att sälja en väldigt framgångsrik firma, och nu jobbar de båda som konsulter lite när de känner för det, för att ha råd att betala driftskostnader, samt liv och övrigt leverne. Någon gång vartannat år bjuder vi in oss själva dit och stannar ungefär en vecka. Vi har jämngamla barn som trivs väldigt bra med varandra, och sen hade vi även besök av min frus kusin med två mindre barn. Jag vet inte om det var speciellt lugnt där, då det badades i poolen från moron till kväll, och när vi inte stannade i huset och höll på med diverse matlagning, spel eller annat socialt samkväm bar det av till kringliggande byar på marknader, tivoli och allt annat "kul" som man kan göra på sommaren. Jag blev riktigt mätt på detta efter ett tag, då det främst är min fru som vill dra dit mig, och Lilla Snålgris med kusiner i släptåg gillar verkligen karuseller och ponnyridning och allt man nu kan hitta på. 


Efter ett tag sa jag stopp då jag behövde en dag att bara vara hemma i huset själv och vila upp huvudet, då hjärntröttheten var påtaglig efter en heldag på en helvild nöjespark där man fick vara barnvakt åt de två småttingarna, medan övriga familjemedlemmar roade sig i de större karusellerna. FÖr mig är semester att åka på nån utflykt hit elelr dit men först och främst att bara stanna någonstans och vila upp sig. Tyvärr är detta helt motsvarigheten till vad Fru Snålgris gillar att göra på semestern. När hon får bestämma ska det iväg på än det ena och än det andra, och även om jag försöker påtala att jag faktiskt hade saker jag hade tänkt göra här hemma, som t.ex. göra lite större underhåll på hus eller trädgård, då blir jag dessvärre ofta övertalad/överkörd. I år satte jag ner foten och det kändes riktigt skönt faktiskt. När jag stannade en hel dag i deras hus passade jag på att fixa diverse problem som de hade med sitt smarta hem, samt gjorde några andra mindre reparationer. Även om de har mycket pengar så har de inte speciellt mycket tid, och har även en förmåga att låta saker bero, saker som verkligen borde fixas, som t.ex. en läckande vattenkran eller att byta en rutten bräda på fasaden. De är evigt tacksamma när jag dyker upp och tar hand om detta. 

Nu är vi som sagt hemma i våra trakter igen och de flesta grannar i området verkar vara bortresta. Vädret har ju inte varit det vackraste här nere i södra Sverige, så kanske tog de en sista minuten resa till ett 40 gradigt Grekland? Jag gillar när det är "varannandags-väder". Då kan man lata sig och bada när solen skiner, och sen när det är mulet och regnar kan man ägna sig åt lite mys inomhus, eller att måla om några ytterdörrar. Vi köpte helt nya dörrar till hus och förråd för kanske 8 år sedan, och redan nu ser de förjävliga ut. De är polerade två gånger redan, men de oxiderar fortare än jag hinner ropa hej. Vi valde antracitgråa dörrar och det var kanske inte det klokaste valet märker vi nu i efterhand. De bleknar åter och blir fläckiga redan något år efter att jag har polerat bort oxiden, och nu tål de inte fler omgångar med polertrissan. Färg är inte billigt, och till snickerier vill jag inte använda Julas eller Biltemas filmjölk, utan det blir en dubbelt så dyr färg från den lokale glade färghandlaren. Jag gillar inte att måla, men då kostnaden för en ommålning med roller och lackpensel vida understiger en fabrikslackering eller (Gud förbarme) helt nya dörrar, är det ett enkelt val för en som redan har bränt alldeles för mycket pengar denna månaden. Totalt hamnade jag på 1000 kr för två penslar, en roller och två liter färg. Det är ett riktigt segt jobb att måla dörrar och fönster, speciellt för en perfektionist som jag. En dörr är klar och resultatet är helt okej måste jag säga. På avstånd ser den helt ny ut, och kommer man när ser man absolut diverse skavanker som lyser igenom den nya färgen, men skit samma! Fru Snålgris är mycket nöjd, och då får väl jag också vara nöjd.

På pengafronten tuffar portföljens värde upp och upp, samtidigt som det är ganska lugnt med utdelningarna. Jag har gjort mig av med Aktiespararna Direktavkastning B, som har varit en stor besvikelse pga en flerårig trend av sänkta utdelningar, och istället investerat i iShares World Equity High Income, en fond som delar ut ca 7-9% i direktavkastning fyra gånger om året. Tyvärr har Avanza inte hunnit uppdatera belåningsvärdena för denna ETF än, men de lär landa på 70% och med ränterabatt, precis som liknande fonder. I övrigt har inga andra förändringar gjorts med ekonomin, utan vi tuffar på som vanligt, med vetskapen om att det går åt ca 20-30% mer kosing under sommarmånaderna än övriga året. Fy fan vad allt har blivit dyrt. En femhundralapp på en marknad där barnen ska roa sig och äta försvann snabbare än en löning på Ullared.

På det personliga planet är jag nu helt inställd på att ta det lugnt och plugga ett antal fristående kurser till hösten. Min sista sjukersättning kommer i augusti, därefter blir det CSN. Vi kör helt enkelt en repris på föregående höst, då jag var tjänstledig. Jag fortsätter knapra Sertralin och känner mig piggare och mentalt starkare, men samtidigt känslomässigt något bortkopplad. Gråter aldrig numera, på gott och ont. Känner mig märkbart mer känslokall, vilket kan vara bra i konflikter, men sämre hemmavid när man pratar med nära och kära. Jag trivs i alla fall med det inre lugn jag fått, och vi får se om hjärnan kan trilla tillbaka till sitt vanliga lugna jag igen, någon gång i framtiden. Dessa saker tar lång tid och jag får helt enkelt ha tålamod.

Önskar er alla en fortsatt trevlig sommar!

9 kommentarer:

  1. Låter som en härlig semester, även om nöjesparker kanske inte är det bästa om man är hjärntrött.

    Håller med dig om att allt blivit nästan löjligt dyrt, har själv gjort en del resor i sommar med sällskap, och det är galet att två glas vin på en uteservering kan kosta drygt 400 kronor. Och då är vinet av det enklare slaget...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire2025 och tack för din kommentar!

      Nej det är det verkligen inte men om man jobbar med KBT så handlar det om att utsätta sig för saker som tidigare var väldigt jobbiga, som platser med mycket folk och liv och rörelse. Sertralinet hämmar panikkänslorna och tanken är att "lära" kropp och sinne att det inte är farligt att vara där. Lite som en krycka när man har brutit benet och ska försöka lära sig gå igen. Dock känner jag att kroppen verkligen inte vill vara där och en inre röst viskar " ta mig härifrån". Det är antagligen lite som att sluta röka, det går inte på en dag. Det kan ta lång tid och vissa blir aldrig helt fria från panikångest.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Kärleksbesvärjelser
      2) lösning och bot mot all sjukdom
      3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
      4) Äktenskapsbesvärjelser
      5) Graviditetsbesvärjelse
      6) Uppbrottstrollformler
      7) Dödsbesvärjelse
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Hallå Snålgrisen!
    Ja det får inte bli för mycket stoj, pallar inte med sådant längre heller i för stor utsträckning. Lyckligtvis delas synen av frun och hon har mer och mer börjat förstå och uppskatta alternativa sysselsättningar. Det räcker att scanna expressen under några dagar för att inse hur folk slösar bort massor med pengar och får i stort sett mest elände för pengarna... Men likväl hoppas de på bättre tur nästa gång.

    Var iväg på en dagstur med familjen och utan att slösa smälldes runt 2000 kr, frun insåg under turen att jag hade rätt, vi skulle tagit med kaffetermosen. Visst det går pengar med bilresor också, det märks inte på samma sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din kommentar!

      Ja det är tydligt att Fru SNålgris och jag inte riktigt spelar i samma liga, speciellt inte nu när jag fortfarande är lite trött i huvudet. Det är bra att hon utmanar mig på saker och ting, men jag har även lärt mig att säga nej på ett tydligare sätt. Sommaren är för oss en intensiv period då hennes släkt kommer hit och vill träffas, sen har vi haft många personer som vi umgås med på bjudning hos oss, och då är det mat och dryck det ska bjudas på, och många timmars prat. Min hjärna har gått på högtryck av allt detta, och det är faktiskt skönt att frugan nu har börjat jobba och det bara är jag och dottern hemma. Det känns lite som att jag har fått tillbaka kontrollen över min tillvaro... men så är det att vara gift. Man får ge och ta. På det stora hela är vi överens hur vi vill leva våra liv, den stora skillnaden är att hon har ett mycket större behov av resor, aktiviteter och att "se världen" än vad jag har. Ändå har vi rest väldigt mycket innan vi fick barn. Nu är det skönt att Lilla Snålgris är så pass stor att hon klarar det mesta själv, och faktiskt har hon och frugan bokat en resa till ett land långt borta senare i höst. Jag ska stanna hemma, då jag helt enkelt inte var sugen på att resa dit de ska.

      Allt smått kostar pengar nu för tiden. En skräpleksak på en marknad kostar lätt 100 kr och går sönder bara man tittar på den. En heliumballong, 150 kr. Mat ska vi inte prata om, en svettig langos, 140 kr, thaibuffe 320 kr.

      Radera
  3. Hej, har själv ägnat mig åt lite andra saker och försökt vara ”off grid” ett tag. Även om det kan vara lite stök runt om kring så vist kan det vara skönt med att byta miljö då och då för att bryta av. Men jag har samma åsikt som dig, avkoppling för mig är att inte åka runt och uppleva saker, utan att ta det lugnt och hinna med att i lungan takt fixa sånt som inte alltid prioriteras annars. Eller att välja att inte fixa det nu, utan att bara finnas. Var likadant när barnen var små, de ville till tivoli, grönan, Liseberg mm. Så vi la en sådan resa på våren och en på hösten, sommaren gick mer lugnt till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tole och tack för din kommentar!

      Ja det är knepigt, nu när jag är "RE", men inte "FI" har jag ju tid på vår och höst att fixa diverse grejor som inte är absolut beroende av att bli fixade på sommaren, men man vill ju gärna göra så mycket som möjligt med hela familjen, nu när den är samlad på sommaren. Fru Snålgris har 4 veckor semester på sommaren och sen 2 veckor till hösten när hon ska resa med Lilla Snålgris till andra sidan jordklotet. Jag har en lyxig tillvaro på så sätt att jag inte är beroende av att "ta semester". Det blir lite konstigt när alla frågar "har du semester nu"... ehhh ja det har jag blir svaret :=)

      I sann KBT-anda gör jag så mycket jag orkar i form av aktiviteter. Både för att utmana mig och för att Fru Snålgris blir jätteglad när vi åker iväg till ställen där "det händer saker". I sinom tid kommer vi antagligen att börja resa mer utomlands också, men dels håller vi fortfarande på att ackumulera pengar till att bli riktigt "FI" om några år, och sen är en resa utomlands väldigt stressig för mig, då jag får ordna med allt med bokningar och så. Vill helst ta det lugnt med det ett tag till.

      Vi strök en Stockholmsresa denna sommar då vi helt enkelt inte hann med den. Blir lite enklare dagsutflykter istället. MAn glömmer snabbt att många destinationer har öppet en bit in i september, då kan man åka nån helg istället, när det inte är så mycket folk, och vädret ofta är ganska bra, men inte tokvarmt som idag (+27)

      Radera
  4. Inga andra förändringar, men redan sålt Golub efter bara någon månads inköp?

    SvaraRadera
  5. Jag upplever helt enkelt underverken av Dr GIDEONs örter. Gud kommer att fortsätta att välsigna dig Dr GIDEON rikligt för det goda arbete du gör i människors liv genom att bota dem från olika typer av sjukdomar. Jag kommer att fortsätta att vittna om ditt goda arbete. Jag levde med typ 1-diabetes för 6 månader sedan och läkaren sa till mig att det inte finns någon . Jag trodde inte på honom och behöll min tro i hopp om att jag en dag skulle bli botad från denna hemska sjukdom. För bara två månader sedan såg jag ett inlägg på diabetesforumet om en örtläkare vid namn Dr GIDEON om hur han botar människor från sjukdomar med sin rot och örter och jag kontaktade snabbt Dr GIDEON på WhatsApp och jag förklarade mitt problem för honom och han berättade för mig . oroa dig inte, han skulle bota mig och han förberedde verkligen örtmedicinen och skickade den till mig via UPS och gav mig sedan instruktioner om hur jag skulle ta den. Efter tre veckors intag av örtmedicinen gick jag till min läkare för kontroll och mitt diabetesresultat visade negativt och läkaren sa till mig att det inte finns några spår av diabetes i min kropp och diabetesen är helt borta. Du kan också bli botad från alla slags sjukdomar genom att kontakta Dr. GIDEON på WhatsApp +2347042191323
    E-post: drgideon611@gmail.com

    SvaraRadera