söndag 1 september 2024

Månadsbrev Augusti 2024

Ojoj vilken sensommar vi fick. Här har det inte regnat på snart två veckor, och varje dag är det soligt och härligt med ca 23 grader på kvicksilvret. Tydligen ska vädret fortsätta på inslagen väg även nästa vecka, då en ny värmebölja är på väg. Jag tycker att det är skönt att det mörknar tidigare då jag som bekant inte är något stort fan av solljus ända till 22-tiden. Till runt 19-tiden kan det vara trevligt med lite ljus, men sen kan solen gott tacka för sig. Så fungerar det i Sydostasien och på Gran Canaria, och för mig var det helt perfekt att sitta där i december och titta på havet, båtarna och stadens ljus från hotellbalkongen utan solglasögon, med en Singha i handen och en behaglig sval kvällsbris. Man kan inte få allt, och vädret styr vi inte över. Det är trevligt för elräkningen att solen skiner, då värmepumpen kan ta det lugnt, och solpanelerna producera några kronor i sol-el.

Nu har Lilla Snålgris börjat en ny årskurs på mellanstadiet, och tyvärr är hon inte lika flitig som innan. Nu är det massvis med attityd, hon är svår att få upp på morgonen och man måste säga till flera gånger för att få henne att städa sitt rum, göra läxorna och så vidare. Jag har tappat tålamodet några få gånger, speciellt när i princip allting ska ifrågasättas. När hennes kompis var här och jag sa att -"nu är det dags att gå hem"... svarade duon genast med -"varför då?". Då brast det för mig, måste jag erkänna. Vi har forskat om det kan vara något i skolan som är fel, med kompisarna eller de nya lärarna, eller om det är något kärlekstrubbel. Har kammat noll på den fronten. Det är en liten skola och alla känner varandra väldigt bra, så det är ganska svårt att må dåligt någon längre period och inte bli upptäckt. 


Lilla Snålgris har alltid varit lite "trög", men hon är väldigt smart och glad, med ett stort hjärta. Hon jobbar dock enbart enligt minsta motståndets lag, och gör minsta lilla som krävs för att bli godkänd, eller färdig. Jag erbjöd henne en möjlighet att tjäna några extra kronor genom att bära in- och stapla upp ved här hemma. Ett enkelt jobb. Fyll en skottkärra med vedklabbar, kör den 10 meter till våran vedbod, och stapla in vedträna där. Det tog väl 20 minuter innan hon låg på gräsmattan och suckade och gnällde. Så höll det på hela dagen, aj, jag har ont, oj, jag är törstig, mmm jag är hungrig... osv. Detta trots att jag hade planerat in rikligt med raster och en lååång lunch med dessert. Hon fick ungefär halva pengen som vi kom överens om när arbetsdagen väl var slut, och jag fick gå och lägga mig tidigt pga svår hjärntrötthet.

För egen del är jag utskriven från Försäkringskassan och är nu en glad student som ska börja sina första två kurser på måndag 2/9. Jag knaprar medicin varje dag, och den gör faktiskt stor nytta. En nackdel som jag märkte igår är att jag får rejält med bakfylla efter att jag har druckit några glas vin (som är helt ok enligt läkaren). Under själva drickandet är allt som vanligt, men efter några timmar blir jag trött, dåsig och får en sprängande huvudvärk. Det är inte heller kul att vakna dagen efter. Jag har innan aldrig haft några problem med att dricka några glas vin och har nästan aldrig blivit bakfull. Alkohol har haft den motsatta effekten på mig, jag har blivit pigg, glad och fått en jäkla energi, nästan som raketbränsle. Saker och ting har ändrats, och det är bara att acceptera. Vinflaskan får stå kvar på hyllan ett tag till.

Inkomster och utgifter

Månadsbrevet ska ju främst handla om vår ekonomi, men jag märker att det alltid finns en massa annat intressant att skriva om. Det ekonomiska kan ju annars bli ganska torftigt med samma visa varje månad, trots att jag nu är "Retire Early".

Våra inkomster för månaden kan sammanfattas som följande:

Nettolön: 24 738 kr

Utdelningar: 23 282 kr

Övriga inkomster: 21 080 kr (barnbidrag, sjukpenning och sidojobb med bilvård)

Såld solel: 420 kr

Totala inkomster blir således: 69 496 kr

Våra utgifter var aningen högre än snittet och hamnade exkl amortering på 22 238 kr

Pengamaskinen

Jag har gjort några sälj och några köp. Innehaven i Abbvie och Duke Energy har halverats pga stora värdestegringar. Jag tog hem lite vinst helt enkelt. Dessa slantar investerade jag i BDC-sektorn i två nya innehav; Trinity Capital och Stellus Investment. De är aningen mindre bolag och yieldar mellan 11 och 13%. De har solida finanser och handlas till rabatt sett till deras tillgångar. I övrigt är förändringarna i pengamaskinen små. Jag brukar göra några små justeringar här och där när ett bolag växer sig för stort. Jag är i princip nöjd med portföljen, och det ska till mycket innan jag tar in något ytterligare bolag. Belåningen är på rekordlåga 10%, så det finns en möjlighet att handla lite till, förutsatt att det blir en sättning på börsen under hösten. 


Jag fick i mitt förra blogginlägg frågan om jag inte kunde presentera en procentuell fördelning av mina samtliga innehav. Er vilja är min lag, här kommer listan rykande färsk från Avanzas Analys-sidor:

                     



Jag försöker att hålla en diversifierad portfölj, men det är svårt då bolag i samma bransch brukar agera åt samma håll när förutsättningarna ändras. Om banksektorn drabbas av dåliga nyheter kommer alla banker att sjunka i pris, inte bara någon enskild bank. Likaså kan det vara en god idé att hålla koll på hur dina bolag presterar vid olika makroklimat. Höga respektive låga räntor, lågkonjunktur, högkonjunktur etc. Har man något så när koll på detta kan man kanske parera de värsta olyckorna. Men det är inte lätt, börsen är väldigt nyckfull och kan ibland agera helt motsatt mot vad man tror. Det enklaste är att bara följa med strömmen, köpa vid dippar och hålla kvar dina innehav och undvik att sälja om inte dina säljkriterier är uppfyllda. Vi har två tydliga sälj-kriterier; 
  • Om ett bolag tar mer än 5% av portföljen, överväg att sälja 50% vid tillfällig kraftig uppgång (>=10% per vecka) 
  • Om ett bolag sänker utdelningen med mer än 20% så är det tack och adjöss.

Utdelningar

Denna (och nästa) månad är inte speciellt roliga när det kommer till utdelningar. Jag har försökt hitta trevliga bolag som delar ut i augusti och september, men bortsett från de som jag har är det inte lätt att hitta ytterligare kandidater. Dock spelar det för oss inte så stor roll vad som delas ut från månad till månad, då jag mäter på årsbasis och där får ut ett genomsnitt. I nuläget ligger det snittet på 39 131 kr/månad i nettoutdelning. 🎵 Making money when I sleep... 🎵. När vi närmar oss 70 000 kr, då är det dags även för Fru Snålgris att checka ut från sitt jobb. Enligt mina prognoser är det 5-6 år till. Hon jobbar idag endast 80% och har en ledig dag per vecka, vilket hon verkar vara nöjd med.



Övrigt

Jag tycker det är väldigt intressant att prata lite med folk om deras syn på detta med att spara och vilka för- och nackdelar som finns. Jag är väldigt hemlig av mig privat och min täckmantel utåt är att jag fortfarande "jobbar". Idag träffade jag en av dotterns föräldrar och jag sa att "ja imorrn är det jobb och skola"... varav föräldern kontrade med -"ja usch och fy, jag har hela dagen uppbokad med möten". Jag kunde inte låta bli att småle lite. Det är lite som den där barnsliga dekalen som vissa muskelbilar hade för ca 20 år sedan; "Din dröm, min verklighet". Jag ska kanske trycka upp några sådana till bilen, samt lite tshirts och märka det hela med "Din dröm, min verklighet - FIRE". Det hade nog inte varit några problem i USA, men i Svea Rike är det antagligen skottpengar på liknande tilltag. Jag tror dock de flesta vanliga svenssons inte ens har någon aning om att det som vi gör ens är möjligt. De är så itutade av att jobba, betala räkningar och bränna pengar på resor och bilar och all möjlig skit att de är helt förblindande och oförmögna att ta in den verklighet där det finns personer (som vi) som jobbar hårt i X antal år, sparar regelbundet och sakta men säkert kan frigöra sig från arbetets bojor. 

Hur stor månadsinkomst man vill ha för att känna sig "fri" kan man bara själv svara på, men för vår del hamnar det runt 70-80 000 kr. Vi har drömmar som vi vill förverkliga, och vi har ett barn som vi vill ska få en bra start i vuxenlivet, men för den delen kommer vi inte att skämma bort henne med månatliga utbetalningar. Hon ska få använda pengar från pengamaskinen som "smörjmedel" när hon köper saker. Kanske har hon 100000 i kontantinsats till den där lägenheten, men behöver 20000 kr till. Ok, då kan vi bistå med dessa extra pengar för att affären ska gå i lås. Det viktigaste är dock att hon själv skaffar sig en utbildning och ett bra jobb så att hon kan stå på egna ben. Därefter kan vi bjussa på solresor, dyra viner, spabesök eller vad hon nu tycker är roligt. Det är viktigt att fundera över detta så tidigt som möjligt, barnen blir större och fattar mer och mer och när de till slut begriper att vi sitter på säg 10 miljoner kronor, ja då kan vad som helst hända. Det gäller att vara förberedd på det mesta.

 En bekant i Stockholm som är god för kanske 40 miljoner och bor på en fin adress på Östermalm hade en dotter som utan att fråga drog hem riktiga skummisar. Nu hade han som tur väl kameraövervakning och kunde se vilka som rörde sig i deras bostad, och kunde snabbt sätta P för en potentiell rånarliga. Hans dotter fick kraftigt begränsade privilegier och verkar nu förstå att man inte kan släppa in vem som helst, när man har väldigt dyra prydnadssaker som står framme. Bara ett av många exempel på saker som kan gå snett när man inte har koll på läget.

Har du diskuterat FIRE med andra oinvigda? Hur har det gått? HAr du barn som ska ta del av kakan när denne blir äldre? Berätta i kommentarsfältet



14 kommentarer:

  1. 39 tkr/mån netto! Då är cirka 56% avklarade av målsumman. Bra jobbat!

    Ungar ja... Ja morgonväckningarna blir allt drygare och gnällandet om att det är skola imorgon och inte helg o.s.v. Till detta upplevs exakt vad du också gör, argumenterande och ständig ifrågasätting och en hel del tjafs om det mesta som ska göras... Ändå gör de väldigt lite...

    Diskuterar aldrig FIRE med någon annan än frun samt låter diverse tankar flöda fritt i kommentarer och blogginlägg. Har däremot tyckt mig märka av att fler investerar än tidigare. Inte konstigt när t.ex. Avanza gör flitig reklam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentar!

      Ja gällande Lilla Snålgris är det värre än nånsin, hon verkar helt ointresserad av allt förutom hennes pysselhobby, att leka med kompisar och att pilla med mobilen. Bad henne tre gånger att plocka upp grejor från golvet på hennes rum, har inte blivit gjort ändå. Läxorna gör hon inte, utan de får jag ha koll på och se till att de göres. Även om jag förklarar vad hon ska göra väldigt utförligt så blir det ibland slarvigt och halvgjort. Det känns som att hon är kvar i tidigt lågstadie, och tycker det är alldeles för jobbigt nu i mellanstadiet, då de faktiskt får en hel del läxor, vi blir bombade med meddelande den där j-vla skolappen.

      Låter klokt att inte diskutera FIRE med vem som helst. Vi har några välbemedlade par som vi diskuterar det hela med, de är typ de enda som kan ta in konceptet. Resten är löneslavar som inte fattar att man kan spara för att sluta jobba.

      Radera
    2. Känner tyvärr igen det där... Barnen gör väldigt lite, ett h...e att ens få dem att bädda sängarna konsekvent.

      Ja dessa skolappar och plattformar. Har lagt ut det på entreprenad till frun, orkar inte och tycker jobb#1+#2 samt massor med annat inklusive >=90% matlagning får räcka. Hela inkorgen blir sönderspammad, barn på två skolor så det spammas .... Sen Har jag et mera okänt jobb#3 också och där spammas det också. Orkar knappt öppna privata inboxen längre.

      Nej FIRE diskussion låter sig definitivt inte göras hur som helst. Alltid varit mycket glad för alla slags diskussioner men har börjat mattas av helt och FIRE har ingen med att göra. Kommer aldrig berätta att jag är i FIRE Om det nu kommer att ske nån gång. (S) hittar väl på nån straffskatt som mäter ut allt kapital över 1 mkr eller nåt.

      Radera
  2. Det här med FIRE är ett känsligt ämne, i alla fall i min umgängeskrets, så utåt sett jobbar jag fortfarande. :-)

    Konstigt nog är det ingen som anar något, jag har ju varit hemma en hel del den senaste tiden, och är ju bara att gå in på allabolag och söka på mitt namn, och där står det att mitt företag är sålt.

    Nåväl, jag kommer att fortsätta att ge sken av att arbeta ett tag till bara för att slippa alla jobbiga frågor, men i och med att jag troligen startar upp ett nytt företag i samband med FIRE så får det bli officiellt.

    Då berättar jag som det är, att jag tar ut mina egna pensionsförsäkringar i förtid och trappar ganska så rejält på jobbandet, och det tror jag att alla kommer att acceptera utan en mängd följdfrågor. Så har många andra i min omgivning gjort innan.

    Det enda som jag upplever som lite småjobbigt, eller vad man nu ska kalla det, är att mina barn tror att jag har usel ekonomi eftersom jag numera kör runt i familjens 24 år gamla andrabil istället för att ta ut en ny leasingbil på firman, som jag alltid gjort innan.

    Är nästan lite orolig över att de får för sig att de ska skramla ihop pengar till sin gamle far så att han i alla fall kan byta upp sig några årsmodeller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FIRE2025 och tack för kommentar!
      Ja det är enklast att säga att man ska jobba. Ingen vet eller bryr sej ändå, men det håller ovälkomna frågor borta.

      Jo jag kör också mest runt i den gamle 740-n, den skramlar och låter som att man tror att det är något fel på den... men det är riktigt stor skillnad mot en "modern" bil. Inget fel att se fattig ut :D

      Radera
  3. Mina barn är ju vuxna nu men sonen behöver jag fortfarande stötta i form av att agera extra väckarklocka tidiga mornar. Inget jag stör mig på, tvärtom då jag vet att rätt som det är så har han flyttat hemifrån och jag vandrar omkring här hemma i resterna av en barnfamilj.

    Inget #FIRE-snack med någon annan än min hustru.

    Kylan har jag inga problem med egentligen, men att det mörknar vid 15:00 får mig att vilja dra en säck över huvudet fram till maj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ZeroStrategy och tack för din kommentar!

      Brr, jag hatar kylan, en massa extra otäcka kläder (älskar att gå runt med shorts och hawaii-skjorta och ett par sandaler). Då ska vi inte ens tala om snö... blä.

      Ja det lär ju bli tomt den dagen barnet flyttar, men man lär ju på ett eller annat sätt bli inblandad i hennes liv ändå. Speceillt min fru tror jag är en riktig hönsmamma, medans jag mer är en sån som låter folk få klara sig själva utan en massa onödigt curlande.

      Radera
  4. Hej. Jag har flera kamrater sedan många år som är intresserade och kunniga när det gäller ekonomi. Med dem diskuterar jag öppet om ekonomi. Allt som känns aktuellt, från hushållsekonomi, elpriser, räntor, sparstrategier, placeringar, intressanta aktier, pensioner, skatter. Dvs hela spektrumet. Det här med FIRE har aldrig varit på min radar då jag haft bra inkomst och ekonomi i stort. Det är först nu på senare år som jag räknat på uttag från sparandet som det slagit mig att jag faktiskt inte behövt jobba de senaste åren. Men jag har alltid varit intresserad av sparande och optimera utgifter samt inkomster. Detta utan att ha haft något speciellt mål. Genom dessa diskussioner får man dels stöta sina idéer samt lära sig av deras kunskaper och få tips om saker man själv missat. Ungefär som med vilket intresse/hobby som helst.

    Till utomstående säger jag bara att jag tänkt gå i tidig pension. Eftersom jag defakto är 58år är det inte så långsökt. När jag får frågan om pensionen räcker brukar jag svara att jag hoppas det, vilket ju är sant.

    SvaraRadera
  5. Rolig läsning!!! Ännu roligare kommer det att bli om ca 4-5 år när din dotter är 14-15. Om det är attityd nu så kommer smink, kläder, TIkTOK och annan skit göra dig hjärntrött varje dag. Mina döttrar är nu 15 och 17 och en viss vuxenhet börjar skönjas.
    FIRE har jag testat ett år med bedrövligt resultat - blev alldeles för passiv och för lite stimuli för att vara en trevlig make😁 Jobbar nu halvtid med börjar bli less på det också. Behöver nog göra en total översyn av livet nu när barnen flyger iväg under kommande år. Det skall ju vara gött att leva, annars kan de kvetta. Synd på vinet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Intressanta kommentarer Snåljåp. Ja livet har definitivt olika skeden. Med barn är det lite så att precis när man börjat bemästra en fas tar den liksom slut och övergår i en ny där man återigen får lära nytt och kämpa ännu en gång. Döttrar i 15-17 år låter som en jobbig och utmanande period.

      Radera
    3. Hej Snåljåp och tack för kommentar!

      Ja ticktock kommer vi att bekämpa till varje pris. Vi har en bekant som är professor och överläkare inom psykiatrin, och han har på senare år fått ett barn som är i mobilåldern, och han kallade tiktok för ett "gift". Att det på riktigt fördummar konsumenten. JAg är benägen att hålla med. Sen om det är en påverkanskampanj mot väst, det vet jag inte. Han hade massor med evidens i alla fall, att backa upp sitt påstående. Barn under 15 tyckte han inte alls skulle tillåtas använda det.

      Jag har själv testat RE i alla fall nu under ca 1 år, blandat med lite jobb och sjukskrivning, och jag känner mig inte det minsta rastlös, tvärtom har jag hur mycket som helst att göra

      - städa hus
      - klippa gräs, sköta tomten
      - plocka frukt
      - göra nåt med frukten (sylt, gele)
      - hålla pejl på lilla snålgris alla aktiviteter och läxor och sånt
      - fixa med mat typ 50% av dagarna
      - hjälpa mina gamla föräldrar med ditten och datten
      - sköta bilarna
      - vara allmän fixare och hustomte här hemma
      - sköta ekonomin

      osv

      Fattar inte hur jag hade tid att jobba eller nu för den delen plugga. Jag sover gott när kvällen kommer. Nu är ju mycket av detta säsongsbetonat och sommaren/hösten är absolut värst för min del.

      Radera
  6. Ja, en utmaning tar man sig an med gott sinne!

    Det finns inte många man kan prata med om ekonomi och FIRE.

    Jag verkar ha snarlika investeringar som dig/er och jämfört med alla andra bloggar. Dock har jag mer andel fonder och jag förstår varför men vill gå åt mer endast aktier och långsiktig hållning då jag tenderar att köpa och sälja lite för ofta för långsiktighet.

    Vad jag skulle velat av mina föräldrar var att de lärt mig att "tvätta" kläder samt "laga" mat. Jag var rätt efterbliven i det avseendet i många år. Nu är det nästan en hobby med matlagning. Tvätt är helt OK.

    Min FIRE är mot 1,667,000 kr. Då har jag nått mål 1. Boendekostnad FIRE. Nästa FIRE är att kunna leva på det då. Så säg dubbelt eller trippelt mot det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej OceanTrading och tack för kommentar!

      Nej de växer ite på träd, jag tror det är därför jag skapade bloggen. DÅ kan man anonymt diskutera med likasinnade och samtidigt outa sin ekonomi med liten risk för att bli igenkänd.

      Jag fick med mig hyfsade kunskaper från föräldrarna, i alla fall gällande städning. Matlagning var morsan inget vidare på, och farsan kunde inget om praktiska saker gällande bil, hus och sånt. Sen gäller det att barnen är mottagliga också. Vi har försökt lite med Lilla Snålgris som är 10 år, men det är sånt massivt ointresse när man ska visa nåt eller göra nåt, så jag vet inte hur det ska gå till. Hon har visat intresse för att snickra så där har vi gjort lite... men tvätta, städa och sånt, hon klarar inte ens att sköta sitt egna rum, trots att jag är ganska pedantisk av mig och håller ording och reda på både hus, bilar, poll och trädgård.

      Radera