onsdag 21 augusti 2024

Snobbar som inte jobbar

Det känns som om hösten står för dörren. Kvällarna har blivit kortare och mörkare, och under dagen känns skuggorna längre och längre och luften är sådär disig och fuktig och överallt luktar det halvrutten frukt. Vi har tagit det ganska lugnt under sommaren, ett antal utflykter har det hunnits med, men annars har det mest varit att slappa här hemma, samt mängder med utflykter i skog och mark för att plocka svamp och bär. Vi hittar mängder med kantareller, och har gjort 10 burkar björnbärssylt samt skogsbärsgelé (blåbär, björnbär och hallon) som blev väldigt uppskattade även bland släkt och vänner där små presentburkar har delats ut. Ett spartips där är att köpa vanligt socker och fruktpektin på flaska, mycket billigare än både sylt- och gelesocker. Det konstigaste är att vi hittade flest bär i bostadsområden där folk, stora som små, passerar dagligen. Det verkar som om folk i allmänhet tittar mer på sina skärmar än på att buskarna de går förbi dignar av stora mogna björnbär, färdiga att plockas. Det är en skrämmande utveckling faktiskt. Lilla Snålgris älskar att hänga med mig ut på bärjakt, och nu när vi har börjat lära oss vart de riktigt stora bärgömmorna finns är det bara att ta med en 10-litershink och börja fylla på. Jag har i ärlighetens namn inte så stort tålamod i att plocka blåbär. Myggen är fruktansvärda, det är ett pilligt jobb och man måste sitta på huk hela tiden. Jag har försökt med en sådan där bärplockarskopa, men får mer kvistar än bär i den. Hallon och björnbär samt svamp passar mig mycket bättre.


Börsen

Börsen har gått upp och ner under sensommaren. Igår störtföll bankaktierna i och med riksbankens sänkning av räntan med 25 punkter. Det var ganska väntat, men jag känner mig trygg i att banker är duktiga på att tjäna pengar även i fortsättningen. Kanske ser vi inte lika stora extrautdelningar nästa är, men man räknar ju med att t.ex. Handelsbanken ska dela ut runt 10% även nästa år, så det är kanske dumt att sälja av allt för mycket. Jag brukar ibland trimma lite på toppen, vilket jag har gjort även denna gång bankerna har stuckit iväg. Det var då främst Swedbank jag sålde av lite, för att investera i någon av de trevliga ETF-er som vi har på vårat ISK-konto. 

Tillvaron som pensionär

Jag tror att det är först nu som det har börjat sätta sig, detta att jag inte har ett jobb att gå till, men där pengar på något märkligt sätt ändå trillar in varje månad. Alla i min omgivning som är i arbetsför ålder pratar om semestern, att börja jobba och vad de anser om detta. Jag vet väl inte riktigt vad jag ska säga när de frågar mig "hur länge till har du semester?". Jag brukar svävande svara "några veckor till..." för att hoppas att de inte bryr sig mer om det. Jag är inte redo att basunera ut för omvärlden att jag redan i princip har tagit pension, men så länge Fru Snålgris jobbar så känns det enklast att låtsas som att jag också gör det. Om någon vecka börjar de kurser som jag har anmält mig till, så då har jag att göra fram till slutet av oktober. Den dagen vi uppnår våra 70-8000 kr i månatliga utdelningar, då känner jag mig redo att meddela att "vi går i pension". Tills dess mår antagligen omgivningen bäst av att veta så lite som möjligt. 

Man märker att det i samhället är fullt fokus på "jobb". Jag har själv jobbat i 24 år med en fast anställning och gått upp i ottan, ofta pendlat en eller två timmar med bil till arbetsplatsen, och där varit en plikttrogen och ansvarstagande medarbetare år ut och år in. Innan dess blev det några somrar med sommarjobb i tillverkningsindustrin, från 18-21 års ålder ungefär. Det var en nyttig upplevelse, men tyvärr finns knappast dessa jobb kvar, då mycket har flyttat till länder med lägre löner. Jag saknar inte detta med att "åka till jobbet". På sätt och vis känns det som att kropp och själ är färdiga med det. Det finns en hel del att göra här hemma, och Lilla Snålgris behöver hjälp med läxor och att bli skjutsad till diverse aktiviteter. Det blir lätt så när man som vi bor en bit utanför storstaden. Jag känner ingen stress inför detta, utan gör det med glädje, och Fru Snålgris klagar inte heller då hon inte behöver både jobba heltid och att hjälpa till med detta. En fördel med att ha en "hemmaman, onekligen". Jag tar även hand om tvätt, städ, trädgårdsarbete, pappersarbete, bilar och allt annat sånt. Matlagning sköter jag ett antal dagar i veckan. 

Bilen

Vi har ägt en och samma bil i 9 år nu. Det är en Volvo V70 av äldre modell som är i gott skick både ut- som invändigt och den har varit en trogen arbetshäst. Tyvärr börjar vi bli lite trötta på den. Det dyker upp fler och fler lite dyrare fel, senast var det rattstången som hade rostat sönder. Nu börjar AC-kompressorn tacka för sig, och många delar kommer inom ett eller två år att behöva bytas. Jag har räknat lite snabbt att det kan kosta så mycket som 40000 kr. Den gick tack och lov igenom besiktningen men jag fick ett antal "bra att veta"-punkter som inte var allt för rolig läsning. Bilen har tjänat oss väl, och den köptes främst för att få plats med både resväskor och liggvagn när Lilla Snålgris var nyfödd. Nu var det länge sedan hon slutade med barnvagn och det är färdigbyggt här på tomten, så behovet av en laståsna har i princip upphört. Fru Snålgris är dessutom väldigt trött på att växla manuellt, hon fattar inte alls varför man ska göra detta när det finns automatväxel. Jag har därför börjat leta efter en värdig efterträdare. Detta kommer såklart att kosta pengar, speciellt när vi har bestämt oss för en elbil, och då antagligen en Tesla Model 3. Varför denna bil? Främst pga att den är driftsäker, lagom storlek för oss, har väldigt få drivlinefel inrapporterade, är bränslesnål samt att man slipper dyra periodiska services som annars de andra biltillverkarna prackar på även de som köper en elbil. Då vi har solpaneler får vi i princip gratis bränsle hela sommaren, och med timdebitering kan vi ladda bilen när elpriset är som lägst. 

Jag har tittat på en bil som kostar runt 250 000 kr, och en jag känner som pysslar med Volvo-bilar kan tänka sig att köpa vår gamla V70 som reservdelsbil för ca 50 000 kr. Utöver det vill mina föräldrar lätta på plånboken och "stötta" oss med 50 000 kr. De har bestämt sig för att göra sig av med sin lilla bil och börja nyttja färdtjänst istället, då min far inte har kört bil på flera månader pga hälsan. Med detta välkomna tillskott behöver vi själva skjuta till ca 150 000 kr. Detta har jag tänkt finansiera genom att ta lite från vår buffert samt att dra från den kreditlina som är kopplad till våra konton hos Avanza. Något billån tänker jag absolut inte ta. Det kommer att påverka våra utdelningar negativt i det korta loppet, men när jag räknade snällt kommer vi att "spara" ca 7000 kr om året på att gå över till en elbil, främst bränslekostnader men även skatt och service blir mindre. Det som blir dyrare är försäkringen. En bil är alltid en förlustaffär, men jag har försökt göra det hela så evidensbaserat och empiriskt som möjligt. 

Må kraften vara med mig...

Jag läste med glädje att man kommer att lägga ner Star Wars: The Acolyte efter en säsong. Det låter vettigt, för någon värre smörja var det länge sedan jag såg. Jag vet inte hur Disney lyckas göra sina tv-serier så dåliga, om det är en kombination av en massa oprövade namn eller om det är deras besatthet i att vara politiskt korrekta och låta minoriteter av olika slag ta nästan all plats. Jag gillade verkligen inte "Kenobi", just pga att man hade uppenbarligen förklarat krig mot "den vite mannen" och i princip lyckades karaktärsmörda stackas Obi-Wan, medans alla kvinnliga karaktärer var stora, starka och i princip ofelbara. Att hela produktionen kändes som något misslyckat fan-projekt och andades kalkon i princip från början till slut, med några få ljusglimtar. Skämskudden användes flitigt när jag plågade mig igenom alla avsnitt. Att skådespelare som Ewan McGregor och Hayden Christensen  ställde upp i denna soppa är för mig en gåta. Jag gissar att de fick en lön de sent kunde glömma. 

"The Acolyte" hade en mastodontisk budget, men lyckades med konststycket att kännas ännu mer budgetaktig än "Kenobi". Lägg till ett universum där "den vite mannen" i princip är utrotad och alla starka karaktärer är antingen kvinnor, eller "icke-vita" eller en kombination av båda, en intetsägande handling som står och stampar, och riktigt ointressanta karaktärer, och du har ett recept för misslyckande. Jag förstår inte varför så många hyllar karaktären "Sol". Maken till träaktig och ointressant figur får man leta efter. Karln har karisma som ett stenblock, och bör återvända till "Squid Games", där han faktiskt var riktigt bra. Uppenbarligen har Disney nu fattat galoppen och jag hoppas att vi slipper se fler "woke-experiment" av talanglösa personer i framtiden. Har du sett någon av dessa serier? Jag hade inte tillräckligt med "kraft" inom mig för att se färdigt detta haveri till tv-serie, och avbröt verksamheten ungefär halvvägs. Må kraften vara med mig.

Hur har du haft det nu när börs-hösten har dragit igång? Några nya spaningar? Kanske har du bytt bil och har något tips att komma med, eller kanske du till och med har orkat med att se färdig ovan nämnda tv-serier och har en avvikande åsikt än skribenten? Skriv och berätta i kommentarsfältet.

25 kommentarer:

  1. Star Wars är en saga från en annan galax. Du kan ju inte förutsätta att den vite mannen tar samma plats där som den gör här. Då finner jag det mer problematiskt med t ex en svart kvinnlig vikingahövding som i nån serie från Netflix.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gustav och tack för din kommentar! Ja givetvis är det så som du säger att det inte är direkt jämförbart, men jag kan ändå inte komma ifrån att man aktivt har valt en agenda när man gjorde serien. Det handlar inte bara om hudfärger och etnicitet utan hur man väljer att porträttera karaktärerna. I Kenobi är t.ex. Obi-Wan helt nedbruten och oduglig, medans Reva är i det närmaste ofelbar, och gör saker som är helt vansinnigt obegripliga. Mot slutet är Owen Lars helt värdelös, medans det är Beru som tar kommandot och försvarar bosättningen. Och så vidare... sen var ju den serien en kalkonproduktion i sig, som inte alla vita män i värden hade kunnat råda bot på. I Ashoka fick vi en manlig vettig karaktär i form av Baylan, resten var av det motsatta könet. Inte direkt 50/50 där inte. I "the acolyte"... ja det behöver jag inte ens gå in på. Jag hoppas att vi slipper alla amatörmässiga produktionerna nu i fortsättningen och att Disney lägger sig på en nivå i klass med Rogue One eller Andor.

      Radera
  2. Hösten är onekligen på väg. Lite trist då jag tycker rätt illa om den mörka period som nu stundar, men man får ta det onda med det goda antar jag.

    Disney+ är inget jag har och är således lyckligt ovetande om alla dessa fadäser du nämner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man får verkligen ta det goda med det onda när det gäller vädret. Jag ogillar kyla mycket mer än mörker. Jag tycker faktiskt att det är lagom så som det är i Thailand och Kanarieöarna där solen går ner runt 19:30 och det fortfarande är 20 grader ute.

      Radera
  3. Hej

    Hösten är på väg helt klart, men än finns det chans till någon månad/er till med behagligt klimat. Jag märker i första hand av årstidsväxlingen av att jag får flytta stolen under förmiddagsfikat för att hitta rätt balans av sol/skugga/lövskugga. Samt att jag oftare väljer sol framför skugga eller lövskugga. Tyvärr är P1’s sommarpratare över för denna gång. Brukat lyssna på dem till förmiddags fikat.

    Har tillbringat en tid hemma men åker till helgen ut till vårt sommarhus vid havet igen och hoppas stanna där några veckor beroende på väder och sinnesstämning. Då frugan stannar hemma pga jobb så tar jag istället med mig mina åldrande föräldrar som sällskap.

    Apropå bil var vi i behov av en lite större så jag gjorde det som allmänt brukar kallas livets sämsta affär och köpte en sprillans ny bil. Men är ändå nöjd med köpet där jag tyckte att jag lyckades få ett rimligt pris för en bil som jag alltid haft som köpkanditat var gång jag bytt bil de senaste 40 åren, men som av olika anledningar alltid fått stå tillbaks pga den ena eller andra anledningen. Jämförde med motsvarande bil upp till 4 år gamla, men beg priserna var så höga att jag inte ansåg värt att köpa en så ”ny” men ändå beg bil. Använde istället dessa som anledning till prutning när jag visade fram dem och sa att jag hade dessa som alternativ att köpa. Tyckte det gav rimlig utdelning på prutandet efter att ha besökt bilhandlare under några veckor.

    Mitt bloggande har legat på sparlåga under sommaren, men har några ämnen som jag tänkte skriva om när jag är i sommarhuset och inte har annat för mig.

    Ha ett fortsatt bra slut på sommaren och start på hösten, när den nu kommer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tole och tack för din kommentar!
      Ja det är något charmigt med årstiderna, men jag kan inte hjälpa att jag tycker att höst-vinter-vårvinter är alldeles för lång i förhållande till den "varma" perioden.

      Jag har aldrig köpt en ny bil, brukar köpa en som är några år gammal och fortfarande har kvar garantier och sånt, av vettigt fabrikat. Jag har finkammat elbilsmarknaden och dragit slutsatsen att Tesla är den bilen som passar oss bäst. Tesla är långt ifrån bäst på allt, och gillar ibland att göra sämre och krångligare lösningar enbart pga att Musk är envis, som att använda kameror för regnsensor, istället för en konventionell lösning som faktiskt fungerar. Jag kommer aldrig att köpa en Model 3 Highland där blinkersen är två knappar på ratten. Lycka till att blinka in och ut ur rondeller med den lösningen. Usch.

      Radera
  4. Fyndig rubrik, känner mig (än så länge) träffad. :-)

    Kul det där med bil, rattar numera också en V70, en gammal V70N, dvs den som kom strax efter millennieskiftet och har nu 23-24 år på nacken skulle jag tro. En sån där som alla EPA-ungdomar drömmer om. :-)

    Antar att du har en nyare V70 än vad jag har, eller får man verkligen 50000 för dem fortfarande?

    Har också fundera på att byta, min ser i och för sig kanonfin ut, men under ytan tycker jag att det mesta börjar att gå sönder. Än så länge billigare saker, men snart kommer de verkligt stora reparationerna

    Tesla Model 3 har jag aldrig testat, men har varit nöjd med VW:s ID3, så kanske det blir en sån igen, fast begagnad den här gången.

    Annars lutar det åt en Subaru eller Toyota, de verkar driftsäkra.

    Har bekanta som kör nyare Volvobilar och där är det ständiga besök på verkstaden som gäller.




    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire2025 och tack för kommentar!

      Ja en V70 är en superbra bil. Man får in mycket och den är billig att reparera. Nu känns denna laståsna lite för stor för oss, vi fyller aldrig bagaget och det är tradigt att köpa diesel för 800 spänn när du kan fylla elbilens tank för några ören/kWh, antingen genom att handla el när det är billigt eller ladda när solen skiner på vårat tak. Visst, det blir en inköpskostnad, men TCO-kalkylen är ändå väldigt bra jämfört med denna äldre bilen där de "stora kostnaderna" börjar komma...

      ID3 är trevlig, men hade inte valt den som "förstabil" pga batteristorlek, dåligt infotainment för långresor och att den känns lite trång.

      Radera
  5. hoppas ni blir nöjda med nya bilen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Två månadslöner och tack för din kommentar!

      Ja det hoppas jag också, jag har kollat på några stycken och det är svårt att hitta ett vettigt exemplar som inte är helt vandaliserat. Många Model 3or som säljs är alldeles för vanskötta för min smak. Har dock en kandindat på Riddermark och en på Leaseplan som är av intresse.

      Radera
  6. Varför är det så få svarta i Argentinas fotbollslandslag undrade en pk-journalist. "Vi är väl ingen j-a disneyfilm!!"
    Har lite svårt med människor som hänger på den trendiga men trots det rasistiska idén om att den vite mannen skulle ha någon sorts arvsynd att bära på. Som relativt väl bevandrad i i historien är Upplysningen med den enorma samhällspåverkan som yttrandefrihet och den moderna rättsstaten västerlandet och den vite mannens förtjänt. Liksom välfärdsstaten med alla dess uppfinningar inom läkemedel, medicin, teknik m.m.
    Idag sker mycket av forskning och utveckling i Asien och västerlandet sjunker i woketräsket och fängslar och straffar folk som yttrar "fel" på nätet. Medan skrämmande grupper drar fram på gatorna och med polisens tillåtelse hyllar massakrer på judar och hur hela nationer skall utplånas. En brutal framtid väntar oss. Lycka till på börsen;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snåljåp och tack för din kommentar!

      Ja jag vet inte varför den här "BLM-vågen" har startat och vad som egentligen driver den. Europa har som du skriver hamnat på efterkälken i det mesta utom att kanske vara en demokratisk högborg som sakta drunknar i sitt eget högmod.

      Jag skulle våga säga att Europa, så som det har utvecklats, är illa anpassat för "mångkultur". USA har t.ex. helt andra förutsättningar. Europa är format som en kontinent där "lika barn leka bäst", vilket vi smärtsamt har märkt nu de senaste 10 åren.

      Radera
  7. Nice!
    Hade för mig att du tidigare skrivit att eran bil var skattebefriad?
    Så hur kan då säga att skatten på 360+62 kr i vägtrafikregister avgift = 422 kr/år för den nya begagnade Teslan skulle bli lägre??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inpulse och tack för din kommentar!

      Vi har två bilar. En V70 och en äldre 740 som andrabil. Den äldre bilen är skattebefriad och används väldigt sparsamt.

      Radera
  8. Min sommar har präglats av dekadens och nu är det lite svårt att komma tillbaka till det vanliga. Om några veckor avslutar jag mitt arbetsliv, iaf så som det sett ut under många år nu, och går vidare till en annan tillvaro. Mer fri tid blir det troligtvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlights och tack för din kommentar!
      Ja det blir lätt så på sommaren, att dagarna flyter ihop, man pimplar lite vin då och då och det blir den ena grillfesten efter den andra. Tur då att man har familj som kräver ens närvaro och att man ska vara redo för diverse aktiviteter, annars hade man kanske återvänt till något tonårsliknande leverne där man är uppe till morgonkvisten och sover till efter lunch.

      Människan behöver lite struktur, så även jag. Det är skönt att inte ha ett jobb att gå till, men lite ordning och reda behövs ändå.

      Radera
  9. Kan du lägga ut så man kan se % fördelningen av alla dina innehav i portföljen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej det regnar pengar!
      Ja det kan jag absolut göra. Det kommer i nästa inlägg! Informationen finns ju under Analys hos Avanza så det blir en smal sak att göra det.

      Radera
  10. Hallå Snålgrisen! Elbil alltså, du avskräcks fortfarande inte av allt som rapporteras?... I elbilsfrågan tänker vi helt olika. Sjysst med 50 tkr föräldrabidrag! Låter som att tillvaron är rätt bra nu, ja förutom vädret. Det gick fort från sommar till vad vi nu ska kalla det, de mörka kvällarna nog värst just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din kommentar.

      Nu blir jag nyfiken, vad är "allt som rapporteras"? Jag anser mig vara rätt så påläst gällande elbilar och har gjort en TCO-kalkyl för bilbytet precis som jag alltid gör. Vad klick-galna journalister skriver bryr jag mig inte om. De drömmer ju om Teslor så fort en bil börjar ryka, även om det i de allra flesta fall är en fossilbil som står i lågor. Jag utgår ifrån statistik och hårda fakta. Flera bekanta på förra jobbet har kört Tesla länge och deras åsikter har absolut ingått i beslutsfattandet. Alla bilar har både för- och nackdelar. Är dock alltid öppen för synpunkter och åsikter, och är inte drabbad av någon sorts "tesla-sjuka" eller "bensinupprors-sjuka" som väldigt många omogna vuxna där ute i diskussionsgrupperna är.

      Radera
  11. Grattis till fin portfölj. Ser att ni har ca 5.6 millioner. Där ligger många utdelande aktier. Vad är det vagda genomsnittet på utdelningar? Jag gissar ni ligger kring 7.5%...kan det stämma?

    Har själv inte en utdelningsportfolj, men har planer på att lägga om den framtiden till utdelningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bolsa och tack för kommentar!

      Vi har endast utdelande aktier, då det är min strategi; inkomstinvestering med inkomstmetoden. Vår genomsnittliga DA blir för året ca 9%.

      Ja vissa har kvar sina indexfonder och säljer varje år, i upp- och nedgångar. Jag föredrar att ha ett stabilt kassaflöde, och låta värdet fluktuera istället.

      Radera
    2. Ja, utdelningsaktier är väldigt motiverande. Dock har jag valt Investor och andra investmentbolag under ett antal år för att bygga upp kapitalet. Har en lista på ca 100 utdelningsaktier, känner igen en hel del i din lista, så en viss inspiration. Med 9 % kan jag sluta jobba imorgon. Dela gärna din lista nästa gång i Google sheets så man kan ladda ner den.

      Radera
  12. Jag upplever helt enkelt underverken av Dr GIDEONs örter. Gud kommer att fortsätta att välsigna dig Dr GIDEON rikligt för det goda arbete du gör i människors liv genom att bota dem från olika typer av sjukdomar. Jag kommer att fortsätta att vittna om ditt goda arbete. Jag levde med typ 1-diabetes för 6 månader sedan och läkaren sa till mig att det inte finns någon . Jag trodde inte på honom och behöll min tro i hopp om att jag en dag skulle bli botad från denna hemska sjukdom. För bara två månader sedan såg jag ett inlägg på diabetesforumet om en örtläkare vid namn Dr GIDEON om hur han botar människor från sjukdomar med sin rot och örter och jag kontaktade snabbt Dr GIDEON på WhatsApp och jag förklarade mitt problem för honom och han berättade för mig . oroa dig inte, han skulle bota mig och han förberedde verkligen örtmedicinen och skickade den till mig via UPS och gav mig sedan instruktioner om hur jag skulle ta den. Efter tre veckors intag av örtmedicinen gick jag till min läkare för kontroll och mitt diabetesresultat visade negativt och läkaren sa till mig att det inte finns några spår av diabetes i min kropp och diabetesen är helt borta. Du kan också bli botad från alla slags sjukdomar genom att kontakta Dr. GIDEON på WhatsApp +2347042191323
    E-post: drgideon611@gmail.com

    SvaraRadera