torsdag 17 augusti 2017

Capacent - en fallande kniv?

Många trogna läsare vet att jag har under något år köpt små poster i ett managementkonsultbolag som heter Capacent Holding och som finns på First North.

Detta bolag har gott rykte i konsultvärlden (enligt de jag träffat och pratat med) och har en ganska imponerande lista med kunder i sin portfölj. Det var detta i kombination med en ganska så attraktiv direktavkastning som gjorde att jag bestämde mig för att köpa in en post förra hösten i September, då aktien hade fallit en del från sin toppnotering. Aktien var då värderad till 51 kr.

En kniv som faller?


Vad har då hänt sedan dess? Bolaget har kämpat med vikande siffror främst i konsultförsäljning samt att deras olika modeller för prestationsbaserade inkomster verkar inte ha fallit ut riktigt som bolaget har önskat med lång släptid mellan uppdrag och intäkt. En annan förklaring verkar vara att man har gjort flertalet långsiktiga investeringar, t.ex. har man startat upp Capacent Island, vilket man hoppas på sikt ska ge lönsamhet till bolaget. Allt sådant kostar ju pengar, och dessutom har man tydligen haft väldigt många konsulter på föräldraledighet samtidigt, vilket drog ner intäkterna en hel del. Sen har ju våren inte varit trevlig för något konsultbolag med tanke på alla de helgdagar som har varit. Värderingen är nu nere i 32,50 kr. Ett fint bolag med mycket otur?

Som utdelningsinvesterare ringer det alltid en varningsklocka när ett bolag sänker sin utdelning, vilket Capacent gjorde för 2016 års utdelning, från 5 kr till 3 kr. Detta är en ganska rejäl sänkning vilket har att göra med investeringarna på Island, samt de sviktande intäkterna.

Jag har dock fortsatt köpa småposter i detta bolag, då de har i mitt tycke gott rykte, en ledning som är transparent och som själva äger en hel del aktier i bolaget, och då själva förlorar om det går dåligt.

Marknaden tycker dock inte som jag. Från det att jag köpte tills idag har bolagets aktievärde fallit med ca 27 %. Nu utgör detta innehav endast 2,5% av Snålgrisarnas totala aktieinnehav, och ett sådant litet bolag medför givetvis en hel del risk. Dock tycker jag att marknaden har straffat bolaget lite för mycket. Tittar man på delårsbokslutet som kom igår pekar det på att omsättningen har ökat (icke justerat för förvärv). Dock har man Januari-Juni 2017 negativt rörelseresultat, men tittar man på april-juni är det positivt, dock är resultatet för skatt för Q1 + Q2 endast 0,6 MSEK vilket får anses vara svagt. Efter rapporten som kom igår gick aktien ner ytterligare 12%.

Frågan är då, är detta en s.k. "fallande kniv" som man ska undvika att fånga för konkursen närmar sig med stormsteg, eller kan VD vända den nedåtgående trenden, öka rekryteringen, öka intäkter och lönsamheten? Ja det beror nog till stor del på om man tror på företaget, dess ledning och affärsmodell. Små konsultbolag är alltid sårbara för personalförändring, så är det och en given risk man får ha med när man investerar. Men dessutom finns det en stor marknad för denna typ av konsulter vilket i alla fall får mig att tänka att det visst går att vända skutan. Men det är som sagt bara en magkänsla jag har. Och som man säger, man förlorar ju inte några pengar förrän man säljer. Jag kommer nog att ligga kvar i denna aktie än ett tag, men kommer inte att fortsätta investera förrän det kommer lite mer info från VD kring vilka konkreta planer man har för att förbättra affären. Kommer man att göra ytterligare utdelningssänkningar, vilket tyvärr är vanligt då värderingen går ner, ja då vete fan vad man gör. En total chansning med andra ord...

Intervju med VD Edvard Björkenheim kring senaste kvartalsrapporten finns nu upplagd:




Har du fångat några fallande knivar? Hur gick det till sist?

2 kommentarer:

  1. Riktigt kul att få veta lite mer kring detta bolag. Tar med det i veckorapporten. När jag sålde mina 2 förra fallande knivar började trenden vända uppåt inte långt efteråt. Det klassiska misstaget man gör. Gäller att själv försöka tänka på och gå tillbaka till varför man först började investera i bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Direktavkastning, direktavkastning... nä skämt åsido. Har faktiskt jobbat med några Capacent-konsulter och med allt vad de berättade om hur företaget fungerar och hur det är att jobba i, samt att de gjorde ett riktigt bra jobb så fick jag upp ögonen för det. På den tiden utdelade man 5 kr/aktie, vilket efter förvärvet på Island har sänkts till 3 kr/aktie. Jag blir riktigt besviken om man sänker till 2 eller 1,50 nästa år, men frågan är vad deras kassakista räcker till, och om de lyckas få fart på intäkterna nu under hösten. Hösten är ju konsultbolagens sötebrödsdagar med många projekt som dras igång och få helgdagar. Capacent har alla möjligheter att lyckas, det återstår väl att se hur det går.

      Radera