torsdag 12 juli 2018

Semestern är här!

Det är lite av ödets ironi att semestern börjar på fredagen den 13:e.  Nu är ju inte Snålgrisarna speciellt skrockfulla av oss, men vi får väl se hur dagen artar sig. Den började med en rejäl sovmorgon och en kopp gott hembryggt kaffe, mycket bättre än den smörjan som kaffeautomaten på jobbet producerar. 


Solen skiner och det är nog läge för ytterligare en härligt varm sommardag. Det har inte regnat här på flera månader, inte ens duggregn och det börjar verkligen synas när man tar en tur i skogen. Björkarna är torra och löven gulfärgade. Våra fina lönnar, azaleor och andra fina buskar hänger och slokar och ser väldigt ledsna ut. Gräsmattan är det bara att glömma, den är så gul och torr att det räcker med en rejäl storm så blåser den bort. Vi sparar tack vare detta in några hundralappar på akrylatbensin.

Semestern kommer att avnjutas hemma så när som på en veckolång resa till varmare breddgrader. Vi har hyrt ett hus tillsammans med en annan familj vi känner väl, i ett land där det är betydligt varmare i havet än här hemma, utan att gå in på några detaljer. I övrigt finns det en lång lista med diverse husrelaterade projekt som behöver betas av. Det är främst fastighetsskötsel som det handlar om, nybyggen håller vi på det minimala så länge vi är småbarnsföräldrar. Tiden och orken finns helt enkelt inte att stå och snickra/mura/gjuta hela dagarna som förr. En pool hade dock varit härligt att ha under denna värmeböljan. Fortsätter det här varma vädret några somrar till kommer vi definitivt att slå slag i saken. 

Herr Snålgris har inte legat helt på latsidan när det gäller aktieportföljen. Några små omstruktureringar har gjorts, främst för att sänka risken något.

- Sålt hela innehavet i Uniflex (Vi låg +25% och valde att avverka detta innehav, inget jag vill äga för all tid och framtid, speciellt inte vid en lågkonjunktur då bemanningsanställda är de första som får sparken)

- Köpt 25 Oriflame (Bolagets kurs har dalat en del och kommit ner i fyndpris, nu var det dags!)

- Köpt 40 Marine Harvest (Gjorde detta lagom när 600000 laxar rymde från en odling, men tack och lov påverkades inte aktiekursen allt för mycket)

- Köpt 25 Knot Offshore Partners LP (Ökade vårat långsiktiga innehav i detta lite småtråkiga bolag, då det verkar finnas tecken på att flera oljebolag ska öka produktionen, och då behövs skytteltankers)

- Köpt 40 Realty Income (Äntligen var det dags för Snålgrisarna att köpa detta stabila bolag. Månadsutdelare och ett av de bäst ansedda fastighetsbolagen som finns.)

- Köpt 90 Klövern Pref ( Ökade på innehavet till denna sömniga kvartalsutdelare, bra att ha vid lågkonjunkturen)

- Köpt 40 JM (Tog en rövare och fördubblade innehavet inför kvartalsrapporten idag). 


Jag var sugen på att öka i Clas Ohlson, men tänkte att de får allt visa på lite mer styrka först, även om den kvartalsrapporten som släpptes idag inte var helt fy skam. En svala gör ingen sommar, och jag ligger så mycket back i detta innehav att jag allt kan vänta lite till med att satsa ytterligare kapital.

Strategin när det gäller inköp framöver är att:

1) Satsa på stabila lite småtråkiga företag med DA över 3%.
2) Välj helst företag som är med i Avanzas Superlån, då portföljen är belånad. 
3) Undvik "honey traps", "sucker yields" och allt vad det heter, dvs aktier med onormalt hög direktavkastning, speciellt inom tveksamma branscher såsom detaljhandel och shoppingfastigheter. 

Bloggen kommer att gå på sparlåga under sommaren. Vi passar på att önska våra läsare en riktigt bra sommar med mycket sol och bad och syns igen någon gång i augusti.

11 kommentarer:

  1. Semester, vad skönt. Själv får jag vänta då vi har för mycket att göra så jag sköt på semestern mot hösten.

    Skriver under på din trepunktsstrategi.

    Nordnets Knockoutlån funkar lite annorlunda. Alla aktier är med, men du får bara belåna med 40% av BELÅNINGSVÄRDET. De stabilaste aktierna går alltså belåna med 85% x 40% = 34%. Andra kanske bara 50% x 40% = 20%. Därför söker jag mig till de stabila företagen.

    PS NordNets belåningsränta för KnockOut är bara 0,99%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningssmålänningen!

      Ja det är ett extra kvitto på att man valt en aktie som är hyfsat stabil, att den är med som säkerhet i någon typ av förmånligt lån. Dock hoppas jag att Avanza utökar sina Superlånsaktier något med t.ex. Realty Income.

      Radera
  2. Synd med sparlåga på bloggen, men se till att ha en bra semester!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Minimalistspararen och tack för kommentar!

      Ja lite semester behöver alla, passa själv på att koppla av lite och ut i friska luften och bada mycket :)

      Radera
  3. Hej Snålgrisen och grattis till ett mycket fint köp i JM. Har ännu inte gått in där :)

    Själv börjar jag om att jobba på måndag, känns väl sådär skulle jag vilja påstå. Önskar dig en riktigt rackarns trevlig semester!

    Kronan till Miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kronan och tack för kommentar!

      Ja för ovanlighetens skull blev det ett fint köp, +15% efter stängning. Jag försöker hålla antalet fastighetsaktier på rimliga nivåer men det är knepigt :=)

      Radera
  4. Grattis till din semester! Även jag har oxå semester nu. Kan dock inte minnas att jag någonsin haft en så fullokad och väl planerad. Ska bli skoj! 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej där Investeralitemera och tack för kommentar!

      Ja det finns en hel del att göra på denna semestern, vi hade det lugnt förra året, men nu börjar huset skrika efter lite kärlek. Vi ska dock ha en härlig vecka på varmare breddgrader då det inte kommer att hända mycket förutom sol, bad och kanske jag hinner läsa en och annan bok.

      Radera
  5. Vi ger ut lån inom intervallet $ 10.000 till $ 200.000.000.00 USD med en ränta på 3%. Våra lån är väl försäkrade och högsta säkerhet är vår prioritet; Intresserade personer kan kontakta oss idag via e-post stevendonaldloanfirm36@gmail.com
    Observera att om du är under 18 inte är tillämplig, skriv all information på ett korrekt sätt med din högkommission, så se till att du verkligen är tillämplig på dig. LÖVER INFORMATION 1) Fullständigt namn: ......... 2) Land: ......... 3) Adress: ......... 4) Stat: .... ..... 5) Kön: ......... 6) Civilstånd: ......... 7) Jobb .......... 8) Telefonnummer: ......... 9) Nuvarande ställning i stället för arbete: 10) Månadsinkomst: ......... 11) Lånebelopp krävs: ......... 12) Lånets längd : ......... 12) Ansökte du om ett lån Innan .......... 13) Ålder ..........

    VÄNLIGA HÄLSNINGAR

    SvaraRadera
  6. Efter att ha varit i relation till Wilson i sju år bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt , Jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för någon online och hon föreslog att jag skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som inte trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, Jag menade en stavningskastare som heter Dr Zuma Zuk och jag mailade honom och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och överraskande i andra dagen var det runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände, att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom, det var så vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpt mig med mitt eget problem och som skiljer sig från alla de falska de där ute. Vem som helst kan behöva hjälp av stavningskanalen, hans email: spiritualherbalisthealing@gmail.com eller ring honom +2348164728160 du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något. KONTAKTA HEM NU FÖR LÖSNING AV ALLA DIN PROBLEMER

    SvaraRadera
  7. Njut av krediten, det snabba lånet, garanterat på 72 timmar och fortsätt välja ditt nya livsprojekt. Vi erbjuder lån till alla seriösa personer i behov: offentliga och privata företag med en räntesats om 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Tack för att du kontaktade oss för mer information.

    E-post ( georges.matvinc@gmail.com )

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera