fredag 31 augusti 2018

Konsten att städa

Nu står regnet som spön i backen och den varma härliga sommaren är som bortblåst kan man börja koncentrera sig på diverse inomhusaktiviteter som att t.ex. städa i sin molnlagring av mobilkamera-bilder och annat som man har samlat på sig under åren. I takt med att mobiltelefonerna får högre och högre upplösning i sina kameror blir ju de bilder som överförs till molnet (om man har denna funktion påslagen) större och större, vilket snabbt äter upp de GB som finns tillgängliga.



Jag kunde utan större ansträngning rensa bort 300 bilder som inte hade något syfte alls. Det var allt ifrån bilder tagna på jobbet till dåligt tagna hemmabilder eller små filmsnuttar (i 4K-upplösning) som endast var avsedda att visas en gång och sen tas bort, men som av olika anledningar har blivit kvar. Jag kan absolut rekommendera alla att ta en riktig storstädning, både hemma och i den digitala världen. För mig finns det nästan inget som är mer uppfriskande för själen än att rensa bort gammalt skräp som bara ligger och tar upp plats. Vem vet, kanske är det där skräpet värt en slant för någon annan?

Apropå utrensning så har jag även tagit tag i saken att rensa lite i pengamaskinen. Jag har haft ett antal aktier som inköptes för ett bra tag sedan och som vid tillfället verkade vara ett bra köp men sen av olika anledningar har haft det motigt. Vissa bolag köpes med för stor vikt vid hög yield, och andra för att de verkade vara ett vettigt köp men som sedan kanske fick det motigt och tappade i värde.

Enbart om en aktie tappar i värde behöver i sig inte vara något fel. Mr Market är ganska neurotisk av sig och små besvikelser eller analytikerkommentarer kan ge stora uppgångar och nedgångar. Som en utdelningsinvesterare är dock den primära anledningen till ett sälj att bolaget sänker sin aktieutdelning eller möjligtvis om bolaget känns för riskabelt att hålla på i det långa loppet, t.ex. pga att deras utdelningstäckning närmar sig 100% och kassan är svag. Vad har jag då rensat ut? Två bolag fick stryka på foten denna gången:

ETFis Infracap MLP ETF

Denna ETF går inte längre att köpa på Avanza pga förändrat regelverk för handel med värdepapper inom EU. Jag ska inte ge mig in på att försöka förklara den ganska invecklade strukturen i denna typ av trollerilåda till värdepapper, men risken är skyhög och flertalet analytiker anser att man kan få bekymmer med att upprätthålla utdelningen framöver. Denna ETF låg svagt på plus när jag sålde och med utdelningarna inräknade hade jag tjänat ca 5000 kr på innehavet.

Prospect Capital Corp

Detta företag finns det väldigt mycket att läsa om både på Seeking Alpha och bloggar och det mesta är dock negativt. Mycket av det negativa handlar om att de har sänkt utdelningarna flera gånger, att de beräknar sitt NAV (värdet på de skuldpapper de innehar) på ett icke trovärdigt sätt samt att förvaltningsteamet inte är aktieägarvänligt utan har fokus på sin egen plånbok istället. Varför vill man då investera i detta bolag? Ja det kan man ju undra, men jag är inte ensam i mitt val utan flera andra mer eller mindre kända bloggare har även haft detta värdepapper i sitt ägo (ingen nämnd, ingen glömd).

Jag vill minnas att jag läste en i mitt tycke trovärdig artikel som uppmanade till köp, och en yield på 10% verkade smått fantastisk när man var i början att bygga upp sin utdelningsportfölj. Efter några månader kom den första dolkstöten då de sänkte sin utdelning (de hade ju kunnat t.ex sänka sina egna väl tilltagna arvorden istället, men icke) och kursen störtdök. Jag viktade då ner mig en aning i innehavet men efter ett tag dalade kursen så pass mycket att förlusten hade blivit väldigt kännbar. Jag hade ändå en förhoppning om att de skulle studsa tillbaka. Mycket riktigt hamnade gick kursen upp rejält på en förhållandevis stark kvartalsrapport och när jag gick på plus sålde jag av hela innehavet.

Vad kan man då dra för lärdomar av det hela. Man ska nog inte enbart skylla på s.k yield chasing då även bolag som har lägre yield kan gå dåligt på grund av förändrade strömningar i samhället, nu senast shoppingcenter och hela klädindustrin. Dock är det ju så att bolag som delar ut en väldigt stor del av sin vinst är betydligt sämre skyddade vid dåliga tider då de antagligen blir nödgade att sänka utdelningen eller rent av helt ställa in den, beroende på hur pass riskfylld deras verksamhet är. Sen finns det bolag som har hög yield men som har ganska enformiga och stabila verksamheter där man hyr ut t.ex. oljetankers på väldigt långa kontrakt. Ett populärt bolag i denna branschen är norska Ocean Yield som delar ut runt 10% men där kursen har varit förhållandevis stabil. Men som sagt, oavsett vilket företag man väljer att investera i bör man ha koll på vad som händer, och ju högre yield desto mer energi bör man lägga på att hålla sig informerad.

Slutligen vill jag ge rådet att om du inte är nöjd med ett bolags prestationer och inte tror på det längre, sälj av det trots förlust. En utdelningssänkning är en stor varningsklocka som man bör ta på väldigt stort allvar. Jag har gjort misstaget att sitta på sunkiga bolag alldeles för länge, där jag borde sålt långt tidigare. Att köpa fallande knivar kan vara kostsamma misstag, men som med alla andra misstag man gör här i livet är de inte helt meningslösa om man lär sig något på kuppen. Jag har ändrat min strategi på så sätt att jag är noga med diversifieringen, köper främst aktier som ingår i Avanzas Superlån (pga belånad portfölj ett visst mått av kvalitet) samt att yielden inte har högsta prioritet i valet och kvalet om att köpa eller inte.

Har du sålt några bolag på sistone? Vad fick dig att göra detta?

3 kommentarer:

  1. Tilldelades nyligen 1st MTG aktie! Funderar allvarligt på att sälja den! ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Investeralitemera och tack för kommentaren!

      Jag fick också MTG-aktier för ca 1000 spänn, såldes direkt.

      Att sälja bolag är inte något jag har för avsikt att göra, men det blev några allt för riskfyllda och sunkiga bolag som köptes in när byggandet av pengamaskinen var i sin linda. Det ligger några andra och skvalpar som jag gärna hade gjort mig av med, men väntar tålmodigt tills de går break-even.

      Radera
  2. Efter att ha varit i relation till Wilson i sju år bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt , Jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för någon online och hon föreslog att jag skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som inte trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, Jag menade en stavningskastare som heter Dr Zuma Zuk och jag mailade honom och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och överraskande i andra dagen var det runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände, att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom, det var så vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpt mig med mitt eget problem och som skiljer sig från alla de falska de där ute. Vem som helst kan behöva hjälp av stavningskanalen, hans email: spiritualherbalisthealing@gmail.com eller ring honom +2348164728160 du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något. KONTAKTA HEM NU FÖR LÖSNING AV ALLA DIN PROBLEMER

    SvaraRadera