lördag 8 september 2018

Snöbollar och valkaos

Det har varit ytterligare en härlig sensommardag där man kan sitta på baksidan i shorts och T-shirt med en god kopp kaffe i handen och beskåda sitt senaste renoveringsprojekt, ett nytt räcke till altanen. Det är härligt med helg och ledighet, speciellt när vädret är så här fint. I fredags plingade dessutom det till i telefonen med ytterligare en utdelning.

Det var något riktigt speciellt med just den utdelningen, nämligen att den gjorde så att vi nu har passerat förra årets utdelningar, redan i september. Man kan se det enkelt i Avanza genom nedan graf:


Det faktum att vi har nästan fyra månader kvar av 2018 visar att genom att fortsätta spara och återinvestera utdelningarna kommer den totala utdelningen att växa varje år. En snöboll som rullar år ut och år in, sommar som vinter, det är inga dåliga grejor det.

Jag har fortsatt att sälja av lite innehav som jag inte riktigt har trivts med, nu senast blev det Senior Housing Properties Trust som fick lämna oss. Jag valde att avvakta den senaste utdelningen och till att dess värde gick upp så pass att jag gjorde en vinst på hela 107 kr. Denna aktie är en REIT som driver och förvaltar fastigheter inom området sjukvård, t.ex. äldreboenden och andra vårdinrättningar. Jag är redan saftigt investerad inom detta politiskt utsatta område och har sedan länge velat minska mina innehav, och nu var stunden alltså kommen och mer kontanter i depån att investera.

Jag har även hunnit titta lite på alla dessa olika debatter om valet morgon, och jag kan ju inte direkt påstå att man blir klokare av vad som sägs. Det är näst intill komiskt att lyssna på än den ene och än den andre partiledaren svinga siffror vilt omkring sig utan att ha en endaste aning om hur dessa är framräknade och varför just deras egna siffror är de korrekta. Ett tydligt exempel är Stefan Löfven, sossarnas vandrande reklampelare tillika Sveriges statsminister som då och då tas ut i solskenet och dammas av samt får ett kassettband instoppat i ryggen med ett budskap som läses upp vid valt tillfälle. Och vad gör man om mottagaren, t.ex. Ulf Kristersson, inte verkar lyssna på vad som spelas upp? Ja då trycker man på Stop-Rew-Play och kör allting en gång till. "Man kan inte förbättra välfärden med skattesänkningar... man kan inte förbättra välfärden me... välvärde... väääällll." Hoppsan, bandet trasslade sig visst?

Sveriges Television stod igår för en riktig groda då man på bästa sändningstid tog avstånd från ett av Jimmie Åkessons uttalanden som handlade om huruvida svenska värderingar är ett krav för att få en anställning på den svenska arbetsmarknaden. Om det fortfarande är någon som tror att SVT är politiskt oberoende, så fick nog detta uttalandet denne att sätta kvällskaffet i halsen. Det är otroligt märkligt att en politiskt obunden instans som SVT kommer med uttalanden för eller emot något som ett visst parti har sagt, speciellt bara någon dag innan valet. Detta är inte deras uppgift över huvud taget, och den som tog detta beslutet borde få sparken med omedelbar verkan. Nu har ju tack och lov SD anmält detta för granskning, med all rätt. Det spelar ingen roll vilket parti det handlar om, men media har en märklig ovana att överdriva sina uttalanden och mediebevakning just när det handlar om SD som parti. I övrigt har valrörelsen handlat om nedrivna plakat, förtal, lögner och dolda inspelningar i valstugorna som, föga förvånande, går tvärt emot partiernas officiella linje. Precis som vanligt med andra ord.

Det är ju skönt att så många som 40 olika så kallade "kändisar", varav vissa är med i denna härliga samling helt utan deras egna vetskap, nu har uttalat sig i media kring hur svenska folket ska rösta. Visst är väl demokrati för härligt när det finns folk i vårat samhälle som bara på grund av att de har spelat in lite mediokra svenska filmer eller varit med i Melodifestivalen tror att de vet bättre gemene man. Nu hoppas jag att folk skiter i vad Schyffert, Ernman och Co har att säga och bildar sig en egen uppfattning.

Nej, nu får det vara nog med politik för denna gången. Imorgon blir det valvaka och sen har vi förhoppningsvis en ny lite blåare regering som kan räta upp några av de felsteg som denna glada samling har orsakat, t.ex. höjning av ISK-skatten. Kanske kan vi även få sen ett avskaffande av värnskatten och sänkning av marginalskatten inom nästa mandatperiod, men jag tvivlar. Det finns faktiskt betydligt mer allvarliga problem att ta itu med, så jag kan gärna vänta några år på dessa skattesänkningar.

Vilken är din hjärtefråga i detta valet?

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet,tänker speciellt på dessa "begåvade" kändisar som begriper bättre än vi övriga och kan kasta skit på vissa partier och utmåla de som sveriges undergång om man röstar på detta parti.Förstår inte varför det skall vara så betydelsefullt att visa upp kreti och pleti som skall intala folk vad dom skall rösta på,men journalister ,mediafolk ,skådisar har alltid varit ett vänsterfolk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej där Carl och tack för din kommentar!

      Känns som att jag får skriva ett uppföljande inlägg när vi har valresultatet klart. Det verkar dessvärre som om M tappar till både SD och KD samt att kommunisterna med Kamrat Sjöstedt i spetsen går fram några procent, främst då från S. Alla vill bli statsminister också och Ringaren i Notre Dam sitter kvar två veckor till. Mr Market gäspar och går vidare.

      Radera
  2. Efter att ha varit i relation till Wilson i sju år bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt , Jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för någon online och hon föreslog att jag skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som inte trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, Jag menade en stavningskastare som heter Dr Zuma Zuk och jag mailade honom och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och överraskande i andra dagen var det runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände, att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom, det var så vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpt mig med mitt eget problem och som skiljer sig från alla de falska de där ute. Vem som helst kan behöva hjälp av stavningskanalen, hans email: spiritualherbalisthealing@gmail.com eller ring honom +2348164728160 du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något. KONTAKTA HEM NU FÖR LÖSNING AV ALLA DIN PROBLEMER

    SvaraRadera
  3. Njut av krediten, det snabba lånet, garanterat på 72 timmar och fortsätt välja ditt nya livsprojekt. Vi erbjuder lån till alla seriösa personer i behov: offentliga och privata företag med en räntesats om 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Tack för att du kontaktade oss för mer information.

    E-post ( georges.matvinc@gmail.com )

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera