söndag 4 november 2018

Månadsrapport Oktober 2018

Hej vad det går! Vi är redan inne i november och vinterdäcken är påsatta på bilen. Chefen har skickat ut inbjudan till julbord och det börjar redan pratas om hur julen ska firas. En månad har gått sedan vi körde vår "snålmånad" och nu är månadsutgifterna tillbaka på mer normala nivåer. Denna månaden har dessutom varit full av "sällaninköp" dvs saker som förbrukas långsamt och som brukar räcka väldigt länge. Vi har shoppat loss på mediciner, diverse bakingredienser, en ny hårtrimmer och lite annat smått och gott. Utöver detta har vi haft två stora bjudningar där vi träffar folk som är ungefär lika upptagna som vi är. Alltid kul att höra att vi inte är de enda småbarnsföräldrarna som upplever att det aldrig finns tid för något "vuxet" på kvällarna.


Mörkret har dessutom gjort sitt intåg, och i mitt fall känns det som om middagsmaten har fått en stor dos Sobril i sig, då jag utan problem kan somna vid 20-tiden numera. Överallt hör man om folk som är trötta, sjuka, deprimerade och allmänt ur gängorna. Fy för de mörka månaderna! Låt oss istället titta på hur ekonomin ser ut:

Inkomster

Vi hade bra inkomster denna månaden tack vare en bortglömd bonus som Fru Snålgris fick. Tydligen har arbetsgivaren under två års tid räknat fel på nån "mertid", och detta upptäcktes nu och betalades ut som en klumpsumma, tack för det.

Nettoinkomst lön: 65836 kr
Utdelningar: 8400 kr
Övriga inkomster: 14273 kr (förlupen föräldrapenning från sommarledigheten)
Totala inkomster: 88509 kr

Utgifter:

Vi har trots mycket bjudningar lyckats hålla igen på matkostnaderna. Det finns en hel del i frys och skafferi som vi använder oss av, och sen har vi fått två st 10%-rabattkuponger av CityGross som hjälpt oss att hålla nere matkostnaderna med någon hundralapp. En kostnad som grämer mig är att jag lägger 1000 kr om året på däckbyte och däckhotell. Problemet är att jag har en ryggskada som gör denna typ av lyft väldigt jobbiga för mig. Fru Snålgris har testat men hon orkar vare sig dra loss bultarna eller lyfta däcken från marken. Dessutom känner jag ingen som har lust att byta åt mig, då vi bor lite halvt ensligt.

Mat: 2331 kr
Kläder: 112 kr
Bostad: 5695 kr
Övrigt: 3990 kr
Transport: 3411 kr (Felsökning och byte av batteri till bil samt däckbyte+hotell)

Totala utgifter denna månaden är 15561 kr vilket ger en sparkvot på 81%. Det tackar vi för.

Pengamaskinen

Börsen har dalat ganska rejält denna månaden, och då har vi gjort en del försiktiga inköp:

200 st Ocean Yield
120 st Atea
40 st Brookfield Renewable Partners LP
70 st JM
40 st AT&T
30 st K2A Pref
100 st  Clas Ohlson AB
50 st Skanska

Värdemässigt har vi lyckats hålla emot index men har ändå backat några procent och nästan 70.000 kr i värde:



Det är som man säger, ibland går det upp och ibland går det ner...

Det har skrivits mycket i finanspressen om FIRE, dvs konceptet att spara mycket under kort tid och därefter bli fri och leva på avkastningen. För oss som lever detta känns det helt naturligt att vara sparsam och inte lägga pengar på skräp och hålla en vansinnigt hög sparkvot. För diverse journalister verkar det väldigt onaturligt och de verkar se mest problem med det hela. Jag lovar, vi saknar inte alla våra abonnemang, tekniska prylar samt att byta bil var tredje år och kök + badrum vart femte år. Inte det minsta. Vi lägger pengar på sådant som vi mår bra av, som t.ex. resor.

Sen kan jag till viss del hålla med de experter som säger att om alla skulle leva som vi hade samhället gått under. Men kanske hade vi haft en annan sorts ekonomi/livsstil då där 5000 Kinaplast-fabriker hade varit stängda och slutat pumpa ut sin skit överallt. Måhända att Exxon hade gått i konkurs då, men nya områden och möjligheter hade antagligen tagit dess plats. Om bara någon hade förmått MacDonalds att sluta skicka med sitt plast-skräp i varje Happy Meal man säljer hade varit en stor framgång. Man får alltså en "leksak" typ liknande skräp som finns i ett Kinder-ägg. Dottern har aldrig tyckt dessa s.k. leksaker varit roliga och de har alltid förpassats till det runda arkivskåpet. Ett enormt slöseri med tanke på hur många Happy Meals som säljs jorden runt.

Lever du enligt FIRE? Ser du några nackdelar med detta nu eller i framtiden just för dig?

16 kommentarer:

  1. Tjo, lite allmänna reflektioner däckbyte är ju en trist utgift men om risken för alternativkostnad är sjukskrivning (och inte av den trevliga sorten med böcker och varmt te utan värk) så är det bara att betala och se glad ut. Även om just lite byteshandeln med grannar och bekanta ska uppmuntras, typ du hjälper mig med däcken så kommer jag över så fixar vi dina tjänstepensionsval.

    112 kr kläder för hela familjen. Swedbanks budget för unga som ska flytta hemifrån ligger på 710 kr per månad för skor och kläder, per person! Snacka om skillnad även om jag har svårt att förstå hur någon månad efter månad lägger över 700 på kläder. En vinterjacka behöver man ju inte byta varje år även om swedbank verkar tro det.

    Om fire. Skulle alla leva så snålt så skulle det leda till ökad arbetslöshet i detaljhandeln men eftersom man bevisligen kan klara sig på 50 procent av sin lön så blir konsekvensen knappast massvält utan mer tid till att fokusera på vad som är viktigt. Spot on när när det kommer till allehand plastbajs-saker som man översvämmas av, bättre då att som att få betalt för att gräva en grop och sedan fylla igen den.
    Mest av allt tror jag att kritiken om FIRE handlar om att svenskar inte gillar folk som bryter mot normerna. Eller vi älskar ju att "gilla olika" och respektera varandras åsikter men bara så länge åsikterna ryms inom åsiktskorridoren. Att visa att man kan leva på 20% av lönen sticker i ögonen på folk och istället för att de blir glada eller skulle kunna tänka sig ompröva sina konsumtionsval så avfärdar man det. Lättar så liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare dentystamajoriteten och tack för en fyllig kommentar!

      Ja det är sannerligen inget svårt jobb att byta däck, hade ryggen varit normal hade jag gjort det på 30 minuter och frun hade kunnat tvätta de gamla däcken. En riktigt sur tusenlapp.

      De där normerna med kläder etc passar nog mer in på lyxfällan-folk än på oss snålisar. Jag har en liten garderob som jag har tills kläderna trillar av mig nästan. Nä, ofta är det Fru Snålgris som anmärker på något som har fått ett litet hål eller är hopplöst omodernt. Barnkläder köps in på facebook köp/sälj för en bråkdel av nypriset. Vi köper ofta bra kvalitet som Newbie och P&P. Skor satsar jag ofta nån tusing på, men då håller de några år. Är man smart och itne lat kan man hålla väldigt låg klädbudget. Second Hand är toppen!

      Ja, håller med om din reflektion kring FIRE. Mellan raderna kan man läsa en hel del oförståelse och avundsjuka "va ska du inte jobba till 65?!" Enda stora problemet jag ser är om du väljer sluta jobba samt har lån hos banken. Dina befintliga lån är det nog inget problem med, men glöm att någonsin låna igen. Den livlinan är klippt kan man nog säga. Normen i samhället bygger på att du har ett jobb även om den anställningen är mer osäker än om alla Sveriges banker skulle ställa in sina utdelningar samtidigt. Tråkigt men sant.

      Radera
  2. Strävar inte efter FIRE men väl efter FI. Att inte konsumera massa pengar på skit känns som en lättnad snare än en uppoffring. Och det blir bara lättare och lättare med åren. Saker gör mig inte lyckligare, upplevelser och tid med familjen är det som betyder något. Allt utanför normen för vad som anses normalt brukar ju göra folk nervösa,och avundsjuka är ju en folksjukdom i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan JH och tack för din kommentar!

      Ha det där med Retire Early är väl egentligen valfritt. Dock är dagens riktiga pensionärer väldigt aktiva med allt från golf till att jobba i skolan lite extra. INte heller här har saker någon dragningskraft, utan är mera lite som "måsten", dvs man måste mer eller mindre ha en smartphone idag men det behöver inte vara den värsta modellen, eller kanske man kan använda den som jobbet står för. Jag tror som du att många är helt enkelt avundsjuka på de som sparar istället för slösar.

      Radera
  3. Hej

    Jag sparar också och har ca 20k i utdelnigar per år. Jag strävar inte efter FI dock vill jag kunna känna mig trygg och veta att jag kan köpa vad jag vill till mina närmaste. :)
    Hälsningar Tandläkaren / swedendivin.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan där Tandläkaren! Tack för kommentar!

      Det där med FI är ett ganska så flyktigt begrepp som dessutom är väldigt olika beroende på vem du frågar. Vissa vill ha en "guldkant i vardagen", vissa vill kunna gå in till chefen och ge denne fingret medan andra vill leva lyxliv på Rivieran.

      Vilken kategori Snålgrisarna är i är i nuläget oklart. Det enda vi har kommit fram till är att vi förmodligen inte vill hålla på som vi gör idag mer än ca 9 år till. Fru Snålgris kan jobba extrapass om hon vill, jag måste i princip jobba 100% eller inget. Antagligen kommer jag att ta tjänstledigt något år först för att "prova på". Jag är en sån som ganska snabbt blir rastlös om jag inte har nåt att göra, och projekt brukar kosta pengar. Sen är det ju detta med arbetsplatsen och arbetskompisarna, jag trivs faktiskt på jobbet, det enda är att jag helst hade velat dra ner på antalet timmar, att t.ex. kunna jobba 50% istället, då hade det varit perfekt. Att bara sitta hemma hade gjort mig och familjen tokiga haha. Det märks under semestertiderna, det blir aningen mera tjafs hemma än vanligt hehe. Man behöver komma ifrån varandra lite också.

      Målet är 25000 kr/mån i utdelningar, vi är idag ca halvvägs, dvs frihetskvoten är 50%

      Radera
  4. Vi strävar efter FIRE och det är verkligen en super Power att anamma i sitt liv. Alla delar av livet har blivit bättre. Vi ackumulerar tid på bankkontot, vi är friskare, vi är närvarande och vi bidrar inte till miljöförstöring i den grad medelsvensson gör. Jag är övertygad om att vi måste ställa om konsumtionen till tjänster och inte prylar - känns det inte som om det är lite på g?

    iblandgormanratt.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan där iblandgörmanrätt!

      Ja det finns många fördelar med FIRE, precis som du säger

      - Köper mindre skräp och onödigheter
      - Handlar mer second hand
      - Har mindre grejor att städa
      - Kan bo på mindre yta (att ha den där flådiga jättebostaden är inte så lockande längre)

      Problemet med att köpa tjänster i Sverige är att det är så jäkla dyrt med allt i förhållande till lönen, jämfört med t.ex. Thailand och Spanien. Även USA är det billigare att hyra in t.ex. en pool-keeper än i Sverige. Många tror ju att Reinfeldt hade en hemlig plan med sitt "öppna era hjärtan", att skapa en underklass med billig arbetskraft... vi får väl se om han får rätt.

      Radera
    2. Angående detta med Reinfeld har mina journalistvänner sagt detta länge. Nu är de vänsterlutande och kanske biased men who knows?

      Radera
    3. Ja inget tyder ju än på att den massiva invandring som har pågått under flera år har bidragit positivt, titta på BNP/capita, där ligger Sverige, trots högkonjunktur, på sista plats. Inte speciellt imponerande. BMP höjs ju pga omsättningen av varor och tjänster i samhället ökar. Problemet är ju att dessa till stor del finansieras av skattepengar. Man kan ju kalla okontrollerad invandring för en investering, problemet är bara att det hittills inte har blivit så. Istället har vi fått ett mer segregerat samhälle med fler utanskapsområden än aldrig förr. Så går det när man inte har en plan...

      Snålgrisarna är för invandring, problemet är när den är okontrollerad, som den har varit under senaste åren. Vill folk flytta till Sverige pga kärlek, jobb etc så är det inga problem. Asylinvandrare ska istället tas om hand av hela EU, alternativt de länder som tar en större börda ska få massiva bidrag av EU för detta. Sverige är inget USA som på 1800-talet, som vissa vänstermänniskor och liberalister tror.

      Radera
    4. Vi är helt eniga. Bor själv i en större stad som har en hel del utmaningar och ser segregationen dagligen.

      Radera
    5. Det som skrämmer Herr Snålgris än mera är att flertalet riksdagspartier idag trots alla fakta på bordet vägrar se problemen och ta aktiva beslut i att vända skutan. Ett av de mest uppenbara problemen är gränsbevakning/tullar samt inre utlänningskontroller. Ska man utvisa 80000 illegala invandrare som Ygeman påstod, krävs det massiva resurser. Detta är inget som polisen klarar med de resurser som finns idag, de lyckas ju inte ens utvisa de illegala ensamkommande som står på plattan och säljer knark eller huserar i Nordstan och rånar vanligt hederligt folk, trots att det sker mitt framför ögonen på dem och de vet att merparten saknar giltig anledning att befinna sig i landet. Ordning och reda måste komma först, både på gatan och i finanserna.

      Radera
  5. Jajemen och ser liksom ni enbart fördelar! När vissa nära anhöriga som vet vad vi håller på med langar in argument som "en lever bara en gång" fattar jag knappt vad de pratar om. Vad i promenader, stickning, böcker från bibblan och mys med familjen är det som är uppoffringen?! Tror artikelförfattarna grovt överskattar värdet av skräpet gemene man köper istället att ha hög sparkvot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej där fruminimera och tack för din kommentar. Helt klart är det bättre med en hög sparkvot än en hög med kinaplast i garderoben.

      Radera
  6. Lever tillsammans med min sambo och min son. Eftersom det är sonens första jul så har vi tagit det rätt lugnt, men det är väldigt mycket julklappar och vi har bestämt oss att kommunicera ut att max en julklapp per familj och vill man bidra med mer så finns det en KF man kan sätta in pengar på. För min del så blir jag inte lycklig av prylar i överflöd. Snarare bidrar alla prylar till ångest. Vi går från en hyresrätt med låg hyra till ett radhus och jag har räknat att ränta och amortering kommer gå på runt 12k per månad. Månadsavgiften är lika stor som hyran är idag. Detta kommer att ha inverkan på vår ekonomi. Planeten håller på att bokstavligen att drunka av all plast och energi som slösas. Behoven är olika hos olika människor, men minimalism där behoven är tillgodosedda. Överflöd av varor och prylar gör inte mig lycklig iaf.

    SvaraRadera
  7. Njut av krediten, det snabba lånet, garanterat på 72 timmar och fortsätt välja ditt nya livsprojekt. Vi erbjuder lån till alla seriösa personer i behov: offentliga och privata företag med en räntesats om 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Tack för att du kontaktade oss för mer information.

    E-post ( georges.matvinc@gmail.com )

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera