söndag 13 september 2020

Bäst och sämst 2020

Idag kändes det som höst. Det har blivit kallare och blåsigare och mulet väder med kallt duggregn gjorde inte saken bättre. Hösten är för oss en helt okej utdelningsperiod, speciellt i tider som dessa där vårens svenska utdelningar mer eller mindre blåste bort i Covid19-stormen. Jag har inget hopp om att de svenska bankerna ska dela ut några pengar detta året, och även nästa år lär det bli försiktiga utdelningar. De som tror att man kommer dela ut dubbelt upp eller via extrautdelningar lär bli besvikna. För vår del var det främst bankerna som höll inte på kosingen, de flesta andra bolag delar ut som vanligt... eller nästan i alla fall.


I detta inlägg tänkte jag titta lite närmare på de bolag som har presterat bäst respektive sämst värdemässigt och utdelningsmässigt under 2020, samt några tankar om dessa bolag. Som ni vet köper vi aktier i utdelande bolag, och detta gör att vi är mindre känsliga för marknadens upp- och nedgångar än de som behöver sälja aktier för att frigöra kapital. Nedgångar brukar innebära att det är realisation på gång, men i ärlighetens namn, vågar du köpa ett bolag som har backat 30% på några månader? Man brukar ana ugglor i mossen, eller har marknaden totalt missuppfattat det hela?

Våra 3 bästa


  • Microsoft (+29%)
  • Cibus Nordic Real Estate (+11%)
  • Investor B (+11%)


Vad ska man säga om dessa bolag? Microsoft tog vi in i portföljen för att utöka andelen IT. Det är ytterst få IT-bolag som har någon direktavkastning över huvud taget, och Microsoft är inget undantag utan ligger runt 1%, och det är inget man blir rik på. Däremot har de en fortsatt spännande resa framför sig, och det finns antagligen en enorm uppsida när det gäller värdet på aktien. De gör dessutom en årlig utdelningshöjning.

Cibus är ett spännande bolag som vi var ganska tidiga med att ta in i portföljen, jag tror det var Petrusko som skrev ett intressant blogginlägg om bolaget. Fastigheter med triple-net kontrakt och som dessutom är inriktade mot dagligvaror låter aldrig fel. Nu på senare tid har diverse finanstidningar börjat skriva spaltmeter om detta bolag, och vi är väldigt nöjda med att ha det i vår portfölj. Då de har påbörjat månadsutdelningar innebär detta att vi kommer att få ca 600 kr varje månad framöver till i mitt tycke väldigt låg risk.

Investor behöver ingen större presentation. Ett investmentbolag med många större svenska kvalitetsbolag i sin portfölj samt ett antal onoterade innehav som kan krydda till det hela lite. Inte heller Investor är något man blir rik på en natt av men precis som Microsoft får det nog anses vara ett bra och värdeskapande bolag som förtjänar sin plats i varje utdelningsinvesterares portfölj.


Våra tre sämsta


  • Ocean Yield (-54,7%)
  • Exxon Mobil Corp (-47%)
  • Oxford Lane Capital Corp (-44%)


Ja, vad ska man säga om dessa tre bolag? Det är såklart ingen trevlig läsning när ett bolag näst intill halverar sitt börsvärde inom loppet av några månader. Corona-krisen slog till stenhårt mot allt som har med olja att göra. Tyvärr drabbades vi även av en del utdelningssänkningar. Både Ocean Yield och Oxford Lane har mer än halverat sina utdelningar för att kunna hänga med, men det är positivt att inget bolag i min portfölj än så länge har ställt in sina utdelningar helt och hållet. Vad ska vi då göra med ovanstående bolag? Inte så mycket, faktiskt. Att oljan har sjunkit i pris så pass mycket beror till viss del på Corona men även på ett oljepriskrig mellan Ryssland, USA och Saudi-Arabien. Det finns helt enkelt för mycket olja i förhållande till efterfrågan, och då sjunker oljepriset som en sten, och drar såklart med sig även kringtjänster som transport och prospektering, vilket är en stor del av Ocean Yields flotta. Jag brukar ha för vana att sälja bolag som sänker sin utdelning, men i detta fallet är det en pandemi som har gjort de största avtrycken i dessa bolags förmåga att tjäna pengar, och pandemin kommer antagligen att dra över inom loppet av ett år. Om Exxon kan hålla ut tills dess att oljepriset stabiliseras runt 55-60 USD/fat kan man idag handla världens största oljebolag till en direktavkastning på nästan 9%. Jag tror att man till det yttersta kommer att försöka behålla den, då en sänkning skadar deras anseende som stabil utdelare mer än vad deras aktiekurs tål. En sänkning kommer antagligen att trigga en säljorgie utan dess like. Dessutom kommer de att tappa sin status som utdelningsaristokrat. Europeiska bolag som RDS och BP bryr sig inte så mycket om detta, men för amerikanska bolag och amerikanska aktieägare är detta mer eller mindre religiöst.

Oxford Lane är ett finansbolag som handlar med CLOs, vilket är en sorts obligationer som de köper och säljer tillsammans med ytterst invecklade hävstångsprodukter. Detta gör att de har lyckats hålla en relativt hög direktavkastning under ett antal år. När corona kom nedvärderades värdet på dessa obligationer och fler och fler halkade ner på skräpstatus och deras Net Asset Value sjönk. Detta i sin tur triggade en säljkavalkad av bolagets aktier och värderingen sjönk som en sten. Ingen ville hålla i dessa högriskprodukter. Vi tänker lite tvärtom. Detta är ingenting som kommer att hålla i sig för evigt, och värderingen kommer att öka när pandemin är över (kanske inte till 100%). Under tiden får vi en femhundring i månaden av bolaget i aktieutdelning.

Det är såklart tråkigt när ens innehav halverar sina värde och sänker sina utdelningar, men så är det tyvärr i fallet med bolag som ger lite högre direktavkastning. När det blåser upp till storm är det många som söker sig till säkra hamnar och säljer de mer riskfyllda innehaven, det känns liksom mer tryggt. Här gäller det att ha lite is i magen och fundera på vad det egentligen är som händer, och fatta sina beslut därefter. Av våra tre "sämsta" bolag är det antagligen Oxford Lane jag skulle tippa blir en vinnare fortast, mest på grund av att de har väldigt låg exponering mot oljepriset. De andra två kommer antagligen få det kämpigare då oljeprisets framtid är oviss. Vi kommer dock inte sälja något av bolagen i närtid utan fortsätter att håva in aktieutdelningar.

Hur gör du med dina högriskinnehav? Köper du mer nu eller sitter du still i båten?

6 kommentarer:

  1. Hallå Snålgrisen, gjort lite av varje. Som du nog minns såldes epr av till massiv förlust, har ett annat bdc bolag som kraschat och behåller (var en risk från början jag tog, ca 10 tkr). Exxon har jag ökat i, dubblat faktiskt. Någon gång bör oljan gå upp. Tvekar om jag vågar öka mer, bör på sikt bli bra men vad gäller energi tycks världen tro att solpaneler och vindkraft räcker... Det vet jag att det är helt fel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din kommentar!

      Ja EPR kommer att ha det tungt framöver, lite synd för jag gillade bolaget. Hyfsad yield, månadsutdelning...

      Exxon är verkligen svårt att få fason på. Jag tror det är 50/50 om de sänker utdelningen, det är inte hållbart att låna för att betala utdelningar oavsett hur billigt det är att låna pengar. Kanske ett eller två kvartal till, kan den sen inte dela ut från enbart det fria kassaflödet, då är nog en sänkning oundviklig. Olja kommer vi att behöva under många år framöver, frågan är om Exxon är en spelare som kommer att finnas med, eller tar araberna över helt och hållet med sin tokbilliga olja.

      Vilken BDC har du som har fallit? De flesta har ju återhämtat sig riktigt fint, för oss är det TCGBDC som ligger sämst till, men jag har inte sett några direkta orosmoln på horisonten alls. Köpläge för de modiga...

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) Förlorade kärleksformer
      3) Stoppa skilsmässa
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera

  2. Jag lyckades få ett lån på 950.000 kr mellan privatpersoner på Michel Combaluzier, villkoren är bra liksom metoden för återbetalning. Det är verkligen allvarligt. Om du också behöver ett lån mellan individer. Här är hans E-mail: combaluzierp443@ gmail.com

    SvaraRadera
  3. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit nöjd med mitt äktenskap, inte förrän min man började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapslöften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev gnagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter hur jag skulle få tillbaka min före detta man, då hänvisades jag till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en kärlek stavade på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag tappar hans kontakt här för dem som har förhållanden och äktenskapsproblem, så att han kan hjälpa till med fantastiska verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... + 234902018697Kontakta honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Stoppa skilsmässa.
    (2) Avsluta barrenness.
    (3) Lycka till Stava.
    (4) Äktenskap.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera
  4. DET HÄR ÄR INTE ETT SKÄMT. LITA STOR DR ISIKOLO. Jag heter Senna Rayan. Stora DR ISIKOLO är riktigt kraftfull och vet hur man gör sitt jobb perfekt. Om inte för honom kunde jag inte föreställa mig vad som skulle ha hänt. Mitt ex tog alltid ett argument med mig och behandlade mig alltid. Han började agera konstigt och roligt och lämnade mig utan anledning för en annan tjej. Jag trodde att allt hopp var borta. Jag sökte hjälp på internet och jag kom över Great isikolosolutionhome@gmail.com. Jag såg så många vittnesbörd om honom. Jag blev mycket glad och jag kontaktade honom på hans e-post och berättade för honom vad som hände. Han skrattade och försäkrade mig att lugna mig att han kommer att hjälpa mig och att min ex kommer tillbaka och tigger mig. Han gjorde sitt arbete och förtrollade för mig och om två dagar kom min ex ursäktande precis som han berättade för mig. Idag bor vi båda tillsammans och vi är ännu mer kär än vad vi brukade vara innan han gick. Kontakta den stora DR ISIKOLO för din egen hjälp. Du kan kontakta honom på e-post: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196.

    SvaraRadera