fredag 5 februari 2021

Månadsrapport januari 2021

 Då var det dags för årets första månadsrapport. Det har varit vinter på riktigt även här nere i söder. I morse när jag vaknade vid 5-tiden hade vi -15 grader. Det var kallt må jag säga och kinderna blev rosiga och granna efter en rask morgonpromenad för att lämna Lilla Snålgris till skolbussen. I skolan åker de pulka varje dag, och det gäller att passa på så länge snön ligger kvar.




Utgifter

Våra utgifter slutade på förvånansvärt låga nivåer, då givet att jag fick åka till tandläkaren och laga ett hål. Det var det första på 20 år, och både jag och tandläkaren var lite förvånade över att det hade uppstått, men tydligen var det en spricka i tanden, där små tandtroll hade letat sig in. Detta kalas slutade på 2000 kr, vilket jag tycker är oförskämt dyrt då det tog ca 30 minuter och inga röntgenbilder togs. Utförare av hantverket var vår kära Region. Nåväl, våra utgifter har fördelat sig som följer:

Mat: 3072 kr (4000 kr)

Kläder: 276 kr (500 kr)

Bostad: 4644 kr (4500 kr)

Övrigt: 5376 kr (3865 kr)

Transport: 2450 kr (1200 kr)

De största ovanliga utgifterna var dels min tandläkarräkning och sen fordonsskatten på 1800 kr som betalas i januari varje år. Totalt sett hamnade utgifterna på 15798 kr, helt i linje med vad det kostar att driva runt Familjen Snålgris.


Inkomster

Då vi var lediga mycket under jul och nyår blev det lite halvtaskiga inkomster för vår del. Ersättningen från Försäkringskassan hjälper till viss del i att täppa igen de värsta hålen:

Nettolöner: 14543 kr

Utdelningar: 12988 kr

Övriga inkomster: 18576 kr (Föräldrapenning, barnbidrag, julgåvor från släkt etc)

Totala inkomster hamnar en bra bit från vad vi brukar håva in, men det var riktigt skönt att vara långledig över helgen och slippa kontoret några veckor. Vi fick då in sammanlagt 45827 kr. Vår sparkvot blir då beskedliga 57%. 

Pengamaskinen

Om 2020 var ett besvikens år för värdet på vår stackars pengamaskin har 2021 verkligen rivstartat. Det är inte några enorma framsteg, men vi har slagit index och närmar oss åter igen den magiska gränsen på 3 miljoner kronor, som vi var ock luktade på i februari 2020, strax innan allt föll sönder och samman.



Det är inga fantastiska uppgångar, men för en som har legat 20-40% efter de flesta andra finansbloggare är det ändå något som värmer hjärtat. En del köp har gjorts under senaste månaden, då främst:

  • Oxford Lane Capital
  • Volvo B
  • Annaly Capital (Ny)
  • AGNC
  • Investor
  • Enbridge (Ny) 
  • Nordea

Vi har även sålt IBM, då jag inte ser mycket uppgång i denna aktie. Rapporten som presenterades förra veckan var ingen höjdare och jag är glad jag sålde några veckor innan dess. I övrigt har vi fått glädjas åt några utdelningshöjningar och jag räknar med att ett antal amerikanska bolag också kommer att höja under året som kommer, då vindarna äntligen har vänt. Då tänker jag främst på våra mReits, Annaly och AGNC som borde gynnas av stödpaket, låga räntor och annat. De har varit missgynnade under de senaste 10 åren, men nu har de framtiden för sig *hoppas jag*.

För övrigt kan jag konstatera att ingen källskatt från Avanza har dykt upp än. Den brukar komma nån gång i slutet av januari - början av februari. Det är ca 10000 kr som Snålgrisarna ska ha "tillbaka" från roffarstaternas hungriga skattmasar.

En annan kul grej som har hänt är att våra solpaneler på taket har blivit inkopplade. Jag ska skriva ett separat inlägg om detta. Vi kommer att byta till Tibber som el-leverantör på prov under ett år, för att se om detta gynnar oss eller inte. Skulle det visa sig dyrare än beräknat kommer jag att gå tillbaka till vår lokale leverantör och förhandla ett bra 3-årigt avtal. I skrivande stund producerar solpanelerna 4,3 kW, och då är ändå hälften av dem täckta med snö. Det bådar gott för sommaren, då max effekt är beräknad till 11 kW med en total årsproduktion på 11500 kWh. Det är i princip hela vår årsförbrukning. Solpanelsanläggningen kostade 129000 kr och är finansierad med lån på huset, vilket banken tyckte var det bästa. Vi har så pass låga räntor idag, och vår belåningsgrad ligger under 60%, att det inte var mycket att orda om. Banken höll med till fullo.

Har du solpaneler eller funderat på att skaffa? Berätta gärna hur du har tänkt kombinera detta med FIRE?

5 kommentarer:

  1. Förra året var första gången jag fick tillbaka källskatt och då kom den i mitten av februari!

    Kul med uppdatering från dig.

    Vänligen Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annelie och tack för din kommentar!

      Ja det har varit lite olika med den där arma källskatten. Ibland har jag fått den i januari och ibland i februari. Man blir ju lite mer otålig varje år i och med att beloppet blir större och större.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Hej!
    Såg att Oxford lane nu meddelat utdelning fram till juni.
    Trotts tuffa tider så tickar den på. Vad tror du om kommande utdelningar? är dem säkra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan och tack för din kommentar!

      Ja den tickar på men har ju halverat sin utdelning förra sommaren. Det kommer att ta sin tid innan man är tillbaka på de nivåerna, men återhämtningen har gått fint. Detta är helt klart mitt mest riskfyllda innehav, men har än så länge inte förlorat några pengar, trots en pandemi som sände denna typ av aktier ner i dödshålet. Kommande utdelningar är säkra, men det är på gränsen. NAV har stadigt tickat upp för varje kvartalsrapport, och de är på rätt väg. Jag tror dock det dröjer ända tills Q4 innan man signalerar någon höjning. Tills dess får vi ta emot en stigande aktiekurs och en tusenlapp i månaden i utdelning.

      Radera