onsdag 31 maj 2023

Månadsbrev Maj 2023

 Försommaren är kommen och med den sol och bad. Vi njuter för fullo av det varma vädret, men det märks att trädgårdens växter börjar få det lite jobbigt, och vi har vattnat lite med vattenspridaren för att de inte ska duka under helt och hållet. Något regn är dock inte i sikte.

Det har varit en innehållsrik månad, på många sätt och vis. Fru Snålgris har börjat sitt nya jobb, och även om dagarna är längre och arbetsbördan tyngre har hon mer ansvar, samt eget arbetsrum, egen dator och arbetstelefon. Innan jobbade hon på avdelning på en Region, och var en i mängden. Nu har hon till och med varit iväg på en förnäm kursgård under ett heldagspass, detta hände inte under de 7 år hon var anställd på regionen. Det ska inte slösas med skattepengarna, men något tycker jag trots allt att man kan bjussa på för att få de anställda att känna sig lite speciella. Det kostar ju som bekant en väldans massa pengar att utbilda en ny resurs om någon säger upp sig.

Bra väder i verkligheten men börsklimatet har varit riktigt uselt.

Det har även varit en händelserik tid på börsen, och då tänker jag främst på Embracer och SBB. Jag vill inte tänka på hur många småsparare som blev brända i och med detta. De som inte har sålt har såklart inte förlorat några pengar *än*, men i fallet SBB som jag själv ägde en del i är det ingen rolig historia. Jag har svårt att se hur denna aktie ska kunna återhämta sig på något sätt och risken är väldigt stor att vi får se en aktiekurva som under några år kommer att ringla sig runt 5-6 kr. Som jag har uppfattat det hela är att skulderna är så pass stora och växer hela tiden att det i princip är omöjligt att reda ut hela situationen. Vem vill dessutom köpa till marknadspris av en säljare som står på ruinens brant och är helt desperat? Ingen med affärssinne. Då kan man ge ett skambud och köpa upp aktierna för säg 5 kr styck istället. Vad händer då med de inblandade som sitter på stora mängder SBB? Man kan bara våga gissa men det blir nog inga muntra miner. Det brukar det sällan bli vid personlig konkurs, exekutiva aktioner och annan tvångsinlösen. Nu är det ju skillnad på folk och folk och jag gissar att Lennart och Ilja slingrar sig ut denna situation utan några större problem. De aktieägare som likt oss själva gick in på kanske 15-20 spänn eller *hemska tanke* ännu dyrare kommer att stå med Svarte-Petter och ha förlorat merparten av det investerade kapitalet. Alternativt sker något sorts mirakel och aktien studsar upp till 20 kr, dock har jag otroligt svårt att se vilken sorts nyhet som kan uppnå detta. Blankarna kanske börjar tröttna? Ett under sker med ingripande från staten för att rädda viktiga samhällsfastigheter? Räntorna faller mirakulöst? Nej... bara nej. Det kommer inte att inträffa. Likt bostadskraschen i början av 90-talet är det alltid de med mycket cash på fickan som är vinnarna, de som sitter på skulderna är förlorarna. Det finns nog ingen som är dum nog att betala "marknadspris" när ägaren i fråga är helt desperat och skuldsatt upp över öronen. Aktieägarna är det ingen som bryr sig om.

Hur som helst tröttnade jag på denna aktie och det är mycket möjligt att den återfår delar av sitt forna värde någon gång i framtiden, men jag har sålt hela innehavet till en ganska rejäl förlust. Dessutom fick detta mig att ifrågasätta min nuvarande diversifiering och riskspridning, då storbolagsindex ligger på +11% för året och vi själva ligger -8% i svenska portföljen och totalt -0,3 % för helåret. Tittar vi sedan 2013 när historiken på Avanza börjar har storbolagsindex ökat ca 215%, våran portfölj ligger på ungefär det halva, 113%. Pengar som pengar, om det kommer i form av värde eller direktavkastning, det borde vara totalavkastningen som räknas, och där är våran prestation urusel. 

Inkomster och utgifter

Våra inkomster under maj är lägre än snittet. Fru Snålgris har bytt jobb mitt i månaden och fick bara halva lönen från sitt gamla jobb. Innestående semester, semesterersättning samt lön från det nya jobbet kommer först nästa månad. Hon har 38 sparade semesterdagar, och ska ha 3 veckors semester detta året, så där blir det en rejäl hacka som vi kan lägga till bufferten eller skyffla in till Avanza.

Nettolöner: 43203 kr

Utdelningar: 33434 kr

Övriga inkomster: 8016 kr (barnbidrag, marketplace-försäljningar, elstöd 1831 kr)

Försäljning av solel: 905 kr (lågt elpris)

Utgifterna landade på 20151 kr. Matkostnaden driver på, då vi har buffrat lite mat på kampanj till sommaren då bjudningarna blir flera. Det går inte att undvika att mat har blivit dyrare, och även om vi är duktiga på att handla på kampanj finns det tillfällen det inte går att undvika ordinarie pris. Sen har det kostat på med presenter till kalas och annat. 

Pengamaskinen

Det har som sagt varit en dyster månad för portföljen. SBB och andra fastighetsbolag har dragit ner värdet rejält. Normalt är detta inget jag bryr mig om, men varje försäljning av aktier till förlust smärtar såklart. I fallet SBB ser jag inget ljus i sikte på väldigt lång tid. Bolaget kanske överlever, eller styckas det upp, det som är solklart är att aktieägarna är de stora förlorarna och de som står sist i kön med mössan i hand. I skrivande stund backar tyvärr även Corem Pref med 11.3% av någon anledning. Folk är väl rädda att de ska gå samma öde till mötes som SBB. Kanske, kanske inte. Jag behåller denna aktie tills vidare. 



Vi står i alla fall och stampar på nollan för 2023 i portföljvärde. Ganska tråkigt, hade vi köpt Avanza Zero hade vi legat +350 000 kr. Det är inte bara fastigheter som får skulden, även Intrum, Telia, och bankerna har haft nedgångar och man säger ju att hoppet är det sista som överger människan. Jag hoppas i alla fall att det inom ett år blir en renässans för både fastighet och finans. Under tiden köper jag endast fonden Aktiespararna Direktavkastning B eller Xact Högutdelande i den svenska portföljen. Osäkerheten är helt enkelt för stor och resultatet av min "stock picking" är inget annat än en katastrof.


Utdelningar

Portföljen pumpar på med utdelningar och vi fick ca 34000 kr denna månaden. En klen tröst när förlusten i BB överstiger detta med det dubbla. Nåja, vill man vara med i leken så får man leken tåla. Efter regn kommer solsken. Kommer inte på några fler floskler så det får räcka där...


Glädjande nog har många av bolagen höjt sina utdelningar. Vår gamla trotjänare Oxford Lane Capital Corp höjde med 7% till slut. Det är i princip bara SBB, Fortum och Telia som har svikit oss, och det rejält. 12 st av våra innehav har höjt. Målet om 370000 kr i utdelningar för 2023 lever kvar om inget oförutsett kommer att inträffa. 


Blandat kåserande

Jag roade mig med att titta på vad "Aktieproffset" Marcus Hernhag skrev om bostadsaktier för ett år sedan. Hittade följande stycke som jag inte kunde låta bli att småle lite åt:

"En del sparare efterfrågar aktier som kan vara trygga placeringar över lite längre tid. Tanken är att satsa på bolag där värdet stadigt växer, om än långsamt. Här är tre aktier och en fond aktuella, tycker Hernhag. Han tipsar om SBB D, Corem Pref och Telia, som sannolikt slår sparandet på ett bankkonto."

Jajamensan, SBB D, Telia och Corem Pref har ju verkligen levererat.


 Jag lägger inte någon vikt vid detta mer än att Hernhag tjänar pengar på att ha profilen "börsproffs" och att det är tydligt att vare sig amatörer eller andra har den minsta aning om vad som är stabilt ens ett år fram i tiden. Allt är gissningar, och ibland slår gissningar rätt och ibland slår gissningar fel. Det spelar ingen roll om du har epitetet "proffs" eller är en vanlig dödlig. Nu tror jag Hernhag sålde SBB D under våren 2023 om jag inte minns helt fel, så han hade i alla fall förmågan att ändra sig. Jag har i alla fall i och med spektaklet i SBB tagit mig en rejäl funderare kring min egen strategi och konstaterat att det inte finns någon vinst i att leta fram enskilda aktier på svenska marknaden. En bred etf eller utdelande fond i kombination med lite preffar eller D-aktier kommer sannolikt prestera mycket bättre än enskilda aktier, med tanke på allt elände som drabbat de bättre utdelande bolagen (banker, fastighetsbolag). Lågutdelarna såsom investment, industri har klarat sig betydligt bättre. Detta kan dock svänga och historiken för vår egen pengamaskin visar att den faktiskt kan slå de vanligaste indexen. Förra året låg vi t.ex. endast -5% mot Dow Jones som föll ca 20 %. I år gick det faktiskt riktigt bra tills krisen i fastighetsbolagen var ett faktum. Bankerna hade innan dess svajat ganska betänkligt tack vare händelserna i USA. Är det inte det ena så är det det andra...

Har du tagit dig oskadad genom dessa turbulenta tider, eller har förluster varit ett faktum? Berätta i kommentarsfältet.

13 kommentarer:

  1. Det är väl problemet med att vara en stockpicker - ibland kommer den slå index (då känner du dig synnerligen intelligent och berättar man för andra hur enkelt det är att tjäna pengar på börsen) och ibland kommer man underprestera rejält och då tenderar bloginläggen att komma med långa mellanrum och med långt mycket mindre fokus på värdeökningar.

    Kort sagt - det finns en bias därute. Man hör framförallt bara solskenshistorierna och det gör det svårt att sålla goda strategier från dåliga, så därför vill jag passa på att ge dig beröm för att du så ärligt berättar om hur du upplever situationen (det är ovanligt och kräver mod).

    Det här är absolut ingen kritik mot dig (eller någon annan bloggare), det är mänsklig natur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej okänd och tack för din kommentar! Ja SBB har alltid varit en chansning och inget jag hade några stora planer på att behålla för all tid och framtid. Bolaget kändes extremt upphaussat när det steg till skyarna och efter resan från 70 till cirka 20 kr kände jag att kursen verkade vettig. Sen har jag alltid haft lättare för att köpa än att sälja, och aktien har likt en studsboll åkt från säg 10 kr till 20 kr, tyvärr inte denna gången verkar det som. Hade den studsat upp en sista gång hade jag sålt hela rasket, då jag var trött på alla resor hit och dit, tyvärr blev inte så fallet.

      Finns inget att vinna på att förhärliga saker och ting. Håller man på med aktier kommer man att gå på nitar lite då och då. Det är en del av spelet. Tål man inte detta ska man syssla med indexfonder istället.

      Radera
  2. Sista stycket - kloka ord!

    Jag är själv en indexsnubbe vilket inte är helt enkelt då jag anser mig själv smart nog att vara kapabel till att vara bättre än snittet men (oerhört) övertygande forskning har visat mig att investerande är en aktivitet där slöhet och inkompetens lönar sig under förutsättning att man:
    - Diversifierar sina investeringar.
    - Inte säljer när marknaden viker (set it and forget it).
    - Köper kontinuerligt.

    Inte ett enkelt val att bli en passiv investerare.. alla andra läxor i livet har lärt mig att man tjänar på att vara smart, läsa på, vara aktiv, lägga ner tid/kraft. Uppenbarligen är investeringar ett sällsynt undantag...

    SvaraRadera
  3. Ps. med "diversifierar" menar jag att köpa breda index

    SvaraRadera
  4. Hallå Snålgrisen! Det enda jag lärt mig igen är att aldrig lyssna på någon annan. Det är tuffa, bistra och osäkra tider nu. Hört flera som blivit uppsagda, företag drar ner, avtal sägs upp osv osv. Tror det blir än värre tyvärr i höst men förhoppningsvis har jag helt fel. Fortsätter dock ligga fullt allokerad även om en del omstuvningar görs. Förluster finns det massor, dock ej realiserade, och vinster i massor.

    Roligt att läsa att din fru kommit till en bättre och mer uppskattande samt ansvarsfull organisation! Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din kommentar! Ja det är svårt att strunta i allt brus som skrivs om aktier, eller där en VD står och snackar goja. Man vill ju tro att en VD eller en styrelseordförande vet mer om ett bolag än aktieanalytiker i en skvallertidning. Tydligen inte. Trots att SBB endast var 2% av vårat innehav blev det såklart en smärtsam förlust, men det är bara att upp och hoppa igen.

      Radera
  5. Hej Mikael K här, Jag har klarat mig ganska hyfsat genom dessa turbulenta tider (portföljen upp ca 5% i år) tack vare att Jag har 50% av min portfölj i Följande fonder. Xact Norden högutdelande, Xact Sverige, Vanguard all world high dividend, Vanguard emerging markets, Vanguard pacific, Aktiespararna direktavkastning B, Franklin Q european och Ishares ftse core 100. Instämmer med dig att indexfonder är det enklaste och smartaste alternativet Jag har varit på börsen sedan 1997 och lyckas sällan slå index.
    Sedan tror Jag att framtiden ligger i BRICS länderna och inte i Västvärlden eftersom vi begår ekonomiskt och kollektivt "självmord"
    genom öppna gränser, klimathysteri och krigshets! dollarn kommer kanske att utmanas och tappa i värde gentemot en ny valuta som är uppbackad av guld eller liknande som införs gemensamt av BRICS.
    Pacific och fonder i tillväxtmarknader är därför en självklarhet i min portfölj. Men!! det kan ju bli så att om Kina anfaller Taiwan så inför Väst ekonomiska sanktioner(som man infört mot Ryssland) och då kommer även dessa fonder att bli omöjliga att handla i....Detta är naturligtvis min personliga åsikt och Jag kan ju ha helt fel i min analys.
    Läser din blogg ofta och har följ dig i flera år , Keep up the good work :)
    Mikael K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mikael K. Jag tror tyvärr du har alldeles rätt i att Västvärlden kommer att begå ekonomiskt och kollektivt "självmord". Vi har fått det alldeles för bra och när människan får det fokuseras det på för mycket som inte egentligen är av vikt. Att vi på egen hand försöker att lösa det hotande miljöproblemet är förvisso på ett sätt bra men vi kan inte lösa det kommande och nuvarande problemet själva. Kina och Indien kan inte likt likt dårar hävda att det nu är deras tur att... i Kommande 100 år eftersom Västvärlden gjort så, vi vet ju nu att det inte varit bra. Deras ignorans blir jordens undergång.

      Radera
  6. Maj har varit hyfsad för mig även om jordfräsaktierna SBB och Intrum dragit ner värdet lite. En utdelningsskörd på 113k satt ju också rätt fint ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Zero och tack för kommentar! Ja dessa två aktier verkar inte ge den utdelning som man trodde, det är knepigt att bottenfiska, och ändå om man anade ugglor i mossen med SBB är Intrum mycket svårare. Avanzas Private banking storhandlar, VD och andra storhandlar, ändå blankas det och kursen faller hejdlöst. Funderade på att sälja men nej. Att Avanza låter denna aktie ligga kvar med 80% belåningsgrad ger även detta en liten hint om att det kan vara en tillfällig svacka. Utdelningen lär halveras ändå.

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Hej! SBB blev en förlust för mig också tråkigt nog. Har inte tagit hela men har fasat ut aktien lite då och då sedan typ 8-9 kr och har en liten obetydlig slatt kvar. Tack för intressant läsning, kommer följa med intresse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Miljonsparandet och tack för din kommentar! Det är nog många som brände sig på SBB. Frågan är vad man kan lära sig av detta. Jag tror inte en sekund på de som säger att "jag såg detta lång väg". Jag vet att SBB är duktiga på att tjäna pengar, och för ett fastighetsbolag är det i min värld primärt driftnettot som ska räknas. Tyvärr verkade det som om skuldberget var mycket större och rörigare än vad någon hade trott. Kanske skulle man gjort som blankarna istället. Vad visste de som ingen annan visste?

      Radera