fredag 8 september 2023

Enbridge faller över 5%. Jag köper mer!

 Som ni allra flesta säkert har sett har det börjat dyka upp reklam på denna blogg. Detta är helt och hållet ett litet experiment från min sida för att få ett hum om exakt hur mycket pengar som går att tjäna på en relativt liten blogg som denna, ej medräknat eventuell affiliate- eller samarbetsintäkter. Jag kommer att köra med reklam nu några månader för att se hur det artar sig. Jag har satt ett mål på 300 kr/månad för att jag ska överväga att fortsätta med reklamen. Vi får se om det är möjligt att uppnå. Det innebär i så fall ca 10 kronor om dagen, och jag kommer givetvis att rapportera utvecklingen i mitt vanliga månadsbrev.

Nu till något betydligt mer intressant, och det är det kanadensiska bolaget Enbridge. Många av mina läsare känner säkert till bolaget sedan innan, eller rent av har det i sin portfölj. För ni som inte vet något om bolaget, kan jag kort berätta att det är ett bolag från Kanada som fram tills precis nyligen sysslar med pipelines genom något som omnämns "midstream". Vad är då detta för något? Det finns faktiskt en ISO-standard som definierar detta och den låter som följer:

3.1.27 midstream
business category involving the processing and transportation sectors of petroleum industry.

Det betyder att detta företag först och främst äger och driver ett stort antal pipelines för att transportera och mellanlagra naturgas och petroleumprodukter. Dessa pipelines löper från Kanada, genom USA och ner till Mexikanska Gulfen. Enbrige startade 1949 som Imperial Oil och har genom åren vuxit i storlek främst genom att köpa upp andra företag och på så sätt växa sitt nätverk av pipelines. Allt detta och mer där till går att läsa här på Wikipedia


Som utdelningsinvesterare är jag främst intresserad av hur pass bra kvalitet bolaget håller, och hur hög utdelning det ger. Bolaget är en så kallad "dividend aristocrat", alltså ett bolag som har höjt sin utdelning 28 år i streck. Det om något borgar för att detta är ett bra bolag att äga. I skrivande stund är utdelningen ca 7,3%, vilket jag tar vilken dag som helst för denna erkänt stabila verksamhet. Men varför sålde marknaden då av detta fina bolag så aggressivt härom dagen?


Så ska en slipsten, eh... pipeline dras...

Svaret stavas skuld och ränta, som så mycket annat nu för tiden. Enbridge valde att växa ytterligare genom uppköp och i dagarna utannonserades att man har köpt tre välskötta utility-bolag i USA, för att på så sätt öka sin tillväxt och borga för utdelningshöjningar under lång tid framöver. Men borde inte aktieägarna jubla över detta? Nja... genom att köpa dessa bolag tog man ett lån på 13 miljarder USD. Detta innebär att deras sammanlagda skuld går från 4,6 till 5,4 dvs mer än 5 gånger i förhållande till EBITDA, vilket i sin tur har gjort att S&P, som är ett välkänt ratinginstitut, valde att sätta framtidsutsikterna till negativa med en 33%-ig chans att kreditbetyget sänks. Ratinginstituten vill helst att skuld/EBITDA för bolag i denna sektor är 5 eller därunder. I dessa tider av räntehöjningar gjorde denna affär i samband med S&P-s uttalande att Mr Market fick stola skälvan och sålde av. Jag ser inte dessa risker som jättestora med tanke på att verksamheten i sin natur är stabil, bolagets ledning är av hög kvalitet och man tjänar pengar som gräs. Detta är ett sådant ypperligt tillfälle att "backa upp lastbilen och lasta på" låda efter låda av denna aktie, som nu erbjuder den bästa yielden på 3 år och som med allra största sannnorlikhet kommer att fortsätta växa och höja utdelningarna. Vad mer kan man begära? En gjuten aktie i en utdelningsportfölj.

Äger du Enbridge, eller är du sugen på att köpa en skvätt? Aktien finns på Avanza med 60% belåningsgrad och är givetvis med i superräntan. Vi har själva ägt aktier i Enbridge sedan länge.

7 kommentarer:

  1. Jag äger Enbridge sedan många år nu och passade också på att fylla på lite vid dippen. Känns så där med ökad skuldsättning men förhoppningsvis använder de kassaflödet för att ta ner den en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ZeroStrategy och tack för din kommentar! Ja det känns relativt tryggt med denna ledning som Enbridge har. Jag är inte alltför oroat av ESG heller, att fossilt ska försvinna. De själva förutspår en minskning av fossila bränslen runt 2030 men naturgas kommer inte att börja minska i användning förrän runt 2050 enligt bolagets egna projektioner.

      Radera
  2. Hallå, äger de också men ökar inte just nu. Delvis beror det på att jag tröttnat en del på kanadensiska aktier som alltför ofta mest står o stampar på samma eller lägre kurser...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din kommentar. Jag bryr mig främst om kassaflöde och att de trots allt höjer sin utdelning och att bolaget växer. Enbridge tickar i alla dessa boxar. Utdelningsaktier kommer aldrig att bli någon Tesla eller Nvidia, utan de tuffar på tryggt och stabilt, precis som jag vill ha det.

      Radera
    2. Jo kassaflöde är fint och har tänkt öka i bolaget även jag men oavsett så verkar merparten av Kanadabolag gå hyfsat dåligt över tid. Hög DA men... Hade tänkt ökak i Enbridge redan innan denna 5% nedgång men nu... Trött på bolag som mest lever på skuldsättning och att den dessutom ökar... Känns sådär och inget en själv skulle göra väl?

      Radera
    3. Hej igen!
      De har precis som andra bolag avsikt att dela ut en viss % av sin vinst. Sen är det inget konstigt att sätta sig i skuld när man vill växa. Har du en bra kreditrating får du ju låna till bra villkor. Tillväxt är för många företag det enda sättet att växa och bli lönsamma över tid.

      Radera
  3. Mikael K
    Har ägt Enbridge sedan 2017 och tänker behålla aktien.

    SvaraRadera