tisdag 5 mars 2024

Månadsbrev Februari 2024

 Vår eller vinter? Kanske vårvinter? Just nu verkar vädret inte veta åt vilket håll det ska ta vägen. Antagligen är det såhär varje år men att man glömmer det väldigt fort. Jag hade gärna haft en snabbare vår likt vid Medelhavet, det hade passat mig perfekt. Har bott en tid i Hong Kong under vårvintern och där var det itne så jättetrevligt, varmt och fuktigt. Likaså i Fru Snålgris hemland, hennes föräldrar bor ca 70 mil från kusten och där i inlandet är det inget vidare på vintern med sitt subtropiska klimat. Ruggigt, fuktigt och dåliga bostäder. Ska man bosätta sig där så ska det vara längre söderut mot kusten, där har de betydligt behagligare klimat, ungefär som i Thailand. Om vi ska flytta dit den dagen vi går i pension, ja då blir det ett hus där man ser havet och solnedgången.


Jag är nu tillbaka på jobbet, dock på distans hemifrån. Det var faktiskt inte så illa som jag hade föreställt mig det. Jag har på gott och ont en väldigt målande fantasi och hade gått och grunnat flera dagar innan hur hemskt allt skulle bli. Visst, jag kan väl inte säga att jag är överlycklig, men det är inte heller det värsta som jag har gjort. Jag har inte än lämnat in min uppsägning, utan kommer att vänta tills en del omständigheter är klarlagda. Vi ska ha lönesamtal snart, och min tanke var att säga upp mig innan detta, just för att slippa slösa min och arbetsgivarens tid. Nu har saker och ting dragit ut på tiden med banken och jag har tänkt lägga om amortering på vissa lån, och ränterabatten ska snart förlängas ett år till. Allt detta vill jag ha klart innan uppsägningen är ett faktum. Uppdraget håller på till siste juni så jag har gott om tid på mig. Det finns hur mycket att göra och jag tar saker och ting i min takt, teammedlemmarna är trevliga och projektet är sådär lagom rörigt och flummigt. Är det roligt då? Nja, på en skala 1-10 blir det en svag 4 i betyg. Det var roligare att ha dagarna "fria". Det enda som är riktigt roligt är lönen, där blir det en stark 9:a. Nog om det, nu åter till finanserna:

Inkomster och utgifter

Vi hade ganska saftiga utgifter i februari. Det gick åt en hel del mat pga några bjudningar här hemma, och sen hade vi nog den värsta elräkningen på väldigt länge. Endast elnätskostnaderna gick på 1900 kr. Det är främst värmen som kostar, det har varit riktigt kallt under både januari och februari. Nu är det bättre, även om nätterna är kalla. Inkomstmässigt blev det glada siffror då jag fick en massa studiebidrag utbetalda för jan-mars. Jag får månadslön först i mars.

Nettolön: 24 411 kr

CSN: 46 263 kr

Barnbidrag 1250 kr

Utdelningar: 17 012 kr

Totala inkomster hamnade således på 89001 kr. Inte illa. Det är ungefär denna typ av inkomster vi önskar den dagen vi båda går i pension.

Utgifterna hamnade på 21 005 kr utan amortering och 26 875 kr med amortering. Jag vill dra ner på amorteringen till miniminivåer hädanefter, vi får väl se vad banken säger, de är så hemliga med hur de lägger upp amorteringarna. De är inte heller snabba med att återkomma med svar. Sparkvoten hamnar då för februari månad på 71%, vilket är helt okej. 

Utdelningar

Februari är tillsammans med augusti och september en dålig utdelningsmånad där vi inte ens kommer över 20 000 kr. Man ska normalt sett inte bry sig om vilka månader utdelningarna kommer på, men det är väldigt tråkigt att det kan gå flera veckor utan att man hör det där bekanta ljudet i telefonen från Avanza, 8:30 på morgonen. Hur som helst ska man inte tala illa om passiva inkomster, de är alltid lika välkomna. Våra utdelningar för februari hamnade på hela 17 012 kr.


Det kommer ett ske en hel del investeringar nu under våren när min lön börjar trilla in, vi får återbetald källskatt och en megautdelning på nästan 90 000 kr under april alla dessa slantar ska givetvis sättas i arbete, det är lite synd bara att mycket på börsen är högt värderat, det är besvärligt att hitta guldkornen. Kanske ska man vänta till sommaren istället? Svårt att säga, jag kommer nog att sprida ut köpen som jag brukar över flera månader. 

Pengamaskinen

Värderingen har de senaste dagarna gått oförskämt bra och idag i början av mars ligger vi +4,5% för helåret. Det är som sagt trevligt att värdet ökat, det ger ett kvitto på att det är bra skit jag har köpt. Bolag som delar ut bra men aldrig höjer utdelningarna och som aldrig ökar det minsta i värde, vill man verkligen äga dem? Ja, jag tänker främst på Telia, men det finns fler syndare där ute...


En annan fördel med ökat värde är att belåningsgraden sjunker. Skulden betalas dock endast av med utdelningar eller andra typer av insättningar. Vi hade en belåningsgrad på ca 13% mot slutet av februari. Denna nivå är helt okej, men jag vill inte belåna ytterligare.

Några nya innehav har kommit in i portföljen. Starwood Property Trust är en REIT med riktigt gott rykte som aldrig blir billig. De har en DA runt 9,5% och har delat ut stadigt genom pandemier och krig. Ett annat innehav är Ogunsen B, ett svenskt konsultföretag i finanssektorn. Ett tips från Dividend Story. Kanske kan de bli en ny HiQ-aktie, då det anrika IT-bolaget avnoterades för några år sedan? Jag har ingen aning om hur det har gått för dem sedan dess, vill minnas att det har skett en hel del personalförändringar i toppen. Någon som vet? I övrigt är jag mäkta nöjd med de innehav jag har. Vissa amerikanska bolag har stuckit iväg rejält i värde den senaste tiden, men jag väljer att inte sälja och ta hem vinster. Jag vet att de kommer att falla när väl nya orosmoln kommer, men utdelningarna kommer stadigt ticka vidare.

I övrigt har alla tankar kring FIRE lugnat sig en smula. Jag har ingen brådska att "komma bort" från jobbet. Ett antal lösa trådar med banken måste falla på plats först, och det fungerar bra med det nya uppdraget, än så länge. Vi har några trevliga utflykter planerade till sommar, främst inom Sverige. Allt ordnar sig, det brukar det göra. 

Kommentera gärna i fältet nedan, det är alltid kul att läsa Edra kloka tankar om allt svammel jag författar :D

10 kommentarer:

  1. Det gläder mig mycket att återgången till jobbet blev betydligt bättre än befarat. Hoppas det håller i sig !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Nordthernlights!

      Ja det funkar att sitta hemma och pula, men om jag ska vara ärlig ser jag många "faror" med att sitta på distans och inte ha den där direkta kommunikationen. Främst att saker och ting faller mellan stolarna och att kommunikation missförstås. Vi har en i teamet som är riktigt duktig men skriver riktigt kryptiska meddelanden i teams-chatten, som är vår primära kanal för kommunikation. Ofta får jag eller andra fråga, "vad menar du". Jag har dock inga problem rent socialt med att sitta hemma, det är så skönt så! Har inget behov av att ta långa fikapauser och prata skit, gör jag det så sätter jag mig och kollar på tv en stund eller tvättar lite tvätt, eller när värmen någon gång kommer sätter mig ute och lyssnar på fåglarna.

      Radera
    2. Jag har oxå jobbat hemifrån lite då och då. Främst när jag varit lite småkrasslig eller i samband med långledighet och jag måste in och fixa grejer eller sambon jobbar och jag har lite tråkigt. Då brukar jag bränna av ngn timma arbetstid.

      Men jag gillar definitivt att vara på plats fysiskt på jobbet. Det är så mkt mänskliga kontakter i mitt jobb som är svåra att klara av på distans.

      Radera
  2. Härligt att det rullar på med jobbet, verkar som att du trivs med arbetsuppgifterna och då är det kanske ingen brådska med FIRE. När jag var i din ålder hade jag flera tonårsbarn hemma, och då hade det inte funkat rent ekonomiskt för oss. Moppar, gymkort, körkort, bilar och resor med hela familjen etc kostar... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire2025 och tack för kommentar! Jag vet inte om jag ska säga att jag "trivs". Jag står ut och det funkar okej är nog närmre sanningen. Jag tycker fortfarande det är tråkigt att sitta och skriva kod, och det är absolut en omställning att inte kunna spendera dagen i princip som jag vill, utan nu är det att sitta vid datorn, knacka på tangenterna och stirra in i en skärm.

      Jo, utgifterna fram tills 2033 är absolut en stötesten. Resor kommer det att göras, eventuella mopeder kommer att finansieras från barnsparandet vi började med när Lilla Snålgris föddes. Därifrån kommer även sådant som körkort och annat "dyrt" att betalas. Resor med hela familjen bekostas antagligen från bufferten, eller att man gnager lite från utdelningarna, det gör mig ingenting. Jag tror knappast vi reser hela familjen på långa resor varje år. Vi får se. Mig själv kan jag styra till 100%, det är värre med familjen. De tycker i alla fall att den plan jag presenterade är riktigt bra. De flesta blir ju aldrig ekonomiskt oberoende och kan absolut inte gå i pension vid 44 som Fru Snålgris kan göra. Det är tålamodet som gör det, vilket de allra flesta saknar.

      Radera
  3. Härligt att du är tillbaka i arbetslivet igen och "bidrar" ;-)
    Ni har rätt högt ställda krav på månadspeng inför #FIRE men varför inte sikta mot stjärnorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ZeroStrategy och tack för din kommentar!

      Jag vet inte om vi har så jättehögt ställda krav. Det har varit många faktorer som har vägt in.

      1) När är det vettigt för Fru Snålgris att gå i pension? Hon är nästan 10 år yngre än mig och har inte hunnit tröttna på att jobba lika mycket som jag har. 8-10 år med jobb till tyckte hon själv var lagom. Hon jobbar inte heltid ens idag, utan 85%.

      2) Hur mycket pengar vill vi ha? För egen del har det aldrig varit aktuellt att göra FIRE med knäckebröd och en budget som är på marginalen. Säg att vi siktar på 70000 kr/månad netto. Då har vi 40000 kr över varje månad till annat. Ja det kan tyckas mycket, men om man t.ex. ska köpa en bostad utomlands, då är det kapital som behövs. Kanske 1-2 miljoner cash. Ingen vill ju låna ut pengar till folk som inte har ett jobb, speciellt inte i ett annat land. Samtidigt vet vi inte idag om vi ens vill köpa en bostad i min frus hemland, eller någon annanstans närmre Sverige, t.ex. Kanarieöarna. Oavsett vilket är det kontanter som behövs då, för att ta ett mindre lån som sedan kan amorteras av snabbt med kassaflödet. Ju mer pengar som då finns per månad, ja desto större möjligheter kommer vi att ha. Jag ser inte framför mig att jag och Fru Snålgris ska sitta instängda i 4 månader varje år och bli galna på vädret.

      Radera
  4. Hallå Snålgrisen! Kul att läsa att det gått bättre än förväntat med återgången. Ja dessa kryptiska och ofullständiga meningar i teams... Föredrar ofta att ringa, äldre som man är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din kommentar!

      Ja det tuffar väl på, första veckan är halvvägs avklarad. Stressigare på morgonen har det blivit, men det är bra att Teams finns i mobilen med, så man kan sitta vid tvn och äta frukost och skumma igenom allt som teamet skrivit efter att man loggade ut. Jag gillar att börja tidigt, typ 06:45 och sen "gå hem" runt 15-tiden.

      Det finns nog både för- och nackdelar med att jobba distribuerat. Den snabba kommunikationen och enkelheten att be om hjälp är mycket bättre i ett team-rum. Friheten och möjligheten att jobba ostört är dock bättre hemifrån, samt att man slipper att lägga en halvtimme på att köra bil.

      Radera
  5. Min man hade för vana att alltid sms:a och fixa datum med sina gamla vänner inklusive sina ex. Jag trodde aldrig att det var något problem med sådant förrän han blev känslomässigt tillbakadragen från mig och började bete sig onormalt mot mig och min dotter. Vid det här laget visste jag att jag behövde hjälp akut eftersom jag aldrig ville förlora honom. Dr Isikolo kom till min räddning och problemet var åtgärdat. En av min mans ex lovade att se till att hon skulle ta honom ifrån honom och började manipulera honom att överge mig och min dotter, vilket så småningom skulle ha hänt om Dr Isikolo inte grep in för att hjälpa mig. Strax efter 48 timmar efter att ha åtgärdat problemet blev allt fantastiskt mellan mig och min man och nu har han bett om ursäkt för allt och vi är bra igen. Kontakta Dr Isikolo och tro att han säkert kommer att fixa det problemet åt dig. Maila honom isikolosolutionhome@gmail.com eller Whatsapp honom på +2348133261196

    SvaraRadera