lördag 13 april 2024

Uppdatering av nuläget

 Vilket skitväder vi har haft detta år. I skrivande stund är det dimmigt, mulet och regnet piskar den så gott som nymålade träfasaden. Vad hände med våren? Jag kan nog räkna de dagar vi senaste månaden har haft strålade sol morgon till kväll på mina 10 fingrar. Tittar jag på statistiken för genererad solenergi bekräftas mina misstankar. Detta år är utan tvekan det sämsta sett till soltimmar som vi har haft här nere i söder. Då bor vi ändå bara ett antal mil från Karlskrona, en stad som gjort väldigt bra ifrån sig i SVTs sol-liga. 

Denna månaden har jag mestadels ägnat åt överlämning på jobbet. Det verkar som om man strukturerar om projektet helt och hållet och kör vidare med några interna resurser och knoppar av oss konsulter. Hmm, ja vi kostade trots allt 850 kr/timme exkl moms, och har man inte förberett arbetet bättre än att ge oss en uppsättning servettskisser, ja då blir inte slutresultatet mycket bättre än så. Även om man är en erfaren konsult är man ingen tankeläsare, och då vi jobbade mot ett internt system som ingen av oss hade någon kunskap om, hade åtminstone dessa delar behövt vara någorlunda dokumenterade, så hade vi nog kunnat räkna ut resten själv. Tyvärr, inte ens detta orkade de med, utan det var tänkt att vi skulle få en farbror som skulle på deltid svara på en massa frågor när de väl uppstod. Det fanns inledningsvis mängder med frågor och det tog en evighet att utföra en arbetsuppgift då det uppstod en massa missförstånd hela tiden, då han inte var speciellt pedagogisk alls. Nu i efterhand är jag såååååå glad att jag slapp slutföra detta uppdrag.


Min sista arbetsdag är den 30 april. Därefter är jag... arbetslös? Nej, jag är sjukskriven på deltid på grund av stressrelaterade besvär. Dessa har förföljt mig under en längre tid och nu tänkte jag att det är dags att ta itu med dem. Vårdcentralen har varit riktigt bra, och jag har fått en rehab-coach att prata med, som ska bestå gällande alla praktiska utmaningar som följer, då jag aldrig har varit sjukskriven längre än typ 12 dagar. Min plan långsiktigt är att må bättre, starta min firma och om jag inte lyckas hitta något uppdrag under våren/sommaren, ja då blir det fortsatta studier till hösten. Jag fick direkt rekommendationen att anmäla mig arbetslös på Arbetsförmedlingen 1:a maj. Det ska bli spännande, det är väl i princip samma resa som FIRE2025 har gjort. Tydligen var det helt okej att anmäla sig där enbart för att bibehålla sin SGI (som jag skiter i ändå), även om man inte har för avsikt att söka något jobb. Jaja vi får väl se vad som händer.

Vad har jag då behövt ta tag i nu medans jag gått hemma och skräpat på halvtid? Ja, so anställd har man det väl förspänt, med försäkringar, telefon och en massa andra smågrejor. Jag har gjort vad jag kunnat för att "kratta manegen" inför ett nytt liv utan fast anställning:

Bolånen

Då vi är husägare har vi bolån, belåningsgrad är ca 52%. Jag står på 50% och min fru står på 50%. Vi har amorterat mer än vad vi behöver (ca 1,5%/år jämfört med 1%/år enligt amorteringslagen). Jag skickade för någon månad sedan in papper till vår bank där jag ansökte om att minska amorteringarna till ett absolut minimum. Jag vill strypa mängden pengar vi måste betala ut varje månad, då vi utan en fast inkomst blir känsligare sett till kassaflödet och resultaträkningen. Det var inga problem då jag fortfarande på pappret är anställd, banken gick med på att vi endast amorterar 2800 kr/månad. Tack för det. Det blir mindre pengar vi måste betala ut varje månad. Planen långsiktigt har alltid varit att göra ett antal rejäla amorteringar innan min fru säger upp sig och vi går in i FIRE för gott.

Telefon

Jag har under väldigt många år haft ett telefonnummer och telefon från jobbet. Min telefonkostnad har alltså under 15+ år varit 0 kr. Det är det slut med. Min fru använder Hallon, och där kan man tydligen lägga till fler abonnenter till samma konto och då endast betala 89 kr/månad. Då kan jag flytta med mitt nuvarande telefonnummer, som är registrerat på 1000 olika ställen. Nackdelen är att vi delar på surfpotten. Min fru har sparat 85 GB, det bör väl räcka ett tag. Det är egentligen bara när vi är utomlands som vi använder mobildata, wifi finns ju överallt annars.

Försäkringar

Företaget där jag är anställd har ett avtal med S&P där vi kan teckna liv-, sjuk- och olycksfallsförsäkringar till oss själva och familjemedlemmar. Min fru och jag har haft dessa försäkringar för ca 230 kr per månad. Detta är väldigt billigt, men nu är det nu slut med det. Jag har funderat länge och väl på detta och kommit fram till att jag själv inte behöver några som helst försäkringar. Det offentliga har tagit väldigt väl hand om mig under senare tiden, och när det gäller livförsäkring är det ju inte så att man blir räddad till livet om man blir dödligt sjuk (som ett extraliv i Super Mario) utan det är helt enkelt en summa pengar som betalas ut till närmast anhöriga. Då jag har ca 2 miljoner sparat i tjänstepensionen, finns det något som heter återbetalningsskydd. Det betyder att pengarna betalas ut under 5 år till närmast anhörig, istället för att bränna inne. Detta anser jag är en jättebra livförsäkring om jag skulle få för mig att resa till himlen i förtid. Min fru har en sämre anställning än vad jag har och hon har endast en livförsäkring via sin anställning. Då hon fortfarande jobbar och drar in pengar till hushållet anser vi båda att en försäkring gällande olycksfall- och sjukdom är en god idé. Vi tecknade en sådan via LF, där vi är helkunder, den kostar ca 150 kr/månad. Vi sparar alltså en hundralapp per månad jämfört med innan har har vad vi anser ett fullgott försäkringsskydd.

Tjänstepension

Idag ligger min tjänstepension hos Futur, via S&P. Detta har jag försökt komma ifrån i många år. Nu verkar det tack vare att jag säger upp mig som om det blir verklighet. Min tjänstepension kommer att hamna i ett s.k. fribrev, som jag sen kan be Avanza att placera hos dem. Min arbetsgivare måste dock gå med på att jag flyttar tjänstepensionen. Fördelen med detta är att jag får en bättre överblick över mina tillgångar, även om tjänstepensionen är ett sådant sparande som man helst av allt bör glömma bort, och endast pilla med nån gång/år. Jag kommer att placera hela min tjänstepension i Avanza Auto 5. Detta kommer antagligen ta ett antal månader, jag kommer att uppdatera om status för detta någon gång i maj. Min anställning måste ta slut först.

Måendet?

Hur mår jag då? Jo tack, det knallar och går. Idag har vi fått se solen lite, och jisses vad pigg man blir. Fru Snålgris och jag har jobbat en hel del i vår trädgård, rensat och räfsat och sorterat en massa gamla leksaker som har sett sina bästa dagar. Lilla Snålgris har vuxit en del under vintern, och är inte alls intresserade längre av en massa sandlåndeleksaker, som vi har gett bort till en granne längre ner på vägen. Nu är det mobiltelefoner, sparkcylkar och annat som är mer intressant.

Jag har blivit positivt överraskad av bemötandet från sjukvården. Läkaren är toppen, rehabkoordinatorn likaså. Tydligen ska Försäkringskassan ringa mig framöver och kolla hur det står till. Det är lite jobbigt att behlva berätta allt om och om igen, men det är väl så processen ser ut. Tydligen ska jag utredas för eventuell medicinering gällande ångest och stress. Jag är väldigt försiktig gällande alla sorters läkemedel, speciellt "psyktabletter", som jag vet kan föra med sig en massa biverkningar. Dock, om jag ska leva till 100 och ha någon sorts nytta av alla pengar jag sparat, då gäller det att ha full koll på måendet, både fysiskt och psykiskt. Här får jag helt enkelt lita på läkaren, och om de anser att jag kan ha någon nytta av läkemedel, ja då får det väl bli så. 

Finanserna och placeringsstrategin...

Jag har i ärlighetens namn inte orkat bry mig så mycket om pengamaskinen. Värdet har vuxit väldigt mycket under den senaste månaden efter ett riktigt dåligt förra år. Det är alltid kul att se lite tillväxt jämte alla utdelningar. I skrivande stund har jag ca 150000 kr som jag behöver placera någonstans. Jag kommer att göra det enkelt för mig och helt enkelt återinvestera utdelningarna i samma bolag som delade ut. Då slipper jag fundera på vad jag ska köpa. Jag är väldigt nöjd med mina nuvarande innehav, så varför krångla till det ytterligare? Kanske kommer det fler fina ETF-er i framtiden, då kanske jag styr om fler kontanter dit. I nuläget håller jag det dock så enkelt som möjligt.

Har du några frågor om att avsluta sitt arbetsliv som du inte fått svar på? Tveka inte att skriva i kommentarsfältet!

8 kommentarer:

  1. Hallå Snålgrisen! Lördagkväll och äntligen lite ledighet. Lite sol har varit även mig förunnad, lite skog och annat trevligt så laddat lite energi.
    Låter som du Pengamaskinen mest sköta sig själv nu, inte ork, inte intresse och vill mest den ska bara rulla nu.

    Gläds med dig över att du slipper projektet ifrån helvetet. Tror vi alla arbetare förr eller senare går in i något sådant, vissa av oss härdar ut minst en gång och drabbas därmed fler gånger. Kul är det inte och med större FIRE kapital ligger 'dra åt helvete' lättare och längre fram på tungan.

    Skönt och kul att läsa att du upplever vårdcentralen och den vård du får nu bra. Fortsätt så!

    Trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din kommentar! Ja ikväll blev det ett eller två glas vin och lite grillat. Det känns inte fel att om någon vecka slippa ha en chef och ångestladdade projekt, där man inte vet vilka man ska jobba med eller hur det kommer att vara. Nu kommer jag att ägna mig åt en massa grejor här hemma, samt att hålla pengamaskinen vid liv och återinvestera alla utdelningar som ramlar in. Lilla Snålgris har både en massa grejor i skolan samt aktiviteter som jag ska ta itu med också, så det finns att göra.

      Radera
  2. Låter som att du hittat rätt väg att gå den kommande tiden, så jag passar på att säga grattis.

    Du är en spännande resa framför dig, det kommer säkert att bli bra men som med allt annat i livet blir det såklart inte bara att vara en dans på rosor.

    Själv är jag glad över att det finns ett fungerande ekonomiskt skyddsnät i Sverige, som kan täcka upp när det behövs.

    Nu har jag i och för sig inte fått besked från min a-kassa än, så skulle jag av någon oklar anledning få nej så får jag återkomma och revidera min uppfattning om det här med fungerande ekonomiska skyddsnät. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire2025 och tack för kommentar! Tack för grattis, ja det blev som sagt några år tidigare som jag lämnade in passerkortet, men sånt är livet antar jag. Hälsan är också viktig. Ja det finns ett bra fungerande skyddsnät, men vi som jobbar har ju också betalat dyrt där det, så det vore väl märkligt om det inte hade fungerat. I USA får du ju fixa allt själv, men då har du ju minst 120000 kr i månaden i inkomst samt en massa bonusar och optionsprogram som utvecklare, och 20% skatt på det.

      Inte säker på vad som händer här medeventuell a-kassa eller sjukpenning, det återstår att se. Kanske slipper jag karensperioden pga sjukdom, det vet jag inte.

      Radera
  3. Låter som du har läget under kontroll.

    En sak som jag gjort för att kratta manegen för FIRE-livet är att ha ett kapitalkonto med beviljad belåning på ett större belopp och på detta har jag indexfonder som har hög belåningsgrad. Belåningsutrymmet ska användas om/när det behövs för att göra något stort och oväntat på huset som jag inte bor i ännu, t ex tak. Detta då man i FIRE knappast får lån på banken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Smålänningen och tack för kommentar!
      Jo jag har god koll på läget, ladorna är välfyllda, budgeten är fastställd och vi har även råd med en semesterresa om vi så önskar. Synd bara att allt antingen är fullbokat eller så förbannat dyrt. Frun ville till Island i sommar, 50.000 kr för en vecka, tjena. Ingen verkar heller flyga direkt från Sturup till euripeiska städer som innan pandemin. 20 timmar för att flyga till Alicante, nej tack. Sökte vecka 26-28. Kanske måste man boka ett halvår i förväg, eller är allt bara helt värdelöst sen efter pandemin.

      Ja vi har depåkrediten på 1 miljon, sen när vi börjar få riktigt stora månatliga utdelningar, kan man ju i värsta fall ta ett bluestep-lån som man amorterar aggressivt, om man skulle vilja köpa en lägenhet i Spanien eller nåt. Banklån är nog att glömma nu efter siste April. Jag gör mitt bästa för att ha så lite kontakt som möjligt med banken.

      Radera
  4. Här i Göteborg är det just nu sol. Tyvärr är det även 25 m/s i byarna så något trädgårdsarbete blir det nog inte. Planen var att så sakteliga börja förberda båten inför sommaren men det är bara att glömma idag.

    Härligt att du slapp det där kaosaktiga projektet och hoppas hälsan förbättras nu när du blir lite friare igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ZeroStrategy och tack för kommentar!

      Ja idag stormar det rejält, flera av våra träd och buskar i krukor på altanen har blåst ner, och det ligger dynor och fopptofflor över hela gräsmattan. Sjukt mycket blåst. Vi badade i badkaret hela familjen i eftermiddag, samt tvättade och körde disk. Med elpris på -68 öre, då får man spendera å gott det går. Saknar elbil och hemmabatteri.

      Ja hälsan ska nog bli bättre, det är ingen nackdel att det snart blir ljusare och varmare ute heller...

      Radera