torsdag 25 april 2024

Månadsbrev April 2024

Det har varit lite omväxlande väder de senaste dagarna. Solen vill titta fram på morgonen, men sen under förmiddagen kommer moln och de kalla vindarna som fortfarande har vårat avlånga land i sitt järngrepp, de gör sig väl påminda och kepsen byts ut mot mössan när det är dags att ge sig ut på den dagliga promenaden. Elpriserna är fortsatt väldigt höga med priser runt 1,5-2 kr om dagen och runt 1,2 på natten. Tyvärr är det ofta mulet när solen skiner som bäst på dagen, vilket inte är "lysande" för produktionen av elektricitet från solen. Jag vet inte hur det ser ut i resten av landet, men här i söder har hela 2024 präglats av molnighet och kyla. De dagar vi fått se solen har varit lätträknade. Det är till exempel första gången sedan vi skaffade solpaneler som vi har fått betala för elhandel i Mars-April. Jag hoppas att detta inte är något som händer nu mer på några år...


Min sista arbetsdag som anställd närmar sig. Jag har förberett allting så gott jag har kunnat. Dator och passerkort ska lämnas in imorgon, och det kanske blir så att jag får en liten present. Det är inget som jag efterfrågar eller ens önskar, den största presenten är att kunna frigöra sig från arbetslivets bojor och tralla vidare i livet för egen maskin. Jag har en resa kvar att göra för att bli fri från den jobbiga hjärntrötthet som jag har haft de senaste månaderna. Fysiskt sett mår jag hyfsat bra, jag orkar springa 4 km på 25 minuter vilket jag ser som godkänt, med tanke på att jag är en ganska lat person som ogillar jogging i allmänhet. Dock är det jätteviktigt för att hålla min person i trim, speciellt tror jag man har igen detta när man blir äldre. Hjärntröttheten är dock svår att bli av med, och den kommer nästan alltid i samband med att det är mycket folk/ljud och att jag ska prata med nån, eller om något. Det är så lömskt att man nästan vill isolera sig. Jag är en ganska social person, och det är tråkigt att behöva vara kort mot någon man träffar utanför dotterns skola till exempel, då jag helt plötsligt mitt i en mening kan få extrema panikkänslor och hjärnan bara stängs av och det blir svårt att avsluta en mening. Då brukar jag ursäkta mig lite snabbt med att säga att jag har en tid att passa.. "vi syns". Vanliga avslappningsövningar eller ångestdämpande metoder som att ta några djupa andetag, de fungerar inte i dessa situationer. Jag har ingen aning om hur vården ska lösa detta, men det måste finnas någon lösning på eländet, annars kan jag glömma att kunna jobba vidare i egen firma. DEt absolut jobbigaste och mest ångestframkallande jag vet i nuläget är att äta lunch eller middag på restaurang. Att behöva tugga, äta, svälja eller dricka och samtidigt prata med någon samtidigt som det är en massa sorl och brus runt mig, det är game over direkt. De flesta affärer som görs upp i konsultbranschen brukar just avgöras eller slutföras med en lunch. Det är standardfrasen i den meddelande jag fick under de senaste åren från olika rekryterare... "vi kan väl ses över en lunch"... "in your dreams :/".

Jag tror det är svårt för alla ni "vanliga" personer att förstå hur en lunch där man ska äta gott, skratta, prata och ha trevligt för mig känns som tortyr utan dess like, ungefär som att tvinga upp en extremt flygrädd och höjdrädd person att hoppa fallskärm. Jag förstår det inte själv, och vad som värre är, det verkar inte finnas något "botemedel", som får ordning på huvudet, som kan göra så jag kan slappna av och prata lugnt samtidigt som jag mumsar på en god måltid. Kanske är någon form av medicinering den enda lösningen? I grund och botten är det ett väldigt primitivt flykt-beteende som triggas i huvudet vid vissa situationer. Människan har ju levt under större delen av sin existens i skogen, omgiven av faror. Problemet med min hjärna är att jag tydligen ser faror lite överallt, och då triggas detta beteende som säger till mitt huvud att sluta prata, benen att börja springa och magen att förbereda sig på att kasta upp vad som nu finns där, och andningen på att bli ytlig samtidigt som alla sinnen ställer om sig och blir hyperkänsliga. Det är helt och hållet irrationellt, vilket gissningsvis gör att det är så svårt att bli av med.

Nåväl, nu är det dags att prata ekonomi. Månaden går mot sitt slut och alla utdelningar har trillat in. Låt oss titta lite på inkomster och utgifter samt pengamaskin och utdelningar för att se hur vi står oss finansiellt:

Inkomster och utgifter

Våra inkomster för April landar i följande:

Nettolöner: 31 330 kr

Utdelningar: 91 798 kr

Övriga inkomster: 4150 kr (hjälpt några att byta däck, samt barnbidrag)

Solelsproduktion: 250 kr (uruselt)

Totala inkomster efter skatt blir således 127 528 kr

Hur står det då till med utgifterna? Vi försöker som vanligt leva frugalt och inte slösa pengar på en massa skräp och onödiga abonnemang. Utgifterna för April landar på 17 318 kr och med amortering på det blir det 20 080 kr som vi ska betala ut varje månad. Helt enligt budget med andra ord, trots att jag har fått göra ett antal inköp för poolen, där läckande slangar och trasig termometer har fått bytas ut. Man vet aldrig vad som funkar och inte efter en gård vinter, det märks först när man börjar fylla poolen med vatten och starta cirkulationspumpen. Detta har på grund av kylan inte gjorts än, så det kan ju finnas fler obehagliga överraskningar. Ett tips till alla poolägare, ni bör vara extremt noga med att tömma ut vatten överallt, annars kommer sönderfrysta kopplingar som ett brev på posten.

Utdelningar

April är för oss den månad som ger absolut mest utdelningar. Jämfört med Krösus Sork ligger vi dock i lä, men jag är i alla fall nöjd med månadens utfall på 91 798 kr


När det händer något oväntat i livet ger dessa utdelningar en enorm känsla av trygghet. Om vi inte hade haft denna extra inkomst i ryggen hade situationen sett helt annorlunda ut, och jag vill inte börja tänka på vilken sorts ångest jag hade känt då. Vår plan om att göra FIRE innan min fru fyller 45 år står fast och jag har gjort upp en plan om att sätta in minst 4000 kr i månaden, samt att återinvestera alla utdelningar. Någon gång om ca 8 år är vi enligt denna planen redo. Sen därefter kommer vi givetvis inte att börja spendera hela utdelningen varje månad, i början kommer mycket att börja gå till att amortera bolånen, och därefter kommer vi antagligen att resa lite mer. Har man under många år levt snålt med kanske 25000 kr i fasta kostnader och helt plötsligt kan plocka ut 70000 kr i månaden utan att behöva jobba, jag tror inte att vi helt plötsligt kommer att bli superslösare. Visst, lite finare hotellrum och så kanske vi unnar oss, men att bränna alla dessa pengar, nej det ser jag inte framför mig. Sen några år senare när jag blir 55 år, då kommer kassan att förstärkas med 20-25000 kr varje månad i min tjänstepension som ska betalas ut under 5 år. Med dessa siffror har jag stort hopp om framtiden för mig, min fru och mitt barn. Jag hade en uppväxt som präglades av återhållsamhet och som mest en husvagnssemester om året som det "värsta" vi gjorde. Resten av året lekte man ute med kompisar, gick i skola och fick 20 kr i månaden i veckopeng. Utlandsresor, dyr elektronik, dyra kläder eller annat sånt fanns inte på kartan med en far som egenföretagare och en mor som hemmafru. Min och mitt barns framtid kommer absolut att se annorlunda ut med helt andra möjligheter.

Pengamaskinen

Det har varit en ganska trevlig uppgång under april månad. Som jag skrev i det förra inlägget investerar jag främst för ett kassaflöde och för inkomst, inte för värdeökning som vars köp och sälj måste tajmas. Med det sagt är det såklart trevligt att bolagen ökar i värde, då gör de antagligen något bra som innebär att de kan höja sina utdelningar ytterligare. Igår fick vi dock ett rejält bakslag med bankfrossa som gjorde att värdet på portföljen störtdök med ca 50000 kr. Sådant händer ibland, och jag passade på att köpa mer Handelsbanken A. Med lite tur kan vi på dagens kurs och utdelningspolicy se en DA på kanske 8% nästa år. Bankerna är duktiga på att tjäna pengar och även om SHB har det lite kämpigt nu är jag övertygad om att de kommer att ta sig igenom denna storm och segla vidare som vinnare. Räntesänkningar kommer även att gynna bankerna tror många så kallade experter... vi får se. Det kan bli svajigt under rapportperioderna, och det är sällan som Mr Market agerar rationellt, speciellt inte när det säljs. Så dålig var inte Handelsbankens rapport att den motiverar 11% nedgång, det tycker i alla fall inte jag. Det är just på grund av detta som jag inte gillar att vara beroende av tajming för att sälja för inkomst. Portföljen är upp 12% för helåret, vilket alltid är en trevlig syn när förra året var en stor besvikelse sett till värdet (som var negativt).


Vad kommer nu att hända framöver när jag inte är anställd utan i praktiken arbetslös och sjukskriven? Jag kommer att fortsätta skriva om alla de utmaningar och prövningar som detta kan innebära, och jag har även ett antal andra intressanta blogginlägg på gång. En av mina månadsutdelande aktier har t.ex. delat ut över 100 000 kr under de år jag ägt denne. Det är ett nytt rekord för min portfölj, och kan kanske ge er andra inspiration till fortsatta aktieköp. I övrigt är väl våren snart här och då blir det mindre tid vid datorn och mer tid ute i den friska luften. Det rekommenderar jag er alla, släpp tangenterna eller mobiletelefonen, ut när tillfälle ges och bara njut. Vintern kommer tillbaka förr eller senare... och då finns det hur mycket tid som helst att sitta inne och kura. 

God avkastning på er, och som vanligt, frågor, funderingar, åsikter kan läggas i kommentarsfältet...

8 kommentarer:

  1. Spännande med sista arbetsdagen, men även lite skrämmande så klart.

    Tror det kommer att bli kanon för din del, du har dels en rejäl buffert i form av ditt sparade. Men sen har du också mycket erfarenhet som du säkert kommer att få användning av, i en eller annan form.

    Jag själv är ju i en slags pre-FIRE och tycker väl att dagarna är ganska OK, även om jag börjar att sakna konkreta utmaningar.

    Nu har jag börjat skissa på att starta ett helt annorlunda företag framöver som INTE innebär att jag sitter fastnaglad inomhus vid datorn hela dagarna, återkommer med det i ett senare inlägg.

    Företaget ska enbart vara på hobbybasis, tanken är att det i alla fall ska gå runt men vinst är inget egenintresse, eftersom FI-delen kommer att vara uppfylld för min del i december.

    SvaraRadera
    Svar
    1. HEj Fire2025 och tack för kommentar. Ja bufferten är rejäl, men att sakna tillsvidareanställning är i dagens samhälle lite som att ge sig ut i Järva eller Biskopsgården utan skyddsväst... sätter du "studerande" eller "arbetssökande" i kontakter med finansiella institutioner, då är det tack och hejdå direkt, oavsett tillgångar.

      Ja det är nog viktigt att ha något att pyssla med, jag har haft fullt upp med att avveckla mig själv från en fast anställning, det är mycket praktiskt som ska ordnas med, sen kontakter med sjukvård, FK och en massa annat. Fattar inte hur man har tid att jobba?

      Radera
  2. Det kommer bli bra, ska du se! Hoppas att du kan landa i allt och hitta din nya vardag så att all den här negativa stressen du har gått och burit på släpper och att du känner dig till freds med vardagen och mår väl!

    Som med allt nytt följer ett visst mått av osäkerhet med, men som sagt var tror jag bara du ska omfamna det nya och ta till vara på den fina möjlighet som du skapat för dig och din familj. Hälsan går före allt annat glöm inte det.

    I vanlig ordning är din blogg en stor inspirations källa för mig som befinner mig i den absoluta starten på resan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan vägen mot snöbollen och tack för din kommentar!

      JA det är en konstig tom känsla att tänka att jag nu är arbetslös. Det är just så det känns... för i samhällets ögon är jag arbetslös. Det har jag aldrig varit innan i hela mitt liv. Aldrig satt en fot hos AF, men igår anmälde jag mig där på uppmaning av rehabcoachen för att behålla min SGI.

      Kul att man kan inspirera någon, det känns bara lite sisådär att hälsan gjorde att vägen mot FIRE blev en dikeskörning. DOck verkar jag inte vara ensam... tittar på en hel del bloggare på youtube, och det kan hända oväntade saker för dem också.

      Ja hälsan går före allt, så är det. Just denna skit med social fobi, panikångest och sånt måste jag få bukt med, livet blir oerhört begränsat, och det spelar ingen roll om man har 0 eller 100000 i månadsinkomst om man inte kan avslappnad sitta på en restaurang på Franska Rivieran och avslappnat njuta av lite god mat...

      Radera
  3. Hej Snålgrisen! Jag brukar inte kommentar så för börja med att tacka för fin blogg.

    Låter jobbigt med ljudöverkänslighet och hjärntrötthet. Det är något som jag kan relatera till då jag är sjukskriven för utmattningssyndrom. Vill tipsa dig om information som varit hjälpsamt för mig. Bra podd "Stress och utmattning med Björn Rudman". Boken "Vägen ur utmattningssyndrom" av Georgio Grossi. Randiga dagar och energibalansering var en ögonöppnare för mig och att ta paus innan man blir trött... Känner du till begreppet högkänslig person (HSP)? Ett personlighetsdrag som gör att man är mer känslig för sinnesintryck, stämningar mm. En polett trillade ner när jag förstod att jag är högkänslig. I "Handbok för högkänsliga" av Åsa Vikman eller på sidan hsperson.com finns mer information. Lycka till med allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för din kommentar! Tusen tack också för alla dina tips om böcker och poddar. Jo, jag läste för några månader sen om HSP, och det stämmer på mig så perfekt. Har aldrig hört något om det innan, och jag har faktiskt aldrig haft några problem heller utav att vara högkänslig, det är först nu på senare tid med stressåkommorna, panikångesten som det verkligen har varit plågsamt, men personlighetsdragen har alltid funnits där, men som sagt, de har aldrig påverkat mig negativt, det har bara varit "så jag är"...

      Radera
  4. Hallå Snålgrisen!
    Kul med lite uppdatering igen. LÅter som FIRE2025 skrev både spännande och lite skrämmande på en och samma gång med sista arbetsdagen, förbereda inlämning av arbetsdatorn och telefonen.

    Rejält med pengar in med dina knappt 92 tkr i utdelningar och knappt 128 tkr totalt! Det är härliga tider när utdelningarna strömmar in. Välförtjänt och välbehövligt att se hur kassakistorna fylls på!

    SHB köptes till barnen, själv fick kliandet i fingrarna fortsätta då kampen mot R1 pågår. Den är riktigt dryg och jobbig och längtar till 31/5 när den förhoppningsvis är över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentaren! Ja det är oerhört läskigt att sakna anställning, som arbetslös är du inte värd ett ruttet lingon hos t.ex. banker, oavsett vilka tillgångar som du har. Men så länge man inte försöker byta bank så ska det ju inte vara några problem. I kontakt med myndigheter så skiter de i anställning, där är det SGI som räknas och min är maxad och kommer att vara det så länge jag är studerande, arbetssökande eller sjukskriven...

      Ja april var en rejäl månad sett till utdelningarna, pengarna försvann dock och är redan återinvesterade, tyvärr lär vi väl inte se samma höga utdelningar hos bankerna nästa år, så det får man ju ta höjd för. Kanske kommer SHB dela ut runt 10 spänn, vi får väl se. Blir bra DA sett till dagens kurs på 97 kr.

      Radera