torsdag 2 maj 2024

K2A ställer in utdelningen på preffen

 Ute skiner solen och det känns precis så som våren ska kännas. Borta är kalla nätter, regn och snö och nu har vi härliga vårvindar med +18 grader i luften. Det är väldigt trevligt och exakt så här jag vill ha det året runt om jag nu får önska.

Detta blir ett lite kortare inlägg och handlar väl främst om dagens bomb i aktievärlden, nämligen att bostadsutvecklaren K2A, tvärtemot vad de sa i februari, nu ställer in utdelningen för preferensaktien åtminstone ända fram till Q1 2025. Jag har ägt K2A PRef väldigt länge, det var nog en av de första 10 aktierna jag köpte. Bolaget har tuffat på och levererat bra i sin nisch med hyres- och studentlägenheter med fokus på hållbarhet. Jag är faktiskt förvånad att de inte är mer uthålliga än så här med tanke på att Sverige skriker efter bostäder, speciellt sådana som K2A bygger, och att räntesänkningarna står och väntar runt hörnet. När styrelsen senast i februari pratade om utdelningar var det inget snack om saken, utdelningen på preferensaktien står fast. Det går fort att ändra sig. 


Det stora hotet mot bolagets finanser förefaller vara stora obligationsförfall i storleksordningen 400 miljoner kronor. Jag kan ju tycka att man visste detta redan i februari, och reda då kunde komma med denna nyhet. Jag visste redan innan att K2A tillhörde de mer riskfyllda innehaven, och kankse bröt jag mot en gyllene regel i att man aldrig ska gifta sig med sina aktier. Problemet är att det börjar gapa tomt bland svenska pålitliga aktier som delar ut vettigt (+7%). Jag kan pga utländsk källskatt inte handla utländska, mer pålitliga utdelare i min ISK utan här är det svenskt eller ETF/fonder som gäller. 

Vad gjorde jag då åt denna tråkiga nyhet, och förlorade jag något? Ja aktien backade 35%, så värdemässigt hamnade jag back rejält. Det bryr jag mig faktiskt inte så mycket om, det som är värre är att jag förlorar 6000 kr i kassaflöde in varje år. Detta måste på något sätt återställas, ty det är inkomst jag investerar för, och en inställd eller sänkt utdelning, det tar jag verkligen inte lätt på. Ser man till alla utdelningar jag har tagit emot under åren gick jag faktiskt + några tusenlappar, men det är ju inte så det är tänkt att investeringar ska skötas. Men det är som det är, och även om utdelningen för preffarna ackumuleras med 12% ränta årligen enligt bolagsordningen är det ändå minst ett år helt utan kassaflöde. Ett äppelträd som inte längre ger frukt, det hugger jag ner, oavsett vad det kostade att köpa in det. Kanske återinför man utdelningen någon gång i framtiden, eller så konkar man. Det är svårt att se hur man ska kunna skrapa ihop tillräckligt med kontanter för att kunna betala sina obligationslån nu när kassaflödet inte verkar gå att lita på. Att riskbanken *kanske* sänker räntan med .25 någon gång i sommar lär ju kvitta.

Jag tackar för kaffet och säljer K2A Pref. De frigjorda slantarna letar sig in i Telia, Corem Pref och Aktiespararna Direktavkastning B. 

Äger du K2A Pref, och hur resonerar du kring detta? Berätta i kommentarsfältet...

8 kommentarer:

  1. Hej

    Har du räknat på källskatt på utdelningar från utlandet och ISK? Jag tycker det lite schablonaktigt på nätet ofta skrivs att det är olämpligt att du utdelning från utlandet på ISK. Det tycker jag är fel, men det finns begränsningar att ha koll på.

    1, Du får bara tillbaks källskatt på max 15% från Skatteverket. Har de dragit mer måste du återkräva detta själv, vilket är omständigt. Danmark ignorerar dessutom vad jag förstår dessa krav, trots att de är skyldiga att betala. (Danmark, Norge o Finland drar över 15%) Nordnet fixar detta åt dig automatiskt för utdelning från Nordea. Vet inte om de även gör lika för andra finska utdelningar. Avanza gör det inte. USA och Kanada drar bara 15%, så där är det inga problem.

    2, Du kan max få tillbaka en summa motsvarande schablonskatten på ISK. Med dagens höga skatt blir det rätt mycket, speciellt om man har ett blandat innehav av svenska och utländska aktier.

    Har du koll på ovanstående begränsningar så är det tom bättre att få utdelningarna på ett ISK, då fixar Skatteverket det automatisk åt dig i samband med deklarationen. Man slipper vänta några år som det ibland tagit innan pengarna ramlat in på KF.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tole och tack för svar! Ja, visst kan man göra avdrag för utländsk källskatt via deklarationen på ett ISK, men jag är lat och låter Avanza göra jobbet åt mig. Det är inte jätteviktigt att investera speciellt mycket på ISK, jag kan dunka in slantarna i JGPI eller QYLD eller liknande ETF som jag inte behöver lägga någon källskatt alls på.

      Deklaration och återbetalning av utländsk källskatt sker årligen, så ingen större tidsvinst där tänker jag.

      Radera
  2. Hallå Snålgrisen! Tråkig nyhet, inget stort innehav men som du säger har den tickat in 1000 kr/kvartal (200st). Märkligt hanterat precis som så ofta nu förekommande. Ligger du kvar eller säljer du (hugger trädet?). Tror jag ligger kvar och hoppas på att saken ordnar upp sig.
    Kul läsa att mitt myntade riskbanken används! Ser verkligen framemot 8/5.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentar! Jag säljer, med en ledsen blick. Inte så mycket för förlust i värde, utan för att jag har hållit detta bolag ganska högt. De bygger fina vettiga bostäder som är helt rätt i tiden, och att inte veta nu vad de vill med utdelningen av preferensen, det är ett enormt stort minus för mig. Jag behöver utdelningar jag kan lita på, och inställd utdelning i 1 år minst, med oklara framtidsutsikter, tyvärr.

      Radera
  3. Trist när sådant händer, men det gör det tyvärr ibland. Äger inte just denna men råkade ut för ngt liknande i andra innehav. De flesta klipper jag direkt, åtminstone en andel, och går vidare till något annat. Dock inte CAST ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlights och tack för din kommentar!

      Ja jag trodde nu efter en lång tids uppgång att portföljen var "stabil", inte minst efter styrelsens kommuniké tidigare i år om att utdelningen var bibehållen. Men tyvärr är det inte helt ovanligt att man vill föra aktieägarna bakom ljuset. Minns så väl när "Never sell" Shell några veckor in i covid-pandemin lovade heligt och dyrt att utdelningen är säker... nån månad senare halverade man den. RDS utgör ju en stor del av det holländska pensionssystemet och många hade ansett denna akties utdelning som helig, men icke. Minns att jag ägde Exxon vid denna tid, och där sänkte man minsann inga utdelningar. Jänkare är mer pålitliga i detta avseende, europeiska aktier kan fladdra ganska mycket hit och dit och drar sig inte för en sänkning. Det såg vi inte minst med Castellum som högaktligen under Akelius inflytande sket i att de hade ett år kvar till att bli Sveriges första utdelningsaristokrat. Visst, i det fallet var kanske utdelningen en dum idé då man nyss hade gjort en emission, men jag tror inte helelr man ansträngde sig särskilt mycket för att hitta någon annan framkomlig väg.

      Radera
  4. Tråkigt med indragen utdelning, speciellt på en preff. Jag har bara en preff och det är Volati Pref. D-aktier vägrar jag att röra.

    Telia är ju lite skakiga och frågan är om de lyckas skramla ihop nog med kassaflöde för att bibehålla utdelningen framöver.

    SvaraRadera
  5. Varför köper du inte Cibus istället? Runt 9% i DA och extremt fokus på att behålla utdelningar. Dessutom bra chans till värdestegring när räntor sänks och de fortsätter expandera.

    SvaraRadera