fredag 31 maj 2024

Månadsbrev Maj 2024

 Försommaren har gjort sitt inträde här nere i söder och vi har under de senaste veckorna med undantag för några få dagar haft trevliga temperaturer runt 20-22 grader. Det är stor skillnad på livskvaliteten mot när det var 5-8 grader och kalla vindar samt inslag av snö blandat regn och hagel. Helt plötsligt har hela trädgården öppnats upp till oss, då vi sällan befinner oss där under månaderna oktober-mars. April brukar vara hyfsad här nere i söder, men i år var det en total katastrof. Nu ser vi alla fram emot en lång och varm sommar.

Hur är det med måendet då? Jo, som jag skrev i föregående inlägg fick jag till slut en medicin i form av Sertralin. Det är en sorts serotonin-hämmare som är tänkt att minska på stresshormonerna som jag har haft en överproduktion av. Det är inget "lyckopiller" som t.ex. Ecstacy, utan hjälper hjärnan att komma i balans. Man kan reagera lite olika på denna medicin, och jag fick nu i början lägsta dos i form av 12,5 mg en gång om dagen. Effekten har varit blandad, minst sagt. Under de första dagarna var det som om det där stressiga "suset" i hjärnan helt plötsligt tystnade och det gick helt plötsligt att stå och prata med folk utan att känna sig obekväm. Det var tvärt om de som fick avbryta då jag gissningsvis stod och snackade alldeles för länge. En härlig känsla, då jag under senaste året eller så blivit oerhört stressad eller hjärntrött av att (beroende på situation) prata med folk i allmänhet, och i livliga situationer i synnerhet. 


Nåväl, läkaren varnade för obehagliga biverkningar, och i lördags fick jag mig en släng av dessa i form av ett timmeslångt panikångestanfall av sällan skådat slag. Det började i kassan till snabbköpet där jag skulle köpa lite blommor till frun på mors dag (Lilla Snålgris är jättedålig på sånt). Allt gick bra tills dess att jag kom på att jag skulle köpa en trisslott till buketten, och när han i kassan inte kunde hitta lotterna och började leta och rota, då, som en blixt från klar himmel fick jag ett rejält stresspåslag som jag inte har känt på jättelänge. Hela jag började vibrera, hjärtat dubblerade pulsen och hela kroppen och hjärnan skrek "stick härifrån!!!". Tack och lov hittade snubben i kassan en trisslott, och jag vet inte hur, men jag lyckades träffa RFID-läsaren med VISA-kortet och rafsade åt mig blommorna och lotten och i princip sprang ut därifrån. Väl ute på parkeringen lättade stressen påtagligt och jag körde hem som vanligt. Väl hemma började dock tankarna snurra igen över vad som nyss hade hänt, jag var väl både ledsen och snopen över att medicinen som hade börjat så bra inte hade lyckats bättre med att dämpa stressen där och då. 

Medans jag började laga mat började tankarna snurra fortare och fortare och jag började helt plötsligt gråta helt okontrollerat och vick kraftiga oroskänslor blandat med en sorts skräckblandad panik, då jag inte visste vart jag skulle ta vägen eller vad jag skulle göra. Kunde knappt andas, hela kroppen kändes som om den krampade, speciellt kring bröstet. Ringa 112 kanske? Till slut lyckades jag samla mig så pass att jag ringde frun (som givetvis jobbade denna dagen) men hon var turligt nog på hembesök hos en patient i närheten, och lyckades ta sig hem efter ca 20 minuter. Under tiden hade Lilla Snålgris hört mig och kom med tårarna i ögonen och undrade vad som hände, och vi satte oss och kramades i sängen medans vi väntade på att Fru Snålgris skulle komma hem. Efter de längsta 20 minuterna i mannaminne kom frun hem i full distriktssjuksköterskemundering, och började genast mäta saturation, puls och blodtryck på mig. Allt var normalt. Hon såg till att jag genast tog 5 mg oxascand (som jag har varit lite rädd för att ta då det är ett narkotikaklassat läkemedel) och bara låg ner och vilade och andas djupa andetag. Efter någon halvtimme kände jag att medicinen började verka och jag kunde andas som vanligt igen och jag kände mig lugn, utan att för den sakens skull känna mig konstig eller påverkad. 

Det var den enda allvarliga biverkning jag har fått av medicinen, och igår måndag var nog första dagen då jag känner att medicinen har fått mig att känna mig "normal", dock ganska hjärntrött och lite tröttare än vanligt. Även idag känner jag mig mer eller mindre som vanligt, vilket jag tolkar som att medicinens inkörningsproblem förhoppningsvis är ett minne blott. Jag har dock numera alltid en oxascand i fickan vart jag än går, och vet jag att jag ska vara med på omtumlande händelser där det händer mycket kommer jag nog att ta en i förebyggande syfte, då sertralinet inte alls hjälper mot stresskänsligheten och hjärntröttheten. Med det är inte dess syfte heller, utan det är något jag får jobba med på egen hand med KBT och diverse stressövningar.

Det var lite om mitt mående. Kanske tycker du att det är intressant läsning, eller är du bara nyfiken på våra finanser nu när endast en av oss jobbar som vanligt? Tanken med bloggen är att den ska spegla två vanliga människors strävan efter FIRE, och vare sig jag eller Fru Snålgris är odödliga. Sjukdomar, mentala som fysiska, kan drabba vem som helst. Hade du frågat mig för 5 år sedan om panikångest, när jag jobbade som mest intensivast, hade jag nog bara skrattat. Jag tillhörde antagligen de som tyckte att psykiska sjukdomar var trams och påhitt och att människor var lata. Jag skrattar inte längre...

Nej nu kör vi lite om våra finanser. Vi börjar med att titta på inkomster och utgifter och går sedan vidare till pengamaskinen och utdelningarna

Inkomster och utgifter

Våra inkomster denna månad fördelar sig på detta vis:

Nettoinkomster: 47650 kr + 24211 kr = 71 861 kr (Min slutlön med all semester jag hade sparat samt Fru Snålgris månadslön)

Utdelningar: 36 953 kr

Övriga inkomster: 18 256 kr (sjukpenning från FK samt barnbidrag och lite sålda pool-grejor)

Solel: 125 kr (detta året är ett katastrofår för solfarmare. Jättebilligt när solen skiner och dyrt på natten)

Totala nettoinkomster blev således: 127 917 kr

Det allra mest skrattretande med denna inkomsten är min bruttolön på 106 000 kr, som på grund av att något ljushuvud kommit på detta med "engångsskatt", tvingades jag betala hela 53 % i skatt på denna lön, istället för de vanliga 30%. Hej då 59 000 kr, jag kommer att sakna dig fram tills nästa års deklaration när detta kommer att rättas till. Surt för de som räknar med en jättesumma i slutlön dock. Har du råkat ut för detta fenomen med "engångsskatt"?

Våra utgifter exklusive amortering är beskedliga som vanligt med 18929 kr. Det är skönt att inte ha några stora fasta utgifter som flåsar oss i nacken. 

Utdelningar

Att ha en "extralön" i form av utdelningar som betalas ut varje månad är riktigt skönt, speciellt när man drabbas av någon sjukdom eller annat som gör att livet tar en oväntad vändning. Det bryr inte utdelningarna sig om utan de fortsätter att komma vare sig man ställer väckarklockan eller inte. Jag förstår Rockefeller som det påstods endast fann glädje i livet av att se utdelningarna betalas ut, på den tiden antagligen i form av en fysisk check som skickades hem via snigelpost. Det som är tråkigt med utdelningar är hur samhället i stort är konstruerat kring detta med en anställning. Av någon anledning anses du väldigt kreditvärdig om du har en anställning, oavsett om du kan få sparken när som helst eller vad du har för utbildning eller ekonomiskt sinnelag i övrigt. Däremot, har du 5-10 miljoner på Avanza och får säg 40-50000 kr i utdelning varje månad, då räknas du i bankens ögon som arbetslös och kan glömma allt med att ta lån, du ska vara glad om du ens får öppna ett bankkonto. Ja, aktier kan gå ner och banken har ingen garanti att du behåller aktierna, du kan ju sälja dem imorgon och köpa en stor motorbåt, och då går deras säkerhet för att du betalar av lånet förlorad. Absolut, men du kan bli sjuk, du kan säga upp dig självmant från jobbet och du kan få sparken.



 Jag har försökt, men jag kan inte se hur en anställning värderas högre än några miljoner på banken, investerade i aktier fördelade på kanske 60 olika företag där alla betalar utdelning. Det om något torde påvisa betydligt bättre ekonomisk status jämfört med en Pelle Jöns som förvisso är anställd på något lågbetalt jobb men som lever från "hand till mun" och inte har en krona sparad. Tyvärr bryr sig banker sällan om att ta reda på mer än vad som står i deras processer och modeller, och där är det endast tillsvidareanställning som räknas. Tänk på det när du planerar för FIRE.

Ytterligare en utsvävning, men detta med utdelningar är riktigt trevligt, speciellt när det börjar bli märkbara summor. Vi återinvesterar alla våra utdelningar, för att på så sätt låta snöbollen växa för varje månad som går. OBS, jag vet inte vart Cibus utdelning har tagit vägen, men de ska dela ut varje månad, så vi borde haft ca 1200 kr mer än vad som visas ovan.

Pengamaskinen

Detta året har varit gynnsamt för värdeaktier då jag gissar att många roterar bort från tech och tar hem lite vinster. Lägg därtill att inflationen börjar sjunka över hela världen och du får ett trevligare börsklimat och en större riskvilja. Jag investerar primärt för utdelningar, men det gör absolut ingenting om portföljen växer till värde med några procent varje år. Målet är 10-12% totalavkastning varje år.


Någon frågade för någon månad sedan om vår YOC, dvs vad aktierna egentligen yieldar sett till inköpspris. Jag har nog glömt bort detta, men här kommer en skärmdump där detta finns med, håll till godo:


Att YOC är större än nuvarande direktavkastning innebär inget mer än att merparten av aktierna vi köpte har gått upp i värde (som sig bör), så förutom utdelningen har de genererat en orealiserad vinst som vi inte kan ta del av förrän den dagen vi säljer. Börsen går som bekant upp och ner och kanske kan vi vid nästa stora sättning på börsen åter igen köpa dessa bra bolag till betydligt lägre priser. Lägg märke dock till att ETF-er och utdelande fonder inte finns med i ovan lista då Avanza är dåliga på att redovisa nyckeltal för dessa värdepapper.

Det var ett långt månadsbrev om lite av varje. Jag hoppas att du har en bra försommar och att du har tid att njuta av värmen och att du är ute mycket i naturen. Sverige har fantastisk natur på sommaren och att vara ute och lyssna på fågelkvitter och känna lukten av ängar och skog och hav är den bästa medicin som finns. Kanske kan du till och med hitta ett träd att krama?

Må väl så hörs vi i nästa inlägg

10 kommentarer:

  1. Vad bra att du mår bättre, trots den otrevliga biverkningen av medicinen, och hoppas att det var en engångshändelse.

    Håller med dig om att det är märkligt att hela samhället är så fokuserat på just det här med fast jobb, och funderar lite på hur det kan komma att påverka oss som kommer att ta ut vår tjänstepension långt tidigare än de flesta.

    Kanske bankerna, eventuella framtida hyresvärdar eller varför inte telefonoperatörer kommer att ha synpunkter på att man är för ung för att vara riktig pensionär, och därför inte bevilja oss lån/hyreskontrakt eller telefonabonnemang.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FIRE2025 och tack för kommentar! Ja en tillsvidareanställning är lite av en "osårbarhetsdräkt" i Sverige. Lite som kreditbetyget (credit score) är i USA. Där finns ingen koppling alls till om du har ett fast jobb eller inte, utan det är betalningsförmågan som är det viktiga. Kanske kommer något liknande hit också där kreditgivare lär sig att titta till helheten istället för huruvida man jobbar eller inte.

      Radera
  2. Hej, roligt att du trots tillfälligt bakslag känner att det går åt rätt håll!

    Jag tittade igenom din aktielista och hittade några intressanta innehav jag inte tänkt på innan. Ska se närmare på dessa. Jag har just uppdaterat min bloggsida med innehaven på två av mina pensionsportföljer. Tycker det är givande att jämföra hur olika tänker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tole och tack för din kommentar! Ja det går absolut åt rätt håll, medicinen gör sitt jobb och håller nere mängden tankar som snurrar och maler. Dock är jobbiga sociala situationer fortfarande ganska jobbiga, men det tar längre tid enligt läkaren. KBT handlar ju om att utsätta sig för sådant som är jobbigt, och att stanna kvar i det jobbiga trots att hjärnan och kroppen vill fly så fort som möjligt. Det är ingen "quick fix". Hjärnan måste programmeras om helt enkelt. Jag känner mig dock lite gladare och lite "piggare" men samtidigt lite seg i kroppen. Jag har hela mitt liv varit "anti-medicin" så detta att äta psykofarmaka är något helt nytt som jag aldrig trodde att jag själv skulle hamna med. Livet är mystiskt, verkligen.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hallå Snålgrisen!
    Solel är mest katastrof Snålgrisen... Både för miljön och plånboken... Du är betydligt mer el-pro än jag, hoppas du inte missat Toyotanyheterna!

    Vad gäller banklån och anställning kontra FIRE är det förstås så att bankerna kör standard-korkade formulär och det krävs en bankman, en riktigt sådan till skillnad från hype-AI, som kan förstå att inflöde kan fås av aktier och värdepapper...

    Vad gäller Cibus är jag inte imponerad. Trött på deras flamsande kring utdelningarna och utdelningsdatum. Har inte ökat och tänker inte öka.

    Jag skissar på nya äventyr framöver. Funderar även på att ta bort länk till bloggaren P (nog inte svårt gissa vem den är) då det pratas på i all oändlighet om ungefär precis samma saker hela tiden och utdelningsdatum kan jag kolla själv. Det är tvära kast fram och tillbaka. Ökar risken för felsteg från min sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentaren! Ja när det gäller el kontra fossilt tänker vi verkligen olika. Jag är gammal el-ingenjör och ser enbart tekniska fördelar i el-drift istället för otto-motorer och dieselbrännare. Däremot är jag inte alls imponerad av politikers sätt att "implementera" en övergång mot el. Att välja elbil är en STOR kostnad, och det finns många dåliga bilar. Att skörda el från solen (som är ett fusionskraftverk) ser jag inget konstigt med. Man ska ju inte gå över ån efter vatten, och vind och sol får vi utan att behöva pumpa upp dinosauriejuice ur marken. Däremot är det en utmaning att ha stabil baskraft, det får du inte från fladdrande förnyelsebara källor. Kärnkraft spelar där en viktig roll.

      En spännande värld vi lever i, det är dock ohederligt att vältra över kostnaderna på en "omställning" på konsumenterna. Staten måste ta en mycket större del av kostnaden, om man vill att folk ska skrota sina gamla fossilbilar. Senaste förslaget med 10000 i skrotpremie är löjligt. Jag kan lätt få 25000 kr för vår gamla fina volvo 740 som är extremt billig i drift, kostar 400 kr i bensin per månad, 65 kr i halvförsäkring och skattebefriad. Besiktas vartannat år.

      Radera
    2. Har inget emot el men elbilen är inte framtiden. Solel och vindenergi kan aldrig mätta världens ökande behov om inte allt annat ska offras. Glöm inte heller AI och den enorma energianvändningen som krävs, och ärligt för vad då?

      Metallerna som krävs för eltramset räcker inte på långa vägar till och redan där gick hela kalkylen sönder men ingen vill erkänna detta faktum...

      Radera
  5. Hoppas det är slut på biverkningarna nu och att du mår bättre. Sommaren är ju här men det är ju ingen garanti för bättre mående tyvärr. Du får sätta dig på en klippa och blicka ut över havet samtidigt som du ser utdelningarna trilla in. Det borde lyfta sinnet på vem som helst ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ZeroStrategy och tack för kommentar! Ja sommaren är utan tvekan en period för bättre välmående. Nu åskar och blixtrar det här och regnet öser ner, men det är skönt med lite frisk lyft efter de senaste dagarnas kvava väder. Fru Snålgris vägrar tyvärr AC här hemma, men hon kommer från ett tropiskt land och tycker svenska somrar är sköna, och sover med täcke på natten medans jag ligger halvnaken med fönstret vidöppet och svettas.

      Radera