torsdag 18 april 2024

Varför utdelningsaktier?

 🎵Jag ser det snöar, jag ser det snöar, det var väl roligt tråkigt hurra blä blä🎵... ja vad ska man säga egentligen om detta hemska vårväder. Inte nog med att solen är i princip icke närvarande, i förrgår fick vi en hel decimeter snö. Alla våra vinterkläder, mössor, handskar, halsdukar och liknande var sedan någon vecka snyggt undanstoppade i någon garderob. I princip alla jag jag pratar med är väldigt snabba med att beklaga denna riktigt usla vår. Gå in på valfritt forum för folk som skaffat solpaneler så ska ni få se på uppgivenhet likt inget annat. Visst, vissa år är väl sämre än andra, men vi BEHÖVER sol här i Norden efter en äcklig kall och mörk vinter. Att behöva vänta på riktig så kallad vår (t-shirt väder, sol, kvittrande fåglar etc) ända till början på maj, det är helt enkelt inte okej. 


Jag (och min fru) har mer och mer på allvar börjat skissa på planer att i framtiden (8-10 år) skaffa en bostad i ett varmare klimat, där vi kan njuta av vår/sommar under oktober-mars. Det som håller oss tillbaka är dels att Lilla Snålgris har skolplikt fram till 18 års ålder, och att vi helt enkelt inte har de ekonomiska musklerna till detta än. Nu går i princip varenda krona i överskott in till sparandet, för att vi ska fortsätta att bygga på pengamaskinen under ca 8 år till. Jag vet att FIRE2025 skrev om detta också, så vi är knappast ensamma om att ogilla detta väder. Min fru kommer ju från ett subtropiskt klimat, och hon blev INTE glad nu när vi har minusgrader och hälften av hennes i växthuset utplanterade chili-plantor är halvdöda. Nu kör vi värme där ute via en byggfläkt, vilket är så lagom kul när elpriset har blivit koko igen och en kWh kostar 1,50 kr på NATTEN! Ibland orkar man helt enkelt inte bry sig om allt elände. Det får kosta vad det kosta att rädda livet på dessa arma småplantor.  

Hur som helst, det jag tänkte skriva lite om idag är en fråga jag får lite då och då, och det är varför jag köper utdelningsaktier och inte globala indexfonder. Det är faktiskt en bra fråga, då om man tittar på kursutvecklingen för t.ex. DNB Global Indeks jämfört med vår portfölj, så har den förstnämnda överpresterat ganska rejält de senaste 5 åren tack vare teknikbolagen som väger tungt i en global icke jämnviktad aktiefond som dessutom är rejält dopad av den starka dollarn/svaga kronan.


För mig är detta två helt olika saker. Jag tänker i termer av inkomst, medans den som tittar på "hur många % din portfölj är upp i år" ser det hela i termer av orealiserade vinster. För så är det ju, det spelar ingen roll om din portfölj har gått upp 1000% sedan köp, det blir ändå inte reda pengar av det förrän du trycker på sälj-knappen. Och då gäller det att ha rätt tajming, annars kan du förlora väldigt mycket pengar. Utdelningar å andra sidan är inkomst, reda pengar direkt in på ditt konto, alltså en inkomst som inte är beroende av vare sig tajming eller tur i att Mr Market är på gott humör den dagen du vill omvandla din orealiserade vinst till kontanter för att kanske inleda din FIRE. Nu ligger man väl knappast 100% i aktiefonder när den dagen kommer, men jag tror att många gör det, och kör enligt 4%-regeln. Det fick man äta upp under pandemin. Jag har för mig att nån av de bloggare jag följer helt enkelt fick börja jobba igen, men det låter jag vara osagt. Det är ju dessutom väldigt tråkigt att behöva sälja aktier när portföljen är ner kanske 20%, det är ju då man ska KÖPA. 

Jag lyssnade på en pod där man pratade om denna skillnad kring utdelningar/inkomst samt indexinvestering och där gjorde man jämförelsen med ett pokerspel. Alla som har spelat poker vet att så länge dina marker/tändstickor/husnycklar eller vad ni nu spelar om ligger på bordet, då är de inte dina. Det är först när du lämnar spelat och löser in din vinst, som du verkligen kan räkna med att det är ditt. Totalavkastningen på denna vinst är säljpris minus inköpskostnad plus eventuell avkastning under tiden du ägt aktien. 

- "Ja, men man kan med S&P500 räkna med en dubblering av värdet var 7:e år när medelavkastningen är 10% per år", säger någon. Det är korrekt, men detta är inte linjärt. Ibland kan indexet backa -10% något år, och något år går det +25%. Do you feel lucky? Utdelningar, eller kassaflöde däremot är betydligt mindre volatilt. Vi tappade t.ex. endast ca 15% av utdelningarna under pandemin, och merparten av dessa var pga att finansinspektionen förbjöd banker att dela ut pengar. Det var alltså inte bankernas affärer som gick sämre utan klåfingriga myndigheter som la sig i. Svarta svanar kan komma från lite varstans, men jag vill ändå säga att en diversifierad portfölj med kvalitativa utdelningsaktier är en säkrare båt när det stormar på haven än att enbart investera i ett index. Har du tur och realiserar din vinst på toppen av en uppgång, grattis, du har säkert under den tidsperioden gjort dig en större hacka än mig, men skillnaden är att jag har en konstant ström av kontanter på ett rullband som dimper ner i min kassakista varje månad, utan att jag behöver göra speciellt mycket mer än att i Avanza-appen klicka på länken "återinvestera utdelningen". Det är helt enkelt två helt olika sätt att se på hur avkastning ska skapas. Jag väljer att se det som reda pengar som dimper in på kontot varje månad, medans andra ser det som ett pokerspel där man måste lämna bort med de marker man har för tillfället. 

Med detta sagt vill jag även skicka med några små tips på saker jag lärt mig på vägen. Det viktigaste är absolut: KÖP INTE YIELD ENBART!. Det finns en ETF som heter SDIV som hamnar på första plats hos Avanza när man sorterar på direktavkastning. Av någon helt outgrundlig anledning har denna ETF dessutom 80% belåningsvärde och godkänd för ränterabatt. Den populära ETF-en JGPI kan endast stoltsera med 70% belåningsvärde. Detta är konstigt eftersom SDIV består mestadels av ren skit. Den kommer garanterat att mala sönder dina pengar och ge dig mindre och mindre utdelning för varje månad som går, då man inte verkar ha något annat filter än just utdelningen. Det säger ju sig självt, bolag som går dåligt får i det korta loppet en helt fantastisk direktavkastning och sen rätt som det är sänker de den med minst 50%, och då står du där med skägget i brevlådan. Jag har blivit mycket bättre på att välja bort skräp och handla mer kvalitet nu än för några år sedan. Hög yield är lockande, men undvik skräpet. Lär dig vad som skiljer en BDC, REIT, MREIT, MLP etc åt och hur de fungerar samt vilka omvärldsfaktorer (inflation, ränta, konjunktur etc) som påverkar dessa positivt och negativt. Då är du i en god position att håva in fina utdelningar och samtidigt kanske även göra ett litet klipp. Du kommer med stor sannolikhet att undvika surdegarna och slipper ha dina händer  sargade av att försökt fånga alla dessa fallande knivar...

Jag hoppas att detta ger dig en lite bättre förståelse för hur jag ser på detta med indexinvestering kontra utdelningsinvestering och varför jag gör som jag gör. Är det något som är oklart eller om du vill lägga till något jag missat, kör hårt i kommentarsfältet!

18 kommentarer:

  1. Tjenare snålgrisen.
    Jag kan bara hålla med. Cash is still king. Jag har hittat det som fungerar för mig, investmentbolag i kombo med indexfonder som ger utdelning i cash. Då får jag ta del av den icke linjära indexutvecklingen och samtidigt får jag klirr i kassan. Hoppas det ska bli bra.
    God avkastning på dig.
    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej koll på kontot och tack för kommentar!

      JA alla är olika och man väljer den strategin som passar bäst. Längre sikt = indexfonder, låga avgifter, tillväxt... nära till pension, inkomstaktier med hög utdelning som regelbundet stoppar ner pengar i din ficka. SÅ tänker jag. Sen kan man ju såklart göra en blandning, men det jag i min situation inte gillar med indexfonder är att man måste kunna tajma och aktivt sälja för att få positiv avkastning.

      Radera
    2. Jag kör bara med indexfonder som ger utdelning, då slipper jag sälja:)
      God avkastning på er.

      Radera
  2. Därför bryr jag mig väldigt lite om underliggande värde. Om man börjar fundera i termer av som nu i Mars när det underliggande värdet ökade med 3/4 av en netto årslön. På en månad !! Ja då är man fast i den eviga tankesnurran av att "nu måste jag realisera vinsten".

    Det är den tankesnurran man kan lämna bakom sig när frihetskvoten via kontantutdelningar är 150%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlight och tack för din kommentar!

      Ja i min (och din) situation är det cash som gäller. Det är cash som betalar räkningar, inte spelmarker på ett pokerbord under ett pågående pokerspel. Under lång sikt (10-20 år) är sannolikheten stor att man försakar visst värde om man investerar i utdelningsaktier, men på kort sikt värderar jag relativt säkra utbetalningar mycket högre.

      Radera
  3. Hej,

    Enig i allt. Jag tror någon bloggare säkert kommer känna sig kränkt, då det i hens värld alltid och bara är totalavkastning som räknas. Detta är synd, för jag tror vi är många som inte är på jakt efter att visa upp störst organ på Savannen, utan bara ha medel för mat, boende, skydd (försäkringar mm.) och leva ett gott liv.

    Jag tar hellre utdelningar om XXX tkr om året, men med "förlusten" att jag hamnar efter index i könsmätartävlingen. Bryr mig ej, för jag är inte med i nämnda tävling.

    Allt gott,
    Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christofer och tack för din kommentar!

      Tittar man lite på youtube pågår det en evig kamp mellan de som förespråkar "growth" och de som förespråkar "income"... jisses vad material det finns där. Jag tycker var och en får välja den strategi som passar bäst. Med utdelningar är läxa nummer ett att aldrig handla enbart på hög direktavkastning, det är en riktig honungsfälla (som jag själv har gått i flera gånger)... Capacent Holding, CBL Properties, Corus Entertainment med flera, senast var det väl SBB som grävde ett djupt hål i fickan.

      Med det sagt blir jag alltid lite extra glad när portföljvärdet ökar lite det också. Men som Rockefeller sa.. "the only thing that gives me pleasure is to see my dividends coming in"...

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (Stavfel ogillas så...)
      Bra skrivet Snålgrisen! Instämmer med Cristofers kommentar ovan. Jag har också skrivit en del om detta ämne tidigare. Vissa vill lyssna andra inte, upp till dem. Buffet och Munger har visat vägen.

      Radera
    2. Tjena Kalkyl och tack för kommentar! Ja Buffet och Munger är inga stora fans av utdelande ETF-er med covered calls, så mycket har jag förstått. Sen får man vara försiktig med att planka dessa herrar också... de är duktiga, pålösta och köper oftast bra bolag, MEN de har gjort felsteg också som har kostat dem många miljarder... tänker främst på Heinz och nåt flygbolag... men på det stora hela har de varit otroligt lyckosamma... MEN det är ju oftast på ålderns höst som den där snöbollen verkligen får fart och de där ofantligt stora pengarna genereras. Jag vet inte hur länge jag lever, flera i omgivningen trillar av vid 60 och strax därefter... alla får nog inte leva till 100. Jag har lite mer "bråttom" om man säger så... vad spelar det för roll om man vid 80 har råd att resa vart man vill, om man är dement och inte vet vem man är eller vart man befinner sig, eller måste ha med sig syrgas och ett helt apotek med piller? Mina föräldrar tappade rejält med fart efter 70, och nu när de har passerat 80 är det många olika sjukdomar som gör att en av dem i alla fall kräver många besök till vården varje månad. Att gå i pension vid 55 med kanske 80000 kr i inkomst ger mig kanske 20 år att ha kul och umgås med barn och barnbarn. Har börjat investera i hälsa också. Meditation, löpning etc så man håller pumpen, huvet och lungorna i trim.

      Radera
    3. Enig i allt Snålgrisen! Inte lönt sikta på 100 mkr vid 100 års ålder. Tycker redan märka av att ökad ålder förändrar vad man vill, orkar och har intresse i att göra så man bör nog inte vänta för länge med utcheckning, en allt svårare fråga att besvara när det ska ske märker jag... Vad gäller invest så gör alla en del fel inkl berkshire men så är det bara.

      Radera
  5. Hej Snålgrisen! Jag har nyligen hittat din intressanta blogg via Fire2025 :). Har läst runt i din blogg dessa dagar. Jag är mycket förvånad över hur du kan få 420 000kr detta år i utdelning med tanke på ditt totala värde på aktieportföljen. Är ditt totala värde ca 4,5 miljoner som visas på denna blogg? Inget illa menat, vill bara lära mig för att få högsta möjliga utdelningar. Min totala direkt avkastning är ca 5%, din verkar vara 9%. Vill du skriva lite vad det är jag har missat. Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej utdelningsportfölj och tack för din kommentar!

      Alltid kul med nya läsare. Ja om du bläddrar tillbaka ett antal inlägg där jag skriver om min framtida plan kan du läsa att min YOC är ca 9%. Det beror väl dels på att jag föredrar lite mer riskfyllda/högyieldande aktier framför de som ger 2-4%. Sen är jag tämligen noggrann när jag väljer vilka aktier jag köper, samt försöker vara påläst vad som gäller med räntor, inflation etc. Sen handlade jag som en tok under covid, då man kunde köpa aktier med 20% yield enbart pga den masspanik som rådde då.

      Du har antagligen inte missat någonting. Jag försöker vara väldigt transparent med min portfölj och innehav. Snart kommer en ny månadsrapport och jag kan lägga in en ny bild från Avanza där YOC visas. Försöker balansera portföljen mellan ETF-er, utdelande fonder och ett 40-tal utdelande aktier. De mest riskfyllda innehaven jag har är mREITs, alltså bolag som köper upp och handlar med bolånepapper (tänk finanskrisens CDF-er). Dessa har inte mått så bra under senaste åren, men om räntorna går ner OCH vi får lite av en lågkonjunktur kommer dessa pga sina hävstångseffekter och strategier att rusa i värde. Köp inte dessa om du inte är säker på att du vet hur de fungerar. Under tiden delar de ut ca 14%. Annars tycker jag att jag har relativt vanliga bolag för en högutdelande portfölj. Mycket bättre bolag än den skiten som finns i ETF-en SDIV i alla fall haha :D

      Läs bakåt i bloggen, du har många timmars intressant läsning, speciellt om de minor som jag gick på under covid...

      Radera
    2. Tack så mycket för ditt svar ❤. Jag trodde först att du kanske bara visade en del av ditt aktiekapital, är van vid att se de flesta har runt 4 till 5% YOC. Med 420 000kr i utdelningar då måste man ligga på över 10 milj i investerat kapital. Nu vet jag att det går som du gör, mycket imponerad men tyvärr är jag inte så påläst så jag får fortsätta med min försiktighet. Tack ska läsa din månadsrapport då. Första gången jag hör mREITs, nyfiken ska läsa om det :).

      Radera
    3. Hej, jo de allra flesta siktar in sig på 4-5%. Min filosofi är att ta mer risk då jag/vi helt enkelt inte har de enorma kassaflöden som flera av mina bloggkollegor har. Vi har endast satt in 20000 kr/månad under 5 år nu. Dock gäller det ju att ta "rätt" sorts risk och veta vad man handlar. De papper vi har numera i portföljen är noga utvalda för att ge acceptabel avkastning till acceptabel risk. Chansbolagen som vi hade för några år sedan och blev rejält brända på är bortsorterade. Det har även börjat dyka upp en del intrressanta ETF-er som vi kör in mycket pengar i.

      mREITs är helt enkelt REITs som istället för att äga fastigheter handlar i fastighetslån mot privatpersoner (m står för mortgage). Dessa bolag är HÖG risk och de är cykliska, vilket innebär att de inte är "buy and hold", jag har gått in med ca 100.000 kr i NLY och AGNC då jag helt enkelt satsar på att de kommer att öka i värde när FED börjar sänka räntorna. Kommer konjunkturen att försämras i USA, då får dessa bolag vind under seglen då de har en rejäl hävstångskomponent. Som sagt, högriskpapper som de flesta inte bör investera i. VIll man ha yield i USA och dra nytta av deras skattelättnader, köp en BDC (ARCC, MAIN, NMFC) eller Realty Income (O) om man vill satsa på REITs.

      Radera
  6. Intressant inlägg som alltid.

    Håller med dig om att en utdelningsportfölj har många fördelar, och trots att jag för närvarande enbart har globalt index, så funderar jag ofta på att vikta över i alla fall en del av det totala värdet till utdelningsaktier.

    Och det beror på främst tre saker.

    1
    Vid uttagsfasen blir det enklare rent mentalt att hantera utdelningar, än att behöva sälja av fonder.

    2
    Jag störs över den dåliga transparensen när det gäller fonder. Helt plötsligt är det till exempel nya förvaltare som listas som ansvariga utan att jag som fondägare fått någon som helst information.

    3
    Avgifterna, även i billiga indexfonder, är alldeles för höga. Köper man en utdelningsaktie som behålls betalar man courtage bara en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer i alla tre punkterna Fire2025, därav inget stort fondintresse. Nya fondkvastar sopar alltid...

      Radera
    2. Hej FIRE2025 och tack för din kommentar!
      Ja när man ska börja leva av sina investeringar är ett stabilt kassaflöde helt överlägset att vara beroende av hur Mr Market mår för tillfället. Avgifter är ganska höga i vissa fonder och ETF er men det är priset man betalar för ökad diversifiering och att någon gör t.ex. optionshandeln åt en. Sen minskar ju den negativa effekten av en avgift med investeringstiden, och uttagsfasen är ju antagligen kortare än uppbyggnadsfasen, så det kanske kan vara värt lite mera avgifter, men det är högst individuellt.

      Radera