onsdag 19 september 2018

Nordea Investor, vi försöker igen

Solen strålar och Snålgrisarna kan åter igen ikläda oss lättare plagg och njuta av värmen från Afrika. Det har varit några kallare dagar som inte alls har varit uppskattade, så vi är väldigt glada över att åter kunna sitta ute på altanen och fika på kvällen.

Valet blev en riktig rysare som dessutom har kantats av än den ena skandalen efter den andra. Det har varit allt ifrån misstanke om valfusk till massutskick av SMS och det sedvanliga fusket där idioter till folk flyttar, gömmer eller helt enkelt kastar valsedlar i papperskorgen. Tydligen tycker vissa att det där med demokrati bara är bra när alla andra röstar som de själva vill.

Våra nyblivna vänner från Mellanöstern har i många fall också missförstått det där med demokrati och fria val, utan där verkar man vara fast i något religiöst klantänk där en företrädare för en "församling" går in i förhandlingar med företrädare för vissa partier om vilka förmåner som denna grupp kan få om samtliga medlemmar röstar på just detta partiet. Inte helt olikt hur LO resonerar, där man lovade ett antal röster till S. Det är lite märkligt att S figurerar just i dessa historier om kollektivt röstande från diverse samfund, fackliga såväl som religiösa.

Nåväl, medans politikerna har käbblat om vem som får leka med vem (Snålgrisarnas officiella ståndpunkt är att M + KD borde försöka bilda regering med stöd av SD) har jag gjort ett nytt försök i att starta en aktiedepå hos Nordea. De fördelar som Nordea kan bjuda på jämfört med t.ex. Avanza är dels lägre courtage vid utlandshandel och dels betydligt snabbare återbetalning av utländsk källskatt. Där Avanza ska ta två år på sig, verkar Nordea kunna leverera på endast några veckor. Med tanke på att vi ligger ute med nästan 14000 kr i utländsk källskatt som tidigast börjar betalas tillbaka nästa år är det inga små summor det rör sig om heller.

Ni minns kanske min tidigare upplevelse av Nordea där det inte ens var möjligt att skapa ett konto för att bli medlem. Nu har det gått över 6 månader sedan sist, och med stor förhoppning om att barnsjukdomarna är lösta, gav Herr Snålgrisen med nyvunnen tillförsikt sig i kast med att börja investera hos Nordea.

Historien börjar med att man går in på www.nordea.se och där klickar sig vidare till Nordea Investor. Redan nu måste jag utfärda en varning om att Nordeas webbsidor är bland det sämsta jag har sett när det gäller att hitta rätt länkar. Den är nästan lika dålig som Försäkringskassan, som också har en salig blandning av olika innehåll och ett väldigt ointuitivt sätt att navigera. För att hitta knappen som skapar ett konto får man välja "Kom igång med Nordea Investor" och därefter skrolla ner på sidan där det finns en länk "Jag vill bli kund direkt med mobilt bank id". Varför man har gömt denna knapp här är lite märkligt. Rimligtvis borde den finnas direkt i Nordea Investors startsida.  Nåväl, det låter ju bra att man kan bli medlem direkt utan att krångla med blanketter och telefonsamtal. Då kör vi!


Helt otroligt, exakt samma felmeddelande som förra gången jag försökte bli medlem. Detta är ju så dåligt att det inte är sant. Man anger heller inget felmeddelande eller ger någon sorts ursäkt till varför det har blivit något fel. Man konstaterar bara att det är kul att jag vill bli kund, men ber mig vända i dörren utan förklaring. Normalt sett hade jag aldrig i livet återvänt till denna sida, och blogginlägget hade varit slut här. Men okej då, jag får väl ge dem en chans till.

Efter ca 14 timmar lyckades jag komma förbi denna felsida (eller var det nu är för något) och skapa ett personkonto. Dock ljuger man lite när man skriver att det går att bli kund direkt. Så är inte fallet. Jag möts av ett meddelande som säger att banken kommer att ringa upp mig inom 24 timmar för att aktivera mitt konto. Inte heller detta visar sig stämma, för efter ca 4 timmar får jag ett SMS som meddelar att mitt konto är öppnat.

Nu testar jag att logga in med mobilt bankid, och jodå, det går att logga in. Dock är väl den startsida jag möts av långt ifrån förtroendeingivande


Hade detta varit en tidig alfaversion av en webbportal hade det varit acceptabelt, men detta är alltså en investeringsportal från en av de största bankerna i Norden, och den första sida som möter en ny kund. I mina ögon som har över 10 år i branschen som professionell webbportalsutvecklare är detta helt klart det sämsta jag sett layoutmässigt, mer behöver inte sägas.

Ett klick på kontoöversikten resulterade i denna fina sida:


Nu börjar jag titta runt lite på webbportalen, och leker lite med de ganska intetsägande widgets man kan lägga till på den sida som heter "Översikt". Det största problemet jag har med denna startsida är att den är fullständigt nerlusad med gigantiska banners med reklam för Nordeas andra tjänster, och dessa reklambanners går inte att ta bort. Men okej, jag är ju här för att investera. Hur ska jag göra?

Eftersom det är utländska aktier jag vill investera i, är ju det första steget att öppna en Kapitalförsäkring. Problemet är att jag hittar absolut ingenting på Nordea Investor om hur jag öppnar en KF. Det visar sig efter lite googling att ingenting är speciellt lätt, enkelt eller intuitivt i Nordealand. Tvärtom är det mesta man vill göra oerhört krångligt, och det mesta kräver att man googlar efter hjälp. För att göra lång historia kort sammanfattar jag mina "utmaningar" i en punktlista:

  • En kapitalförsäkring hos Nordea är omdöpt till "Framtidskapital". Låt dig inte luras av allt säljsnack om månadssparande, uttag och så vidare. Detta är Avanzas motsvarighet till en KF. 
  • För att öppna en kapitalförsäkring måste du logga in i den vanliga internetbanken. Därefter väljer man "Spara och placera"->"Pension och kapitalförsäkring"->"Börja spara". Du får svara på ett antal frågor och får efter ca 24 timmar ett nytt konto som heter "Framtidskapital Depålikvidkonto".
  • Du kan efter skapandet av ett Framtidskapital överföra pengar dit från ditt Personkonto. Dock tar detta ganska lång tid och pengarna "försvinner" under tiden. 
  • Enligt Nordea kan du inte överföra några pengar FRÅN ditt Framtidskapitalkonto förrän tidigast efter ett år.
  • För att kunna överföra pengar ut från ditt Framtidskonto till ditt VISA-kort i annan bank måste du köpa tjänsten "Betalningar" som kostar en slant varje månad.

Sammanfattningsvis har jag nu efter ett antal svordomar och felmeddelanden lyckats skapa en kapitalförsäkring hos Nordea. Dock gick det inte så bra när jag skulle göra min första affär:


Jag vet inte varför det gick fel eller hur den som författade detta felmeddelande tänkte, men helt säkert är att Nordeas internet-bank är allt annat än förtroendeingivande. Det som stör mig mest med hela alltet är hur krångligt man har lyckats göra saker och ting. Det går helt enkelt inte att jämföra Nordea Investor med Avanza då de spelar i helt olika ligor. Dessutom saknar Nordea Investor väldigt mycket funktionalitet kring konton och kontohantering, vilket gör att man tvingas in i Nordeas vanliga internetbank, som även den går bra att handla aktier i. Nordea Investor verkar vara ett tappert försök att skapa en ny och fräsch portal för handel med värdepapper, tyvärr ligger Nordeas gamla backend-system i botten även här. Det gör inte saken bättre att det på många ställen finns dubblerad funktionalitet eller sidor som visar nästan samma information. Ofta möts man av knappar som är nedsläckta utan någon som helst förklaring mer än "Kontakta din rådgivare". Jag kunde till exempel inte trycka på "Köp"-knapparna då jag tydligen inte hade svarat på ett frågeformulär kring om jag förstår mig på handel med värdepapper. Om det är därför en knapp är nedsläckt, var då vänlig och ge mig en länk till detta frågeformulär istället för att skapa en återvändsgränd.

Har du använt dig av Nordea Investor? Känner du igen dig i ovan beskrivning, eller gick det betydligt smidigare för dig?

12 kommentarer:

  1. Hej, känner igen det där! Testade på Nordea första gång i våras då courtage och källskattshantering är riktigt bra! Och en coutagenivå! Tröttnt lite då och då men bestämde mig för att bombardera dem med förslag på förbättringar och se vad som hände och det verkar som de lyssnar. Fixat en hel del saker men jag tjatar vidare om att de måste bli bättre på transaktionsspecar, responstid bl a. Sen vill jag gärna ha valutakonton knutet till depån men det vill ju ingen i Sverige (förutom PB hos några storbanker och det tycker jag är väl dyrt), alla tjänar ju en slant på växlingarna. Så länge de visar intresset genom förbättringar hänger jag kvar. Det är ju trots allt en hel del pengar i källskatt och courtage som kan investeras istället för att försvinna. Hälsningar, T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare T och tack för kommentar!

      Ja man får ta det goda med det onda. Jag kommer antagligen inte köpa något nytt utländskt på Avanza hädanefter. Det finns mycket utrymme till förbättringar som jag ser det.

      Radera
  2. Jag har bara Avanza och efter denna informativa text kommer jag absolut inte byta till Nordea. Spelar ingen roll om jag tjänar några kronor i courtage på det.

    Tack!

    Kommer du fortsätta använde Nordea eller tröttnade du helt?
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! pappa betalar och tack för kommentar!

      Ja asså man känner sig lite som en förrädare som i motvind ska krångla med en annan bank än Avanza som jag för det mesta är väldigt nöjd med. Fördelarna är som sagt endast courtaget och återbetalningen av källskatt. Allt annat är mycket sämre. Jag kommer nog ge Nordea en chans till och göra en överföring nu vid nästa löning. Det kommer dock ta lång tid innan jag har byggt upp en portfölj där det verkligen märks att man sparar pengar.

      Radera
    2. Haha.
      Hoppas Nordea får ordning på tjänsten. Konkurrens är alltid bra. Just nu verkar det vara rätt dålig konkurrens för oss småsparare.
      Mvh PB?

      Radera
  3. Hej Snålgrisen och tack för detta trevliga inlägg :-) Kan hålla med om strulet att fixa ett konto. Jag själv fick ju ner på Nordeas kontor och skriva på papper. Sen är det diverse tester innan man kan handla med deras tjänster. I för sig är det väll bra att ha viss kunskap om deras tjänster. Men tids nog när allt är ordnat fungerar det lite bättre. Precis som du skriver känns en del saker onödigt krångligt. Sen tar det tyvärr ett antal timmar att föra över pengar från Handelsbanken till ISK hos Nordea. Detta går betydligt fortare till Avanza. Men jag tror tids nog att mycket kommer förbättras. Gör man lite affärer hos Nordea blir man förvånad över hur lite pengar som går till courtage. Sen slipper man dessa courtage klasser som är hos Avanza. Det är värt mycket på längre sikt. För egen del känns det motigt att betala Avanzas courtage avgifter efter att ha använt Nordea. På längre sikt lär en lägre courtage kostnad löna sig rejält med ränta på ränta. Idag könns det som jag sponsrat Avanza med alldeles för mycket pengar genom åren och jag betalar gärna mindre hos Nordea framöver. Men framförallt har jag vid vissa tillfällen blivit tvungen att använda fel courtage klass hos Avanza. Då talar vi inte om några 0.25 % i avgift utan betydligt högre. Denna avgift är inget jag kommer sakna. Hade gött :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare slimis, och för kommentar och kul du uppskattade inlägget.

      Jo, det har ju blivit en del courtage med åren, och jag handlar mycket utländskt. För nån som enbart handlar svenskt tror jag inte det är lika stor vinst att byta. Kanske blir nordea investor lika bra som Avanza i framtiden, men jag tvivlar faktiskt. Man borde kommit mycket längre redan nu.

      Jag ska ge Nordea en chans, så får vi se hur det artar sig. Jag stör mig mycket redan på att man blir utloggad hela tiden, jag brukar ha börsskärmen i bakgrunden medan man jobbar, och på Avanza har du timeout på 6 timmar (valbart)

      Radera
  4. Halloj Snålgrisen

    Har nyss skapat konto hos Nordea och kan stämma in i klagokören. Det var inte lätt. Krävdes 2-3 samtal till kundtjänst och chat med supporten innan jag var igång. Dessutom blir det lätt tekniska fel på Nordea Investor. Trots allt är det värt eländet. Lägre courtage och snabb återbetalning av källskatt är viktigare.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare myntaren och tack för kommentar.

      Låter inget kul att behöva prata med kundtjänst och supporten. Detta är ett bottenbetyg för deras webbsida, om kunder inte reder ut hur man gör på egen hand. Den bästa designen är helt självförklarande, där det inte går att göra fel. Jag letade till exempel ganska länge efter något sätt att överföra pengar från Framtidskapital till Personkontot, innan jag till sist via en googling hittade texten som förklarade att detta inte går förrän tidigast om ett år.

      Varför pengar försvinner från kontot när man överför mellan konton hos Nordea är en annan obegriplighet. Det kändes märkligt när min kontolista hade enbart nollor helt plötsligt för samtliga konton. Vart f-n tog pengarna vägen? Ja tydligen tar det upp till 24 timmar att överföra pengar även internt. Friskt? Nej...

      Radera
  5. Hej! Nu vet jag inte vilken webbläsare du använder. Jag själv har Firefox sen den har kommit till. Efter den senaste uppdatering Nordea har gjort snart ett år sen så Firefox är inte kompatibel med Nordea längre. De lovar att fixa det men än har inte hänt nåt alls.
    Mitt råd är att testa i en annan webbläsare som tex i en vanligt Internet Explorer. Eller Chrome.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Blue Eyes och tack för kommentar!

      Jag har testat i Chrome. Detta är kanske något jag borde skrivit i mitt inlägg, men jag förutsätter väl mer eller mindre att en storbanks internet-tjänst är kompatibel med alla större webbläsare på marknaden, t.ex. Safari, Edge, IE, Chrome, FF. Tack för infon.

      Radera
  6. Efter att ha varit i relation till Wilson i sju år bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt , Jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för någon online och hon föreslog att jag skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som inte trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, Jag menade en stavningskastare som heter Dr Zuma Zuk och jag mailade honom och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och överraskande i andra dagen var det runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände, att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom, det var så vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpt mig med mitt eget problem och som skiljer sig från alla de falska de där ute. Vem som helst kan behöva hjälp av stavningskanalen, hans email: spiritualherbalisthealing@gmail.com eller ring honom +2348164728160 du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något. KONTAKTA HEM NU FÖR LÖSNING AV ALLA DIN PROBLEMER

    SvaraRadera