lördag 15 juni 2019

Frågestund med Snålgrisen

Afrikavärmen har gjort några korta besök här i skogarna. Idag känns det som om man gick ut på terrassen i något Medelhavsland, 27 grader i skuggan, varma vindar och riktigt underbart väder. Det enda jag verkligen saknar i denna värmen är en pool att bada i. Vi har pratat väldigt mycket om detta här hemma, och även om det aldrig går att räkna hem en pool rent ekonomiskt (stor investering och driftskostnader på detta) är det verkligen livskvalitet under den svenska sommaren. Vi bor som sagt lite ute på vischan och på våran "bygata" ligger det 7 olika fastigheter och 5 av dessa har mig veterligen en pool. Poolerna är såklart av olika karaktär, vissa har köpt en rejäl pool som har kostat multum, medan andra har grävt ner en enklare "Rusta-pool" och byggt trädäck över denna. Oavsett installationen har det alltid varit lika härligt att ta sig ett dopp en varm sommardag, när vi har varit på besök. Problemet är väl bara att med den svenska sommaren vet man aldrig hur många varma sommardagar det blir på ett år, och detta är nog den största anledningen till att vi har valt att avvakta med detta.

På jobbet har det varit ovanligt hektiskt de senaste dagarna då vi har kört igång ett nytt projekt mot en ny kund där jag ska vara med på 50% under två månader för att färdigställa kravbilden. Detta har visat sig lättare sagt än gjort då vi får lite olika besked beroende på vem vi pratar med hos kunden. Jag har drivit på enligt de direktiv vi har fått i samband med beställningen, vilket uppenbarligen har gjort de personer jag faktiskt fått prata med lite irriterade då deras bild på många sätt avviker från ursprungsdirektiven. Detta har jag fått lägga stor tid på att försöka reda ut, innan vi ens har börjat med kraven för den faktiska produkten. Rörigt är bara förnamnet och jag har varit helt slut på kvällarna.



Idén till detta blogginlägg kom faktiskt från Fru Snålgris, som tyckte att det kunde vara kul att svara på några av de frågor som har dykt upp i vår mail-låda, blandat med några frågor som hon själv hade velat ställa om hon var en vanlig läsare och inte kände mig så väl. Så håll i er, nu kör vi lite frågestund med Snålgrisen:

1) Läsarfråga: Varför vill ni sluta jobba? Ni tjänar ju så pass bra och kan ju unna er mycket roligt? Om era jobb är tråkiga, kan ni inte bara byta?

Svar: Detta är något som vi har pratat mycket om här hemma. Det är verkligen ingen lätt fråga att svara på. Det är helt rätt att om man har ett tråkigt jobb, så ska man försöka byta. Dock trivs vi båda ganska bra med våra jobb. Problemet är att även om jobben gör att vi kan leva gott, så finns det på grund av dessa begränsat med energi att hitta på andra roliga saker. Det vi söker tror jag är ökad livskvalitet, vilket för oss innebär att kunna gå upp vid 8 på morgonen, äta en riktig frukost och ha tid att läsa tidningen, gå en promenad, ägna oss åt våra egna projekt och ta dagen lite som den kommer. Som jag många gånger har skrivit finns det ingen möjlighet i min bransch som IT-konsult att jobba deltid. Jag hade helt enkelt inte gått att hyra ut, då merparten av våra kunder söker heltidsresurser. Här nere i syd finns det heller inte samma utbud av jobb som i t.ex. Stockholm. Så det korta svaret på denna fråga är att vi vill får mera tid till varandra och att leva livet i ett helt annat tempo. Detta utan att dra ner på t.ex. att resa eller att kunna äga en bil eller att äta gott.

2) Från Fru Snålgris: Hur får du inspiration till ditt aktieintresse?

Svar: Ja det är en intressant fråga. Jag har alltid varit intresserad (kan man säga så?) av att spara pengar. När mina kompisar slösade pengar på mopeder, idrotter och annat satt jag hemma och räknade pengarna i spargrisen, och var överlycklig när jag vid 10 års ålder hade 10000 kr på bankboken. Jag tror vi alla har en period i livet då det ska slösas lite, och denna period kom när frun och jag umgicks med slösare och blev lite smittade av detta. Räddningen var att jag kom i kontakt med dels rikatillsammans.se, dels med Clas Hemberg och även bloggaren Chansar Mest. Då gick det upp ett ljus kring detta med investeringar och att det faktiskt går att spara sig fri från att jobba. Innan dess tänkte jag nog som de allra flesta, att man ska leva medan man kan och allt det där. Men våra inkomster gjorde att vi trots allt kan spara en stor del av vår inkomst och även leva som de allra flesta. Nu när denna boll är i rullning får jag inspiration från alla bloggar jag följer, samt från webbsidor som Seeking Alpha och Dagens Industri.

3) Från en Anonym läsare: Du verkar göra en del dåliga investeringar som du förlorat pengar på. Hur smart är detta?

Svar: Ja det är helt korrekt, alla investeringar som jag har gjort sedan start har inte varit speciellt lyckade. Orsaken till detta är nog helt enkelt lockelsen att ta genvägar genom att köpa aktier i bolag med väldigt hög direktavkastning utan att närmare undersöka varför det är på detta vis. Ett exempel på detta är det kanadensiska företaget Corus Entertainment som lockade dels för att de delar ut pengar månadsvis, och dels att direktavkastningen var närmare 15%. Det fanns även en del aktieskribenter som förordade ett köp av denna aktie, men jag borde nog hellre lyssnat på alla de som höjde ett varningens finger. Givetvis hände det som brukar hända, företaget strypte sin utdelning till 5% och kursen störtdök. Aktien såldes till förlust. Detta har hänt ett antal tillfällen och förhoppningsvis har jag lärt mig denna läxa den hårda vägen. Det finns inga snabba pengar och allt investerande är förknippat med risker, och ju högre direktavkastning desto högre risk.

4) Från Fru Snålgris: Vilka tips skulle du ge någon som vill börja sin väg mot ekonomisk frihet?

Svar: Hmm, det finns ett antal steg man kan börja med för att komma igång. Först och främst se till att man har en stadig inkomst som förhoppningsvis ökar varje år. Nästa steg är att börjar skriva upp ALLA utgifter i ett Excel-ark eller liknande för att få en helhetsbild av vart pengarna tar vägen. Därefter börja stryka alla de utgifter som inte ger något vettigt tillbaka som t.ex. en tidningsprenumeration eller onödigt frossande i restaurangbesök. Kanske går det utmärkt att göra sig av med en av två bilar? Nästa steg är att börja bygga en pengamaskin, och det enklaste är att skapa en depå hos Avanza eller Nordnet (eller för de modiga, Nordea Investor) och börja överföra en viss del av lönen varje månad. Det är viktigt att spendera lönen i följande steg: sparande, räkningar, nöje. Sparandet kan delas upp i två delar beroende på livssituation, en del går till pengamaskinen och en annan del går till en kontantbuffert.  Därefter är det bara att köra på. Det kommer att kännas stundtals som pina och pest om man är van att leva flott och att "unna sig" fina resor till Thailand, men tanken på att denna extrainkomst ökar stadigt för varje månad är drivkraft nog för de allra flesta.

5) Från Annelie: Hur vet jag vilka aktier jag ska köpa? Du har flera aktier som jag aldrig hört talas om i din portfölj, hur har du hittat dessa?

Svar: Jag gissar att du tänker på de lite mer okända aktierna som t.ex. Oxford Lane Capital Corp, Ares Capital med flera. Dessa har jag främst hittat genom att plöja igenom mängder med artiklar på Seeking Alpha, en webbplats och app där proffstyckare publicerar sina analyser om olika typer av aktier. Ibland dyker det upp aktier som är för mig helt okända, och då kan det vara intressant att se vad andra kan säga, ofta folk som är betydligt mer kompetenta i aktieanalyser än vad jag själv är. Verkar det vara ett vettigt case så köper jag ofta en liten bevakningspost. Just Oxford Lane är en CLO, ett finansiellt instrument som buntar ihop en massa skuldpapper av olika risk. Direktavkastningen är runt 18% och innehåller därför en hel del risk. Jag ser dock ingen anledning att helt stå utanför vare sig REITs, BDCs eller CLOs, utan dessa kan absolut vara en del av en utdelningsportfölj. Man ska dock vara väl medveten om vilken risk man tar.

6) Från Fru Snålgris: Berätta lite mer om dig själv som person.

Svar: Haha, ja visst det kan jag ju göra. Jag är en ganska enkel men samtidigt envis och principfast person. På jobbet verkar de flesta trivas med mig då jag kännetecknas som lugn, hjälpsam och tydlig i min kommunikation. Jag har ett resonerande sätt, även om jag ibland har förmågan att låsa mig fast i vissa typer av resonemang. Är man medveten om dessa brister, är det dock enklare att ta sig ur dem.

Att leva med mig är nog en utmaning, speciellt då jag själv och Fru Snålgris är ganska olika som personer. Hon är den äventyrslystne och jag själv är en rutinmänniska av rang. Jag avskyr att handla i stora varuhus, medan hon kan driva runt där i timtal. Jag är lite av en allätare när det gäller intressen, och är en sån som "kan lite om mycket", oavsett det kan vara vapenvård och hur man plockar isär och sätter ihop en Glock 17, trädgårdsskötsel, rörmokeri, svenska fåglar, svensk historia och hur man lagar en trerätters meny. Detta gör att jag har ganska lätt att smälta in i olika sociala sammanhang, då det ofta går att hitta något gemensamt samtalsämne. Det enda ämne där jag är helt ute och cyklar så är det sport. Jag har lite koll på sportskytte och golf men i övrigt är det blackout. Jag är ganska morgontrött och sitter gärna uppe sent på kvällarna och tittar på tv-serier eller spelar något datorspel. Om det är något jag ser fram emot med att vara ekonomiskt fri så är det att slippa gå upp före klockan 6 på morgonen. Det får räcka som presentation, är det någon som har någon ytterligare fråga, ställ den gärna i kommentarsfältet.

7) Från Emil: Varför har du ingen reklam på din blogg?

Svar: Det är en bra fråga, jag hade säkert kunnat tjäna en hacka på att ha en massa affiliates och samarbeten, och det har dykt upp ett antal sådana i mailkorgen. Jag kommer förmodligen aldrig att ha någon reklam, för att jag själv inte gillar det eller tycker att det på något sätt förbättrar min blogg eller läsarens upplevelse av den. Jag köper inte heller det resonemang som många har att "detta är ett samarbete, men det är mina egna åsikter". Jag kan lova dig, det där samarbetet kommer att avbrytas om den som pröjsar tycker du har för många avvikande åsikter. Ett samarbete är inget annat än köpt reklam.

8) Från Anonym: Hur mycket utdelning varje månad ska ni ha innan ni säger upp er från era jobb?

Svar: Bra fråga. VI har tidigare sagt 25000 kr i utdelningar per månad. Då täcker vi de löpande utgifterna samt har ca 8-10000 kr varje månad att spara till någon resa eller till något annat kul. Dock tror jag det är svårt att bara sluta spara helt plötsligt, då ränta-på-ränta gör att ju längre du håller på, desto snabbare går det. Varför dra i handbromsen när man äntligen efter många år fått upp farten? Kanske väntar vi till vi har 30000 kr eller varför inte 40000 kr i månaden? Vi får se helt enkelt.

9) Från Fru Snålgris: Tycker du att du är snål?

Svar: Hmm, säg det du, det var ju du som kom på bloggens namn. Nej, jag tror inte att jag är snål, möjligtvis sparsam. En snål person köper inte en ny tv för 17000 kr, eller byter bil som jag har gjort. En snål person äger inte ens en tv eller bil. Däremot tycker jag att jag är "sparsmart". Varför köpa nya utemöbler för 10000 kr när det finns mängder med fina begagnade för kanske 2000 kr? Funktionen är densamma. Att handla second hand är verkligen ett bra spartips, det finns mängder med grejor till salu i olika Facebook-grupper eller på Blocket.


Det var allt för denna gången. Nu är det dags för grillkväll, och de mörka åskmolnen tornar som vanligt upp sig i horisonten. Vi får se hur länge vi kan sitta ute innan det börjar mullra och ösa ner.

10 kommentarer:

  1. Kul att läsa lite mer om dig :-)

    Ha en bra dag.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Slimis, och tack för din kommentar!

      Vi hade ett gäng fler frågor, men jag fick bryta där. Det kommer med största sannolikhet en del 2 inom kort. Kul att du gillade det hela!

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) Bindande stavar
      6) Breakup Spells
      7) Dödsstavning
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Ok ser fram emot del 2! :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Hallå! Frågestunden gav en stund trevlig läsning! Ser framemot del 2! Mvh Kalkyl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentar!

      Ja del två är på g, svårt att välja och vraka mellan alla intressanta frågor. Nu är det dock snart midsommarfirande och strålande sol och värme ute, så bloggförfattandet få ligga på is några dagar :)

      Radera
  4. Tack för ett bra inlägg och ni delade lite mera om era tankar/Tack

    SvaraRadera
  5. Den som läser detta vittnesmål idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt. Jag heter Göran Jörgen och är från stockholm, men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en vacker fru. Något hemskt hände med min familj, jag tappade jobbet och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjen. henne och mina barn vid den tidpunkten. Jag lyckades i nio år, ingen fru stödde mig för att ta hand om barnen. Jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon hindrar mig från att prata med henne. Jag försöker prata med hennes vän och hennes familj men jag vet fortfarande att någon kan hjälpa mig och jag har skickat begäran senare till så många företag, men ändå ring inte mig, förrän en trogen dag kommer att jag aldrig kommer att glömma i mitt liv . När jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter och han berättade för mig om en bra man som hjälpte honom att få ett bra jobb på Coca cola-företaget och han berättade för mig att det var en caster-charm, men jag är en person som aldrig tror på trollformler, men jag bestämde mig för att prova och Drosagiede instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra i dessa tre dagar av lunchen. Jag följer alla anvisningar och gör vad han bad mig göra bra. Drosagiede se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter det underbara arbetet Drosagiede. Min fru ringer till mig med ett okänt nummer och ber om ursäkt och hon sa till mig att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru kommer hem. Och efter två dagar ett företag som jag har skickat mitt tackbrev kallat, nu är jag den föredömliga företagschefen här i USA. Jag rekommenderar att om du har några problem skickar du ett meddelande till detta e-postmeddelande: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 och du kommer att få det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas bort från dig. Jag önskar dig det bästa.

    SvaraRadera

  6. Detta meddelande är avsett för anställda, handlare, jordbrukare och företagare som behöver ekonomiskt stöd för att lyckas. Få våra olika lånerbjudanden, kredit med mycket enkla villkor med en ränta på 3% per år. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionernas säkerhet och du har möjlighet att få tillgång till din kredit med 72 timmars garanti. Så vänligen kontakta oss för mer information, tack.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    SvaraRadera
  7. När jag hittade Dr. Ogume som bor i Turkiet var jag i desperat behov av att föra tillbaka min exälskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter 3 år utan förklaring. Jag kontaktar Dr. Ogume genom hans kontakt och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han berättade för mig, efter att jag gav vad han ville, han kastade en kärlek för att hjälpa oss att komma ihop igen. Strax efter att han gjorde sin förtrollning började min pojkvän smsar igen och kände mig hemsk för det han gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började spendera mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr Ogume hjälpte mig är min partner väldigt stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr. Ogume till alla som behöver hjälp. E-post: ogumenspellcaster@gmail.com. du kan kontakta honom för något av följande problem:

    SvaraRadera