torsdag 5 september 2019

Månadsrapport Augusti 2019

Hösten är här. Vi är redan en vecka in i den första höstmånaden och utanför fönstret blåser det upp till storm, de mörka molnen tornar upp sig och regndropparna börjar smattra på fönsterblecket. Tur att man inte behöver gå ut. Något liknande kan möjligtvis sägas om börsklimatet också. Den ena efter den andra s.k. "experten" uttalar sig i Dagens Industri och andra tidningar om när och hur den stora kraschen ska komma. Detta har jag hört med jämna mellanrum de senaste två åren. "Till hösten smäller det", eller "till våren 2019 är det 90% risk för recession. Att de bara orkar hålla på.



Jag blir faktiskt lika trött på banker och andra finansinstitut som kommer med sina "rekar", dvs de anser att en aktie är värd si och så mycket. Flockmentaliteten gör uppenbarligen att den stora massan tok-säljer respektive tok-köper när t.ex. Pareto anser att en aktie som t.ex. Axfood ska värderas lägre än vad den gör idag. Vips rasar den aktiens med över 5 %. Det är ju nästan så att man börjar misstänka otillbörlig manipulation.  Igår gjorde Stockholmsbörsen en lysande dag med stigande kurser där storbolagsindex ökade med över 1 %. Snålgrisarnas portfölj backade däremot, på grund av dessa s.k. "aktierekar" för bl.a. Castellum, Axfood, Sagax och några till. Visst, bolagen är ganska högt värderade, men det är ändå märkligt att ett visst bolag kan påverka kursen så pass mycket på en enskild handelsdag. Nåväl, det är dags att presentera siffrorna för augusti, vilket vi som vanligt gör i ett sankey-diagram:

Inkomster och utgifter




Det är inte mycket att orda om här. Utgifterna har återgått till någorlunda normala nivåer när vi båda har börjat jobba och inte har tid att springa runt på uteserveringar, äventyrsbad och djurparker. Jag hade gärna sett att vi kunde minska matutgifterna någon femhundring, men vi handlar så mycket vi bara kan på extrapris och utnyttjar de flesta rabatter vi kan, så där får jag nog för husfridens skull låta Fru Snålgris köpa de råvaror hon vill. Jag vet att hon anstränger sig för att hitta billigaste varorna, men samtidigt är det väldigt noga med kvaliteten. Speciella råvaror och grönsaker från Asien är dyrare än vita bönor från Eldorado. Totala utgifter blir således 14557 kr vilket inte är dåligt för en familj med hyfsat ny villa, bil och småbarn. Sparkvoten hamnar denna månaden på 73% vilket vi får vara nöjda med.

Det pratades i senaste "uppesittarkvällen" om huruvida utdelningar ska räknas in i sparkvoten eller inte. Till skillnad från panelen ser jag den som en sidoinkomst precis som förvärvsarbete. Sen om vi konsumerar den så sjunker sparkvoten, och om vi sparar den (vilket vi gör) så stiger sparkvoten.

Vår kassa ligger i skrivande stund runt 200 000 kr. Det kommer restskatt på ca 13000 kr som ska betalas i november, så det kan vara bra att ha en rejäl buffert. Till skillnad från merparten av svenska folket har vi sett till att ha en rejäl buffert om något oförutsett skulle inträffa. Detta gör även att vi inte behöver ta ett lån om tvättmaskinen eller värmepumpen skulle gå sönder.

Pengamaskinen

Vår gamla pengamaskin fortsätter oförtrutet att generera utdelningar och värde. Utvecklingen för augusti har varit helt okej trots att börsen har gått näst intill sidledes.


Några små inköp har det också blivit under månaden som gått:

  • Resurs Holding
  • Tieto
  • Nobina
  • CoreCivic (REIT, anstalter)
  • AT&T
  • Akelius Pref
  • Hemfosa Pref
  • Sagax D
  • SEB
Totalt har jag handlat för 19361 kr och resten av insättningen användes för att minska belåningen på portföljen. Jag har valt att belåna portföljen och i skrivande stund är belåningsgraden på 2,6%.  Detta är helt och hållet inom vår komfortzon och inget vi ligger sömnlösa över.

Är det någonting du saknar i månadsrapporten? Tveka inte att fråga och kommentera i fältet nedan!

18 kommentarer:

  1. Väldigt bra översyn. Särskilt intressant var diagrammet över inkomster/utgifter som ni gjort. Snyggt! Håller med om att det är märkligt att ett bolag kan påverka en hel bransch på det sättet. Sedan har väl fastighetssektorn gått som tåget den senaste tiden vilket inte är så konstigt med tanke på räntesignalerna från de olika centralbankerna. Tänker att "gummisnodden" var spänd väl hårt åt uppsidan så då krävs det inte mkt för att folk ska börja bli skeptiska och istället sälja vid nästa negativa nyhet. Själv tänker jag bara sitta still i båten och håva in utdelningarna.
    //VGI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej VGI och tack för din kommentar!

      Ja du har rätt i att bolagen är högt värderade, och folk kanske vill sälja av lite vinst. Jag tänker inte så, utan behåller eller köper på mig mer, om det är ett bolag som jag tänker behålla. Man får väl helt enkelt acceptera att det "fladdrar" lite på grund av dessa analysbolag.

      Radera
  2. CoreCivic ser spännande ut är den ny i din portfölj?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan och tack för kommentar!
      Ja det är ett nytt innehav. DA är ca 10% men den politiska risken är stor. Dock har de ett imponerande kassaflöde, hyfsat låg utdelningsandel och de tillhör de största bolagen i USA på den privata marknaden för just fängelser och anstalter. Men som sagt, ett presidentval kan slå hårt åt det ena eller andra hållet. Jag ser det som en diversifiering av mina fastighetsaktier. Kommer inte handla några större volymer utan en liten klick får det bli.

      Radera
    2. Har själv Geo Group. Kanske ska komplettera med Corecivic. Som sagt finns det politisk risk. Obama sänkte ju både Geo Group och CoreCivic rejält. Men som det ser ut nu ser jag inte att USA kan sluta utnyttja deras tjänster.

      Radera
  3. Under 15 000 i månadskostnad för en hel familj är väldigt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan utdelningsundersköerskan och tack för kommentar!

      Ja vi har stramat åt budgeten rejält sen vi började med utdelningsinvestering och tackade nej till allsköns lyx som vi ägnade oss åt innan. Då köpte vi nya grejor för att vi ville och ägnade inte en tanke åt att veckohandla, köpa på extrapris och att vi inte behövde en ny telefon varje år. Då låg vår budget på kanske 25000 kr i månaden. Vi lever gott, och med låga fasta "driftskostnader" blir man mindre känslig för svängningar i utgifterna, och det blir mer pengar över till annat (som t.ex. mumsiga utdelningsaktier)

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Hallå Snålgrisen! Föredömlig månadssammanställning som vanligt. Jag tycker definitivt att, utan att ha hört uppesittarkvällen, att utdelningarna bör räknas som en sidoinkomst och därmed har de en direkt påverkan på sparkvoten. Vad skulle de annars räknas som? Det är väl för att just få en sidoinkomst de allra flesta trots allt sparar och då bör den väl ingå?!

    Vad gäller kurspåverkan är det ett fenomen som jag tänkt på i många år, vet inte när det började men tror det hade att göra med Ericsson och då bör det varit kring 2000-2002. En av de som var mest aktiva i att prata ner Ericsson var Morgan Stanley om jag minns rätt och vem var en av de största nettoköparna, jo precis, Morgan Stanley. Håller med dig i vad du skriver och det är samma gamla visa som upprepas hela tiden, en massa tyckande och antagande och så helt plötsligt svänger skutan 180 grader och ingen verkar reflektera kring vad som en gång sades... Sensmoralen är väl att ingen egentligen vet någonting. Man kan däremot göra mer eller mindre kvalificerade gissningar och tiden kommer att visa om det var rätt eller fel. Börsen är inte deterministisk. Vem kunde tro hur illa det kunde gå för Kodak? Eller Nokia? Eller för allt i världen Ericsson? När Ericsson var i värsta tänkbara skick stod aktien under 3.5 kr/st och kreditbetyget var uruselt, har för mig att de sålde inventarier då...

    (när ska man kunna editera ett inlägg på blogger och korrigera felstavningar?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Kalkyl och tack för kommentaren!

      Ja dessa månadssammanställningar börjar bli ganska rutin, men har fått flera mail om hur uppskattade de är som inspirationskälla, även om innehållet kan tyckas är ganska torftigt. Jo, de är ju en inkomstkälla, precis som om jag skulle bygga ett garage för 100000 kr och sen hyra ut det för 2500 kr i månaden. Såklart är hyresintäkten en sidoinkomst. Jag ser ingen skillnad mot att erhålla aktieutdelningar, så där håller jag inte med "experterna" alls.

      Ja det är kul att läsa kommentarerna på placera.nu, där är det många som ondgör sig när banker och andra "justerar" riktpriserna för en aktie genom att sätta t.ex. "behåll" eller "sälj". Det hade ju varit perfekt att äga en storbank och sen gå ut med en "behåll" för något som tidigare varit "köp", för att sen efter värdeminskningen köpa hem stora volymer. Känns lite shady om du frågar mig.

      Jag tittar istället på bolaget, och huruvida det går bra eller dåligt, och hur framtidsutsikterna ser ut. Sen brukar jag avvakta med bolag som har höga värderingar som t.ex. ICA, Main Street Capital och EPR properties har. Då avvaktar jag en sättning, som kommer för eller senare. Ett bra stöd för detta är ju att analysera MA50/200, då kan man få en liten hint om när man kan gå in i ett bolag.

      Radera
  6. Hej Snålgrisens!

    På vilket sätt menar du att man kan använda MA50/200? Gå in när MA50 går över MA200?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Carl och tack för kommentar.

      Ja precis, när MA50 korsar MA200 på väg uppåt kan man använda detta som en indikator på att aktien i fråga har en uppåtgående trend. Jag är på intet sätt en expert på analys men brukar använda denna metod ibland när jag är sugen på att köpa något.

      Radera
  7. Jag ser också utdelningar som en sidoinkomst, även om jag har gett med mig lite och räknar sparkvot både med och utan utdelningar.

    Mitt långsiktiga mål för sparkvoten är 0%!! Detta kommer att ske när jag konsumerar hela min pension och tar ut alla erhållna utdelningar för konsumtion (lönesparande + återinvesterad utdelning)/(lön + erhållen utdelning). Täljaren kommer alltid att vara 0 och därmed också sparkvoten, vilket känns rimligt.

    De som inte räknar utdelning som (sido-)inkomst kommer att få negativ sparkvot som pensionärer när de tar ut sin utdelning för konsumtion, vilket känns fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan utdelningssmålänningen och tack för din kommentar!

      Jag räknar det som inkomster = utgifter + sparande där utdelningar är en given del i inkomsterna, vart ska annars pengarna ta vägen?

      Men det finns många sätt att se på detta...

      Radera
  8. Hej Snålgris!
    Väldigt fin månadssammanställning och mäktigt imponerande inkomst från er båda. Även trollbinande utdelningar. Det ni fick under månaden motsvarar ungefär 1/3 av alla mina årliga utdelningar nu i år.

    Är intresserad lite hur du gjort diagrammet och vet inte om du svarat på det innan? Var mycket stiligt och skulle gärna vilja skapa ett eget sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare KTM och tack för kommentaren!

      Idén med Sankey-diagram snodde jag från bloggen RB40 (retirebyforty). Det finns som nån sorts freeware på http://sankeymatic.com/build/ och är tämligen enkelt att använda. Jag har en textfil som jag bara klipper in i inmatningsfältet, och vips har jag ett diagram. Detta sparar mycket tid när jag gör månadsrapporter.

      Utdelningarna är helt okej, dock siktar jag ju lite högre i risk än vad du gör, vilket påverkar DA en hel del. Vi får se i nästa recession vad som händer. Sen lägger vi ju ihop bådas inkomster, vilket även det ger mer fart på det hela. Fördelen med gemensam ekonomi. Fru Snålgris är egentligen bara intresserad av när vi kan säga upp oss, resten överlåts till mig :) Hade varit kul med nån man kan bolla lite tankar med, men det var en av anledningarna till att jag började blogga.

      Radera

  9. Detta meddelande är avsett för anställda, handlare, jordbrukare och företagare som behöver ekonomiskt stöd för att lyckas. Få våra olika lånerbjudanden, kredit med mycket enkla villkor med en ränta på 3% per år. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionernas säkerhet och du har möjlighet att få tillgång till din kredit med 72 timmars garanti. Så vänligen kontakta oss för mer information, tack.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    SvaraRadera
  10. Hej, säsongs hälsningar till alla mina vänner jag är här för att berätta lite om hur jag fick min hsnabd tillbaka med hjälp av en stor man som heter baba Amiso. Jag heter Alice Lucas, form, Alingsås, Sverige. Efter 12 års äktenskap har min man och jag varit i en gräl eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp online och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr.Amiso kan hjälpa till att få tillbaka artiklar snabbt. Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det då han gjorde en Love spell för mig. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa till mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan den dagen var vårt äktenskap nu starkare än tidigare, allt tack vare Dr.Amiso. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr.Amiso verklig och kraftfull stångskärare att jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i en tid av problem, om du är här och du behöver din Ex tillbaka eller din man flyttade till en annan kvinna, vill känna igen i världen eller cancerfrågan, vill gifta sig med älskaren efter ditt val eller skilsmässor, hälso- eller äktenskapsproblem, jobbfrämjande och framgång, vad som helst, gör inte ge upp, inte mer gråta, kontakta denna kraftfulla stavning nu. Här är hans personliga e-postadress på: herbalisthome01@gmail.com

    SvaraRadera