söndag 15 december 2019

175000

Då har vi passerat 3:e advent och än så länge har vi ingen snö i sikte. Igår hände något väldigt märkligt när vi var på väg hem från mataffären. Nån sorts tropisk storm drog in med kraftiga vindar, ösregn och en helt förmörkad himmel. Detta väderfenomen har jag aldrig varit med om innan under vintermånaderna. Jag kan bara gissa att det är det extremt varma vädret som ställer till med en hel del konstigheter.

Ingen snö här inte...


På jobbet är det nedräkning till ledigheten. Jag kommer att gå hem redan på torsdagen, då det är så skönt att inte behöva jobba full vecka. Det är mycket som ska avslutas och göras färdigt, speciellt redovisningar av olika de slag. Mitt uppdrag är förlängt ett år till, vilket är skönt att veta.

Jag har som ni kanske vet länge grämt mig för att det inte har varit möjligt att flytta min tjänstepension till Avanza. Mitt företag har ett avtal med Danica Pension, och det har varit vårat enda val. Nu fick jag uppgift om att man har gjort en ny upphandling kring tjänstepension och att det nu finns hela 7 olika bolag att välja mellan. Tyvärr finns inte Avanza med denna gången heller, vilket är lite irriterande. Jag har nästan en miljon kronor i tjänstepensionen, och med denna summa hade jag kunnat bli "Private Banking"-kund och fått lägre courtage och bättre ränteerbjudanden. Jag ringde upp vår tjänsteleverantör men fick tyvärr inte heller reda på varför Avanza var med. De hade gjort en upphandling och valde ut 7 st bolag av totalt 16 st. De lovade att höra av sig nästa gång det blir en upphandling, kanske finns Avanza med där då.

Som ni kanske vet kommer Akelius att lösa in preferensaktierna under december månad. För oss innebär detta att ca 175000 kr kommer att bli föräldralösa den 20 december. Jag är ett stort fan av Roger Akelius (ni har väl sett dokumentären på SVT Play?) och har sett detta bolag som en av de mest stabila innehaven i portföljen. Direktavkastningen är helt okej med en YOC på 6,1%. Bolaget är extremt stabilt och dessa aktier hade jag aldrig tänkt sälja. Nu har jag inget annat val än att vänta på inlösen för att spara courtageavgiften och få nån krona extra per aktie för den förlupna utdelningen.

Vad ska då dessa pengar investeras i? Jag vet ingen aktie som jag vill satsa allt på, utan det kommer att bli en gott och blandat-påse istället med någon nyhet, något nygammal blandat med några gamla trotjänare.

  • HiQ International AB
  • Peab
  • Telia
  • NP3 Pref
  • Alm Equity Pref
  • H&M

Ovan bolag är välkända och direktavkastningens snitt hamnar i princip på vad Akelius Pref har levererat med ca 6,2%. Vi får en bra riskspridning i olika branscher och kanske även lite värdeökning också, då flera av bolagen ovan har rejält nedtryckta värden som bara väntar på en positiv nyhet för att skjuta i höjden. Vi kommer att lägga ca 30000 kr i varje bolag ovan. Köpen kommer att delas upp i två omgångar var med ca 15000 kr i varje köp. Börsen har en tendens att hitta på märkligheter runt jul och nyår, och jag vill inte riskera att storhandla precis innan någon svart svan dyker upp i mellandagarna.

Hur tänker du göra med Akelius Pref och dess inlösen?

15 kommentarer:

  1. Hallå Snålgrisen! Märkliga väderfenomen har börjat bli vanliga tyvärr. Har noterat sen nån vecka att vi har fåglar som sjunger i december på sena kvällar o nätter, inget jag tidigare upplevt, känns väldigt konstigt.

    Vad gäller Akelius har jag funderat på de alla aktier du nämnt förutom Hiq. Knappt halva din steg ca att placera. Kan eventuellt bli att nolla belåningen, vi får se. Trist är det med Akelius i vilket fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Kalkyl och tack för kommentar! Ja här såg vi vårblommor i november (krokusar och sånt).

      Ja HiQ är lite av en chansning. Dock har DI med denna i deras utdelningsportfölj, och de tär i mångt och mycket ett stabilt och välmående konsultbolag. Enda irriterande med dem är att de gör en split istället för sedvanlig aktieutdelning, vilket sabbar Avanzas statistik.

      Radera
  2. Längtar också till julledigheten nu, går på fredagen.

    Trevlig blogg du har. Du får gärna lägga till min på listan: https://allaminakronor.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Allaminakronor och tack för kommentaren!

      Ska lägga till din blogg absolut! Skönt med lite julledighet, längtar mest efter att få sova ut lite på morgonen.

      Radera
  3. Hej!
    Håller med, ska bli riktigt skönt att gå på julledighet snart :) Störande att det inte går flytta tjänstepensionen till Avanza, hoppas de gör en ny upphandling snart och fixar till det där.

    Spännande köp du planerar att ersätta Akelius med. Jag har inte lika stort investering i Akelius som dig men vet inte riktigt hur jag ska placera de pengarna än. Tycker som du att det är bra att ha lite torrt krut under julledigheten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Dividend Story och tack för kommentaren! Ja det hade varit trevlig men jag tror inte det är så stor chans. De har innan pratat ganska illa om Avanza när jag hade möte med dem för några år sen. Ja vi får se vad som händer på börsen nästkommande månad, jag kommer ta det lugnt...

      Radera
  4. Att Avanza inte är med beror väl på att Avanza inte erbjuder er tjänsteleverantör någon (alt för låg) ersättning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kalle och tack för kommentar!

      Ja något är det, han avslöjade såklart inga detaljer. Tror som sagt inte att Avanza passar in i deras affärsmodell gällande just avgifter så din teori kan mycket väl stämma.

      Radera
  5. Idag 17 dec, +7 grader... helt galet och mörkt hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Spangoulis och tack för kommentar!

      Ja det är varma vindar även här. Så är det, värms havet upp med en ynka grad, kommer detta att resultera i betydligt mer nederbörd och vindar. Snön har en fördel och det är att den lyser upp tillvaron och skapar ett "gnistrande vinterland" vilket hör till julen tycker jag. I övrigt gillar jag inte snön alls. Synd att det blir som en endaste lång höst här nere i söder.

      Radera
  6. Tjena Snålgrisen,
    Ett riktigt eländigt väder har vi, den saken är säker.
    Tänk vad fint det var (i alla fall här där jag bor) för ett par veckor sedan med lite snö, 3-4 minusgrader och klarblå himmel.

    När det gäller Akelius och Hemfosa (mina 2 största innehav) har jag funderat fram och tillbaka men tror jag landat i föjande och för Akelius kommer jag få 560,000:-.

    Alm Equity Pref.
    Klövern Pref (fyller på)
    SBB D

    Alla dessa aktier har x-datum i slutet av månaden så då blir det en fin slant in på kontot i början av Januari. Rätt eller fel, den som lever får se.

    Blir en rejäl slant på dessa och ALM + SBB D blir nya innehav.

    När det gäller Hemfosa har jag funderat länge, fram och tillbaka från att sälja dom över börsen, försöka få så mycket cash som möjligt mm mm men det slutgiltiga blev 55% i SBB B och 45% cash. För pengarna kommer jag fylla på Akelius D då jag inte vill vara utanför vår kära herr Akelius. Känns som det är en man att lita på.

    Tror alla kommer ihåg Balder som löste in sina preffar dagen före x-datum och även om detta var okay kändes det lite oetiskt. Nu med Akelius delar dom ut upplupen utdelning vilket på något sätt visar vilket bolag Akelius faktiskt är.

    Ha en underbar Onsdag mina vänner så hörs vi.

    // Malte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Malte och tack för kommentar!

      Ja det är tråkigt när det inte klarnar upp. Här fick vi lite slask för nån månad sen, har bara regnat sen dess.

      Oj du har rejäla innehav, där ligger vi i lä. Klövern har vi ganska mycket redan i, och jag vill försöka splitta ut Akelius dels på innehav utanför fastighet, men även i aktier som ingår i superlånet. Avanza har ju som bekant lyft ut alla preffar från denna förmån. Ägde Balder och var inte glad när de gjorde som de gjorde med inlösen och utdelning.

      Radera
  7. Godvänner, jag heter Anna Sjoberg, från Stockholm, jag är läkare på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Sverige. Jag är gift i över 6 år med två barn, mitt förhållande till Sjoberg, min man var till en början söt, romantisk och senare blev mardröm fruktansvärt eftersom min man verkligen fuskar på mig och letade efter ett sätt att få en snabb skilsmässa, vi uppbruten före 3 månader sedan och vi kom tillbaka igen efter så mycket tiggeri med trevliga gåvor av kärlek. Jag älskade min man så mycket. Jag vill inte förlora honom till en annan dam. Jag kunde inte ha gjort någonting för att skada honom eller få honom att känna sig illa mot mig längre .. Jag ville bara att han skulle vara hemma för att älska mig för alltid. Jag förklarade min situation för en vän på jobbet, min vän Jennifer hon berättade för mig att snarare kontakta hjälp av en kärleksstiftare som heter Dr.Oduduwa från afrikana nation med magisk kärlek spell del bön för att återvända tillbaka ex love, att han har kraftfull begåvad charm för att få tillbaka kärlek och förtroende i alla trasiga äktenskap eller trasiga kärleksförhållanden, jag trodde och provade och det fungerar för mig, jag skickar e-postmeddelande till Dr.Oduduwa via hans personliga mailkontakt nedan;
     {Dr.oduduwaspellcaster@gmail. com}.

    Dr.Oduduwa svarade på mitt meddelande, han sa att kan hjälpa till att få tillbaka min ex kärleksman med omedelbar charm kärleksdel på två dagar, jag var mycket glad att hitta den här mannen som hjälpte mig, jag följde alla hans instruktioner noggrant steg för- stegböner och besvär som jag själv gjorde i mitt hus med ljus på natten. Oduduwa berätta allt jag kan göra hemma under nattbönerna älskar stavningsprocessen. Jag gjorde allt enligt anvisningarna. det började fungera för mig eftersom jag inom några timmar senare fick ett telefonsamtal från min man, jag var så förvånad och chockad eftersom han har slutat ringa eller skicka meddelanden till mig sedan de senaste 3 månaderna, nu gör jag omedelbart en kärlek stavningsböner min make Andrea kom hem för att be om ursäkt för mig, jag är så glad över hur kärleksdel fungerar positivt på min man inom 2 dagar han är hemma. Just nu lever min man och jag båda lyckligt tillsammans i kärlek mer än någonsin tidigare. Jag är glad åt den stora mannen Dr.Oduduwa för hans begåvade talanger. Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa.
    Jag rekommenderar uppriktigt Dr.Oduduwa till alla som vill återställa förlorade kärleksförhållanden eller kärleksförhållanden för att hitta verklig kärlekspartner.
    dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  8. Considerable article, We at Addhunters shifted this service to a level much higher than the broker concept. you can see more details like this article onaiza doha

    SvaraRadera
  9. När jag gifter mig med min fru för 15 år sedan fick hon en pojke åt mig efter några månader.
    Vi bodde lyckligt tillsammans som en familj, men hon hade aldrig gillat mitt jobbs natur,
    hon klagar alltid på att jag inte tillbringar mycket tid med henne och hon vill att jag ska sluta jobbet.
    Jag sa till henne att jag snart kommer att gå i pension, jag ber henne att klara mig just nu och hon instämde med mig.
    Så en dag gav jag ett uppdrag att åka till Pakistan för 4 månaders jobb,
    Jag berättade för henne om det hon accepterade på ett villkor att jag måste komma hem för att besöka 3 dagar efter någonsin tre veckor.
    Detta var vårt avtal innan jag åkte till mitt uppdrag, så efter två veckor ringde min son till mig på telefon och han ledsen pappa snälla skynda tillbaka hem, mamma ser en annan man, kommer hem varje kväll för att tillbringa tiden, jag tror mamma fuskar på dig. Jag var så orolig och jag rusade hem igen just den dagen för att hitta min fru
    med en annan man som har en kärleksaffär med en annan man. Jag var så arg och ledsen i chock i två dagar vilket ledde mig till sjukdom.
    Hon kom till mig och sa att hon ville skilja sig från mig, jag tror aldrig på mina ögon, men jag har inget annat val än att gå vidare med mitt liv.
    Hon visste att det var min son som berättade om det när hon tog min son till skolan nästa dag
    han kallade min son Bastard i presenten av sina vänner och alla hans vänner kallade honom Bastard från den dagen
    och min son grät alltid hem och sa till mig att han vill sluta skolan igen, och han sa att han inte vill träffa sin mamma längre
    Jag måste be honom så att han kan fortsätta med sina studier. Jag hör av honom via e-post en gång i taget,
    de senaste tre åren har jag inte riktat blicken mot honom på grund av mitt jobb. Jag älskade fortfarande min fru och jag vill att hon ska älska och ta hand om vår son, jag vill inte att min son ska skiljas från sin mor. så jag kontaktade Dr. Oduduwa Love stavning Caster för att hjälpa mig med en magisk kärlek stava charm för att få min fru att återvända till sina normala sinnen och att älska mig och vår son som tidigare.
    Dr. Oduduwa försäkrade mig om att han kommer att hjälpa mig att föra henne tillbaka med kraftfull kärleksmagi och Oduduwa sa också att min fru är under en kärleksförtrollning från den andra mannen, det är därför hon beter sig på vissa sätt som inte är bra för familjen. Jag trodde Dr. Oduduwa eftersom jag vet hur min fru älskar vår son Felix och vårt hem var lyckligt. Så jag bestämde mig för att utföra kärleksförtrollningen med hjälp av Dr.Oduduwa. Strax efter 2 dagars aktivering av kärleksformulär fick jag ett telefonsamtal från min fru, hon gråter och ber om ursäkt till mig för allt som händer. Jag sa till henne att lugna sig och jag bjöd in henne till middag nästa dag hon kom hem och knäböjde för att be om ursäkt för mig och vår son Felix var väldigt glad att träffa sin mamma igen. Från de senaste tre månaderna till datum bor vi alla tillsammans som en lycklig familj. Dr. Oduduwa kärleksförtrollning är riktig och fungerar bra. Jag rekommenderar honom uppriktigt till alla som vill få tillbaka ex-kärlek idag. kontakta (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera