måndag 26 oktober 2020

Höststädning och solstrålar

 Nu är det vintertid. Det märks verkligen, både på det egna men även mina jobbarkompisars energi och humör. Idag hade vi ett längre möte, och jag har väl aldrig sett en sådan sorglig samling tjänstemän som vi var, sådär vid 14:30 på eftermiddagen när kaffet börjar sina i koppar och regnet och dimman faller på utanför fönstret. Det är bara att vänja sig, nu har vi här i söder sisådär 5 månaders höst att se fram emot, förutsatt att vintern blir lika frånvarande som förra året.


Jag har tagit tillfället i akt att se över portföljen och dess innehav. Fokus denna gången har varit att öka på med s.k. "stabila utdelningsakter" och göra oss av med de lite mer osäkra korten, som har fått bekänna färg nu under covid-19. Detta är knappast den sista svarta svanen under de årtionden som vi behöver förlita oss på pengamaskinen för vår försörjning, och då duger det inte att ha bolag som sänker sin utdelning på obestämd framtid.

Det bolag som numera är helt avvecklat är Geo Group. Detta är en REIT som äger mängder med anstalter främst i USA. Dessa har tagit dubbelt med stryk, dels pga covid-19 och dels pga ett osäkert presidentval, där Biden har sagt att han tänker avveckla all privat fängelseverksamhet. Visst, Obama sa att han skulle avveckla Guantanamo, och det vet vi ju hur det gick med den saken. Dock, jag vill inte ligga ute med den risken, om nu Biden lyckas bättre än sin demokratiske föregångare. Dessutom har det blivit väldigt tufft för "fängelse-REITs" att låna pengar, då många banker och andra låneinstitut helt enkelt vägrar låna ut pengar till denna verksamheten. Osäkert är bara förnamnet, och om man väger fördelar mot nackdelar får ändå sopkvasten svepa några tag och städa bort detta bolag ur portföljen. Jag tänkte så här:

Fördelar Geo Group

  • Hög direktavkastning
  • Enda kvarvarande REIT inom anstaltverksamhet
  • Har alltid rekylerat uppåt efter presidentval oavsett vem som blev vald 
  • Nu kan vara bästa tiden att köpa

Nackdelar Geo Group:

  • Har sänkt utdelningen med 30% sen innan covid-19
  • Enda kvarvarande REIT inom anstaltverksamhet
  • Hög politisk påverkan
  • Ingen garanti att aktien ökar sina utdelningar efter covid-19 och presidentvalet
  • Högt värdetapp = marknaden är skeptisk
  • Hög volatilitet 
  • Risk för finansieringsproblem. REITs finansierar sig främst via banklån då merparten av kassaflödet delas ut.
  • 0% i belåningsvärde hos Avanza.
Vad har vi köpt istället? Jag har investerat i en gammal goding, nämligen Millicom. Uppsidan är hög och det finns i princip bara köp-rekommendationer bland de banker och finansinstitut som bevakar aktien. Visst, de ställde in sin utdelning under året, men jag tror ändå att det finns en betydande uppsida. En annan aktie som jag har valt att öka i är IBM. De har en direktavkastning på 5,5% och har alla möjligheter att bli stora inom "cloud-computing". Nackdelen är att bolaget är lika hett som en snöboll när det kommer till attraktionskraft bland yngre duktiga förmågor. Jag gillar dock stora stabila bolag som tjänar bra med pengar. Jag tror inte det blir ett nytt Microsoft, som verkligen reste sig ur askan efter Steve Ballmer, men någon form av värdeökning får man ändå tro på, och under tiden tar jag tacksamt emot aktieutdelningarna.

Då vi snålgrisar har belånat portföljen är det viktigt för oss att investera i aktier som har ett högt belåningsvärde. Detta är ytterligare en parameter som vi tar hänsyn till. Numera investerar vi nästan uteslutande i aktier som ingår i Avanzas "superränta", eller har ett högt belåningsvärde (>60%). Då Geo Group inte gick att belåna över huvud taget var detta ytterligare en sak som talade till dess nackdel. Har du tänkt belåna din portfölj är det värt att ha detta i bakhuvudet. Ju stabilare aktier, desto mer kan du låna, och desto mindre volatil blir således din portfölj. 

Hur kommer då solstrålar in i bilden? Jo, vi har nämligen bestämt oss att köpa en anläggning med 5kW solpaneler på taket till vårat hus i söderläge. Kostnaden för detta landar runt 70000 kr, och med nuvarande elpriser och skattesubventioner ger detta en direktavkastning på ca 7% om året. Visst, jag kan låta aktier med samma DA betala elräkningen, men hur kul är det? Vi har dessutom upptäckt att Lilla Snålgris är väldigt intresserad av teknik och naturvetenskap, och att tillverka sin egen elektricitet är ett väldigt bra pedagogiskt verktyg. Vi har valt att skaffa solpanelerna via IKEA och deras "Solstråle". I kalkylen räknar man med att anläggningen betalat sig inom 12 år. All el vi producerar efter där kommer att vara ren vinst. Jag kommer efter att anläggningen är installerad att redovisa producerad el och vad vi faktiskt har tjänat i reda pengar varje månad i månadsrapporten.



Hur ska då denna anläggning finansieras? Jag kommer att sälja av våra preferensaktier i Sdip Pref. De är värda ca 70000 kr och passar utmärkt. Denna aktie har dessutom enbart ett belåningsvärde på 20% och kommer knappast stiga nämnvärt i framtiden, likväl kommer inte heller utdelningarna att höjas. Så är planen i alla fall om jag inte kommer på andra tankar.

Har du solpaneler? Hur resonerar du kring att ta ett lån via Avanza för att finansiera en solkraftsanläggning?

6 kommentarer:

  1. Vi installerade en anläggning på 8 kW i våras. Alltså, känslan när elräkningen kommer och visar -180kr... den är suverän (vi var alltså självförsörjande och sålde överskottet).
    Vi betalade genom att sälja av fonder (precis före corona-dippen) och lite kontant.
    Vårt läge är inte optimalt (väst och öst), räknar därför med ca 5% avkastning. Men, det vet man ju aldrig, vi kanske får ett soligt år?
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan C och tack för din kommentar!

      Ja det är verkligen något speciellt att få sin el från solen, och att potentiellt få negativa elräkningar. Nu drar ju vår poolvärmepump en del på sommaren så det är tveksamt om vi kommer ner på de nivåerna, men precis som du räknar jag med runt 5-6% avkastning. Här nere i söder hade vi det ganska mulet denna sommaren, men vi bor inte många mil från en stad som är med i Solligan, och det finns inget i närheten som skuggar, så jag är väldigt hoppfull. Vi kommer antagligen att börja med 5 kW och sen bygga ut med ytterligare 5kW.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) Förlorade kärleksformer
      3) Stoppa skilsmässa
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Kul vill också ha solceller men har ungen villa än... ;)
    Tyvärr så verkar det bli riktigt svårt att köpa villa i Stockholmsområdet som det ser ut nu, priserna stiger rejält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej TomasK och tack för din kommentar!

      Det är konstigt att många fastighetsägare inte har detta på sina tak. Det borde vara standard kan man tycka.

      Det går inte att köpa ett hus utanför staden och sen pendla några mil? Jag besökte Åkers Styckebruk för nåt år sen, låg några mil från Sthlm men var väldigt pittoreskt och mysigt. Ingen aning om huspriserna där dock.

      Du får väl trycka på din hyresvärd, eller förening?

      Radera

  3. Jag lyckades få ett lån på 950.000 kr mellan privatpersoner på Michel Combaluzier, villkoren är bra liksom metoden för återbetalning. Det är verkligen allvarligt. Om du också behöver ett lån mellan individer. Här är hans E-mail: combaluzierp443@ gmail. com

    SvaraRadera