måndag 16 november 2020

Fejkgurus och andra

 Nu känns det verkligen som höst. Bortsett från några kortare stunder har jag inte sett solen på över en vecka. Varje dag har kännetecknats av regn, dimma, grå himmel och 8-10 plusgrader. Usch och fy, detta gillar vi Snålgrisar verkligen inte.

Börsen har däremot tagit ett antal glädjeskutt uppåt, och detta är vi såklart väldigt tacksamma för. Jag har tagit några beslut gällande att sälja innehav, och detta har yttrat sig i följande:

Sålt:

  • TCG BDC - hela innehavet
  • Newtek Businesses Services Corp - 50% av innehavet

Köpt:

  • AT&T
  • Altria
  • ARCC
  • AGNC
Anledningen till denna omallokering är att ovanstående BDCs som jag sålde har visat sig ovanligt svaga under Corona-krisen, till skillnad från de bolag som jag har köpt, de har betydligt bättre belåningsvärden, relativt bra direktavkastning > 7% och är av betydligt högre kvalitet. NEWT kom dessutom med en smärre utdelningssänkning i dagarna, vilket jag inte gillade. Låt gå för att de har s.k. variabel utdelning, och att man aldrig vet vad man får. Summan av årets fyra utdelningar är ändå en försämring mot föregående år.

Det jag egentligen tänkte skriva några rader om är detta om s.k. "Fejkgurus". Marcus Hernhag skrev ett utmärkt blogginlägg om detta för ett tag sedan på sin mycket läsvärda blogg. Efter att ha läst igenom inlägget och de kriterier som ställdes upp för vad som kännetecknade en fejkguru, kom jag direkt att tänka på ett namn som passade som handen i handsken under denna beteckning, nämligen Kavastu, AKA Arne Talving. 




Varför anser jag att han är en fejkguru? Det hela grundar sig helt enkelt i karlns totala brist på transparens gällande sin påstådda skicklighet att slå index med 1000% eller vad det nu var. Det finns mängder med artiklar att gotta ner sig i där han skryter om sin metodik och sin totala förträfflighet. De som önskar någon sorts "bevis" på detta får vad jag vet inget svar alls. För de som vill läsa mer gjorde AktiePappa en sorts sammanställning över allt som sagts och gjorts under åren, den kan man läsa om man vill ha en bredare sammanfattning i ämnet. I min värld som programmerare har vi ett mycket enkelt sätt att ta ner "snackepellar" på jorden i t.ex. anställningsintervjuer, nämligen att ge dem ett antal programmeringsuppgifter att göra. Då ser vi ganska enkelt om de verkligen är gurus eller inte, beroende på om/hur de löser uppgifterna. Med börsfolk är det svårare, speciellt om man är känd och inte vill skylta med sin förmögenhet offentligt. Dock anser jag lite att "ger man sig in i leken så får man leken tåla". Att sitta i diverse intervjuer och stöddigt påstå att man slagit index med si och så många procent under ett antal år och sen inte ha något som helst att backa upp påståendet med, ja det imponerar verkligen inte på mig. Jag vet inte vem som egentligen imponeras av det eller lockas att lägga 6000 kr på att gå herremannens kurser? 

Varför är inte jag själv en fejkguru? Av den mycket enkla anledningen att jag aldrig påstår att jag har gjort si eller så många procent i årlig vinst. Jag skriver denna bloggen för att jag tycker att det är kul, speciellt när man får kommentarer på sina inlägg och kan diskutera dessa vidare. Jag har full transparens kring min portfölj och hur bra/dåligt den går. Jag är fullt transparent med hur mycket pengar som placeras varje månad via månadsrapporten och gör t.ex. inte helt plötsligt en enorm insättning för att det ska se ut som att portföljen helt plötsligt pga mina magiska placeringar gått upp 15%. Jag tar inte betalt för någonting, och har en fet disclamer på sidan om att det jag skriver inte ska betraktas som ekonomisk rådgivning och att man följer mina investeringar på egen risk.

Anonymiteten är i mitt fall en förutsättning för att detta ska fungera.  Hade jag velat påstå att jag är en börsguru och försökt tjäna pengar på detta genom att sälja böcker eller kurser, då hade det varit svårt för mig att vara anonym. Fast å andra sidan, vem hade velat lägga ens 100 kr på att gå en kurs som heter "Snålgrisens Trender"? Varför vill någon över huvud taget betala 6000 kr för att gå en kurs som heter "Kavastus Trender", där man vet oerhört mycket mindre om vilka placeringar denna person har gjort, och hur de gått? Fundera på det...

Hur gick det då med det där inlägget på Hernhags blogg? Jag kunde inte låta bli, utan skrev en kommentar (jo den var ganska lång, i sann Snålgris-stil) där jag lyfte upp Kavastu som en av de största fejk-gurus i börsvärlden jag kunde komma på, med underbyggd motivering. Sen hade jag totalt glömt bort detta, tills idag då någon skrev på Facebook en kommenterar kring den gode K och hans "framgångar" på Aftonbladets aktie-tävling. Tyvärr kunde jag inte hitta min kommentar på bloggen, antingen hade den blivit bortplockad eller hade den inte blivit upplagd pga tekniska problem. Där och då kom jag på att Hernhag och Talving visst har nån sorts samarbete... kan det ha något med saken att göra? Kanske, kanske inte... 

Hur resonerar du kring detta med folk som tar betalt för kunskaper som de inte på något trovärdigt sätt kan underbygga? Varför är folk villiga att betala för att gå dessa kurser?

8 kommentarer:

  1. Haha underbart att läsa. Jag känner inte karln men att Hernhage som jag anser väldigt seriös och delar mycket, även om han försöker pusha mycket av sina böcker. Så förstår jag inte varför han vill kopplas ihop med honom, men det kanske har att göra med att de skrev en bok ihop, har jag för mig. Och att isåfall så ser inte han så bra ut om han erkänner att karln är en fejkguru lol

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Parre och tack för kommentar!

      Ja Hernhag är en seriös figur som skriver bra böcker. Det är därför ganska märkligt att han skriver böcker tillsammans med Kavastu. Eller kanske han vet något som vi inte vet?

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Tänkte precis på det när jag läste inlägget, Hernhag och Kavastu är ju bokkompisar. Tyckte Hernhag kändes rätt seriös till dess att han allierade sig med Kavastu, lite roligt att kommentaren var borttagen :)

    Tror det finns många sätt att framstå som duktig/seriös utan att redovisa affärer eller belopp i detalj. Titta t ex på Magnus Andersson (aka fundamentalanalys/fredagskrönikan/Lou_mannheim). Skriv skarpt om bolag eller trender som du själv investerar i. Det blir i sig en dokumentation och var även öppen med dina felbedömningar så brukar man bli erkänd. Se t ex hans inlägg från 2008/2009 när han skriver om positioner i t ex bankerna.

    Kavastu har även jag svårt för. Någon lite mer seriös fondförvaltare hade tydligen ställt sig upp i publiken vid något tillfälle och bett publiken notera att om Kavastus avkastningsnivåer stämmer borde han vara världens rikast redan runt 2025 även om startkapitalet skulle varit ganska blygsamt. Blev lite annan stämning i lokalen efter det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Indexnära och tack för kommentar!

      Ja det slog mig först senare att de visst hade nåt ihop. De har väl båda varit med på FIkaTillsammans också.

      Ja visst finns det sätt att *framstå* som att du vet vad du snackar om, men för att sälja en tjänst kanske man vill redovisa något som verkligen bevisar att jag vet vad jag snackar om. Tro mig, i min bransch har jag träffat många snackepellar som har låtit munnen gå, och sagt de rätta sakerna, senaste buzzwords etc och där en oinvigd hade lurats direkt. Jag blev näst intill övertygad själv. Det var först när man fick ta över den kod de hade skrivit som man tänkte "kära nån"...

      Ett enkelt sätt att "bevisa" att du är en skicklig förvaltare är att publicera din portfölj på shareville. Du kanske inte behöver avslöja dina innehav med risk för plankare, men resultatet borde ju då tala för sig själv. Alternativt startar du en fond och tar en saftig förvaltningsavgift. Då är det enkelt att se huruvida fonden presterar som du säger. Alternativt håller du käft och skrattar hela vägen till banken med dina miljoner. Jag tycker Kavastu har valt den sämsta av vägar.

      Radera
  3. De driver även podd tillsammans med sin bokförläggare och en börspsykolog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan r563761 och tack för din kommentar!

      Det visste jag inte, ja det finns väldigt många sätt att göra reklam för sig själva. Har dessvärre inte tid/lust att lyssna på poddar, tittar hellre på youtube faktiskt.

      Radera
  4. Hallå Snålgrisen!

    Väldigt sen kommentar på detta inlägg men det går ju inte att svara på ett sådant här inlägg via mobil av förklarliga skäl.

    Jag både håller med och inte håller med i vad du skriver för ovanlighetens skull, normalt sätt håller jag ju alltid med dig. Vad gäller Kavastu tog det ett bra tag för mig innan jag ens hörde talas om honom och det var nog först i samband med att jag läste boken som han och Hernhag skrev. I den boken, Bli rik och fri med aktier, skriver båda författarna mest om sin egen sparresa om jag minns rätt. Boken har jag omnämnt i ett inlägg tror jag. Den var ok att läsa men gav inte värst mycket, varken från Hernhags eller Kavastus sida. Det var mycket om just deras resa. Om investering gav den väldigt lite minns jag.

    En sak jag fick med mig var MA200 vilket Kavastu pratade om och som även påverkat Hernhag. Just MA200 är en stor/viktig del av Kavastus metod om jag förstått det rätt.

    Kavastu har även sedan dess gett ut en egen bok som jag också läst, den var betydligt bättre än deras gemensamma alster.

    Jag är inte så värst insatt i övrigt om varken honom eller Hernhag. Jag vet vem de båda är och vet något lite om dem.

    Indexnära's mening:

    "Någon lite mer seriös fondförvaltare hade tydligen ställt sig upp i publiken vid något tillfälle och bett publiken notera att om Kavastus avkastningsnivåer stämmer borde han vara världens rikast redan runt 2025 även om startkapitalet skulle varit ganska blygsamt."

    gör att jag inte vågar uttala mig mer än så här. Det kanske ligger mycket i det uttalandet?

    SvaraRadera