torsdag 23 november 2023

Skatteplanering

 Elpriset är i skrivande stund ganska långt här nere i syd med sina 32 öre/kWh. Vi får tacka vädergudarna för att det blåser friskt. Det är väldigt tydligt att elpriset till stor del styrs av vädret, lite som hur bönderna har haft det i århundranden. Regn är ju också bra, då det fyller på vattenmagasinen i norr, dock verkar det som många av de samhällen där uppe inte klarar för mycket regn, då de verkar riskera att spolas bort. Ja aldrig kan man få vara nöjd.

Nu till finansernas värld och något som jag har grubblat mycket på under den senaste veckan som förtidspensionär, nämligen detta med deklaration och skatt. Att ha noll kronor i inkomst, samtidigt som man har lån, ISK och kanske har nyttjat ett ROT-avdrag kan ju ställa till det när man ska deklarera. Blir det en restskatt? Hur stor blir den? Får jag kanske en stor slant tillbaka? Tyvärr är detta något som andra FIRE-personligheter som har lagt passerkortet på bordet sällan skriver om. Kanske är de inte lika oroliga som Herr Snålgris och redan har allting klart för sig. För mig var dock detta lite av en dimma. Det är då tur att våra digitaliserade myndigheter kan komma till undsättning. Denna gång i form av Skatteverket och deras skattekalkylator. Den fungerar lite som en snabbdeklaration. Man får skriva in inkomster och utgifter och så räknar den ut om man får restskatt eller får skatt tillbaka. Givetvis hanterar det inte mer invecklade scenarios, men låt oss göra ett försök med våra finanser för 2023 så ska vi se hur det blir. Denna kalkylator går att hitta här

Det första steget är att berätta lite om dig själv, vilket år du är född, vilken kommun du bor i samt om du är medlem i Svenska Kyrkan.


Nästa steg är själva deklarationen. Här finns det ett antal sektioner som går att fälla ut. Det finns ett föredömligt hjälpavsnitt för varje sektion, där man hittar förklaring och räkneexempel. Vi har en relativt enkel deklaration och behöver enbart fylla i några stycken. Då jag har jobbat halva året börjar jag med den som heter "Tjänsteinkomster, lön mm. Informationen som ska fyllas i här hittar man lämpligast på sitt senaste lönebesked.


Nästa steg för oss som husägare är "Småhus eller ägarlägenhet". Jag äger ett hus tillsammans med min fru. Här fyller jag i mina 50% av taxeringsvärdet.


Nästa sektion är "Kapitalinkomster". Här fyller man i exempelvis sitt underlag för ISK, ränteinkomster och annat. Jag har ett ISK-konto för pengamaskinen, samt ett annat på LF för obligatoriskt månadssparande för att få vara "guldkund". Underlaget blir ca 69000 kr som schablonintäkt och sen några tusen i ränteinkomst för vårat Froda buffertsparande hos Avanza. Schablonintäkten kan du enkelt räkna ut med ytterligare en av Skatteverkets räknesnurror som du hittar här.


Nästa sektion blir "Avdrag under kapital". Här fyller man i de ränteutgifter man har haft under året. Här ingår räntor på bolån samt belåning av Pengamaskinen. Detta är inte helt enkelt att räkna ut. Jag kollade vilka räntekostnader jag har haft från LF Bank, samt tittade jag hos Avanza under min kreditmätare. Du hittar den under "mina konton", sen klicka på "..." och sen skrolla ner till din kreditmätare. Klickar du sen på den lilla knappen med ett "i", får du se vad du har betalat i ränta under året. 


Jag kunde med hjälp av dessa siffror räkna ut att vi har lagt 71900 kr totalt i räntekostnader för bolån samt portföljbelåning för ett ISK + ett KF.


Nästa post är "Skattereduktioner. Här kan man bl.a. fylla i grönt ROT, vanligt ROT samt om man har solpaneler, hur mycket de har sålt för under året. Jag återanvänder förra årets värde, då det skiljer sig åt väldigt lite.


Andra kategorier såsom näringsverksamhet och avdrag för sjömän hoppar jag över då de inte gäller mig. Nu är jag klar, allt som fanns uppsatt under förra årets deklaration har matats in, givetvis justerat för 2023 års siffror. Det som återstår är att ta ett djupt andetag och trycka på knappen "Beräkna din skatt".


Det blev ju trevligt. Det verkar som om jag ska få tillbaka ca 12000 kr nästa vår. Nu hänger ju denna prognos dels på att jag har matat in rätt siffror, samt att jag inte har glömt någon post i kalkylen. Hur som helst verkar det inte vara någon ko på isen. Jag har som sagt aldrig varit ledig så här länge innan, och för mig var det skönt att få lite inblick i exakt hur våra ekonomiska förehavanden drabbar oss. Räntekostnaderna är högre än vad jag trodde och de lär bli ännu högre nästa år. Det som är trevligt med denna deklaration är man man kvitta räntekostnader mot ISK-skatten. KF lever sitt egna liv, men det blir ungefär likvärdigt där. Stefan Thelenius har en utförlig genomgång här

Nu blir det ju lite spännande. Låt oss säga att jag inte kommer att jobba alls under 2024. Jag kastar in handduken och går hemma och driver. Hur blir siffrorna då? Jag ändrar inkomst av tjänst och inbetald skatt till 0 och kör om kalkylen. 


Aj då, det blev kvarskatt. Dock är den endast 2000 kr vilket är hanterbart. Man kan ju sedan leka med tanken att ISK-skatten går upp 20% ytterligare och att för deklarationen år 2025 räkna med ca 80000 kr i schablon. Restskatten hamnar då ytterligare några tusenlappar högre. Det är dock inget som drabbar en fattig. Helt klart är i alla fall att både räntor och ISK-skatter går upp nästa år, dock tar dessa lite bekvämt ut varandra i deklarationen, så det blir inget övervikt åt ena eller andra hållet. Herr Snålgris kan fortsatt sova lugnt med andra ord. Jag hoppas dock på sjunkande räntor och mindre ISK-skatt framöver.

För den vetgirige som dessutom är nära "riktig" pension vill jag tipsa om ett inlägg som Utdelningssmålänningen gjorde i slutet av förra året. Det går att läsa här

Hur ser det ut för dig när du träder in i FIRE-dimman? Har du redan gjort detta? Hur beräknas din skatt?

6 kommentarer:

  1. Satt och räknade på en möjlig FIRE-deklaration för något år sedan. Var då rädd att jag inte skulle kunna ROTa under tidig FIRE 55-60 år pga låg inkomst.

    Men det verkar inte vara något problem med det då ISK-skatt, kommunal fastighetsavgift och tjänstepension (med extra hög skatt pga tidigt uttag) skulle ge tillräckligt med skatteunderlag för att ROTa även om jag nästan skulle bli nolltaxerare år med ROT. Lån och därmed ränteavdrag tror jag däremot inte blir aktuellt i FIRE.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan smålänningen och tack för kommentar!
      Nej man får verkligen planera sina uttag, då det är mycket som inte fungerar "som vanligt" när man inte har en inkomst av tjänst. Den lilla skatt man betalar på ISK räcker inte för ränteavdrag och ROT, så det blir att steck-kolla på youtube och lära dig allt mellan himmel och jord, så att du inte behöver vare sig RUT eller ROT. Tid har du ju i överflöd, det är bara kunskapen som saknas.
      Syftet med mitt inlägg var väl mest att fylla i en lucka som jag har tyckt saknas i FIRE-bloggandet samt att få en nulägeskoll av mitt egna scenario. Ser gärna att fler som har gått i FIRE och som lever av inkomst av kapital berättar lite om hur det står till med deras deklarationer. Det är lätt att glömma, då det i princip går på automatik medans man jobbar som vanligt.

      Radera
    2. Jag håller med om att tid kommer finnas i överflöd och begränsat med intäkter och därmed skatteavdragsmöjlighet. Detta gör att jag troligen kommer att göra även en del projekt i el och vatten som är på gränsen men jag tror det ska gå bra om man läser på ordentligt (mycket tid som sagt!). Men jag vill ju också lära mig detta!

      Jag har dock några potentiella projekt jag inte vill eller kan göra själv: grön teknik (solpaneler, batteri, elbilsladdare) och ROT-projekt (tak, fönster).

      Så därför skrev jag ett inlägg förra året med hypotetiska inkomster som gav mig större avdragsmöjligheter än förväntat med 46.000 kr (https://utdelningssmalanningen.blogspot.com/2022/12/nolltaxerare-i-fire.html) vilket räcker till något av ovanstående projekt varje år.

      Radera
    3. Hej igen, det var ett jättebra inlägg om RUT och ROT som du hade skrivit. Jag har uppdaterat mitt inlägg med hänvisning dit, så kan fler läsa det och få ytterligare tips. Deklaration är lite snårig, speciellt när man inte har en vanlig lön i grunden. Man vill ju inte gå i några fällor, och RUT/ROT är definitivt en sådan. Sen tycker jag mig kunna se en bugg i skatteverkets verktyg. Fastighetsavgiften har ju ett tak på runt 7-9000 kr vill jag minnas, men ju högre taxeringsvärde jag matar in, desto större blir fastighetsavgiften i beräkningarna. Mysko...

      Radera
  2. Bra inlägg. Gillar din blogg. Och nu har jag startat en egen. Om du vill får du gärna lägga till mig i din blogg. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FIRE 2025 och tack för din kommentar!

      Vad kul att du gillar min blogg, och grymt att du även har en egen blogg, jag ska absolut lägga till dig i min lista.

      Radera