måndag 26 mars 2018

Hur man *inte* blir kund hos Nordea

Det är med trötta steg Herr Snålgris tar sig till jobbet idag. Snön ligger vit på marken, endast tomten är va... men vänta nu! Det ska ju vara vår strax, inte f-n vill vi har mer snö. Det var verkligen ingen munter syn i morse när vi fick ca 1 cm nysnö, efter två underbart härliga helgdagar med 5-7 grader på termometern och fågelkvitter i buskarna. Men Kung Bore tyckte annorlunda.

Herr Snålgris läste i måndags ett blogginlägg av Krösus Sork. Denne lille snåle och ettrige figur i Bamsetidningen var min favorit när jag knappt var torr bakom öronen, speciellt underhållande var dennes konstanta munhuggande med Skalman.  Hur som helst en härlig figur, minst lika underhållande som ekonomibloggen som delar dennes namn. Där blev jag inspirerad av bloggförfattarens möjlighet att via Nordea Investor få tillbaka källskatten på endast 6 veckor.

Herr Snålgrisen är ingen vän av skatter som ni kanske vet, och att ligga ute med fordringar i flera år medan Avanza ska få tummen ur och begära tillbaka dessa är ganska irriterande faktiskt. Jag betalar ju redan skatt på utdelningen via ISK, att då ligga ute med tusentals kronor vill man ju gärna undvika.

Sagt och gjort, jag begav mig till Nordeas hemsida och klickade glatt på länken "Bli kund". Möttes då snopet av följande bild


Jaha? Ser det ut som jag har tid och lust att besöka ett kontor för denna enkla uppgift som varje annan nätmäklare utan problem klarar av? Det som retade mig mest var att jag inte fick någon som helst förklaring till varför det inte går att bli kund där just i samma stund som jag själv tänkte denna tanken. Kanske hade någon annan person gett upp och struntat i detta, men skam den som ger sig, jag väntar till lunchrasten och gör ett nytt försök.

Efter att den obligatoriska plastlådans innehåll tömts ut på en tallrik och atombombats några minuter samt med god aptit konsumerats var det dags att göra ett nytt försök hos Nordea. Nu har de haft hela förmiddagen på sig att lösa sitt hemliga problem med att registrera sig som nu kund, tänkte Herr Snålgrisen förnöjt.

Vid det andra försöket fungerade länken till att bli ny kund och jag fick välja "mobilt bankid" samt skriva in mitt personnummer. Dock var lyckan kortvarig. Exakt en sekund efter att jag fått en uppmaning att starta mobilt bankid slutfördes begäran och ett felmeddelande visades. Jag hade inte ens hunnit starta bankid-appen förrän processen avbröts. Detta är uppenbart ett tekniskt problem hos Nordea, då jag använder mobilt bankid på många andra ställen och nästan aldrig råkat ut för liknande problem. Dessutom klagade nu min bankid-app på att ett möjligt bedrägeriförsök har gjorts, då jag försökte mig på en ny inloggning medan den förra av någon anledning fortfarande låg och skvalpade någonstans. Väntade 5 minuter och gjorde ett nytt försök.

Presto! Jag lyckades logga in! Det ska inte vara enkelt att bli kund hos Nordea, det ska gudarna veta. Nu möttes jag av ett nytt formulär där jag var tvungen att mata in information från mitt körkort. På något sätt har Nordea fått nys om att Herr Snålgris har tillstånd från Transportstyrelsen att ratta en automobil, och fick nu gräva fram denna plastbit ur plånboken för att skriva in två uppgifter från detta lilla kort. Därefter följde ett antal sidor där man fick svara på vad man jobabde med, vad man tjänade och hur mycket pengar man tänkt sätta in och ta ut från kontot. Jag valde endast tjänsten för aktiehandel, då jag inte är intresserad av att ha Nordea som huvudsaklig bank, speciellt inte med detta teknikstrulet. Efter ett antal sidor som tog kanske 10 minuter att fylla i kom jag till en slutsida där jag med mitt mobilt bankid ska slutföra beställningen. Det som fascinerade mig mest vid detta steg var att ingenstans stod det vad kalaset kommer att kosta. Jag gissar på 0 kronor då jag endast är intresserad av Nordea Investor, men det hade ändå som en extra trygghet varit trevligt att få detta svart på vitt innan gåspennan togs fram och förbundet görs slutgiltigt.

Nåväl, enligt andra som gjort samma sak ska endast Nordea Investor kosta 0 kr och jag såg ingen anledning att tvivla på detta så jag klickade på länken för att starta mobilt bankid, och möttes då av följande fina skärmbild



Tack och godnatt. Inte en chans att jag gör om hela denna processen igen. Dessutom var Herr Snålgris lunchrast slut och arbetet kallade.

Vad kan man säga? Det är skrämmande att en stor bank som Nordea inte har bättre stabilitet på sina IT-system. Det är ju såklart extra problematiskt att jag då som nyfiken och intresserad ny kund inte ens lyckades registrera mig. HUr sugen kommer gemene man att bli på att göra om detta en gång till? Inte alls, är min vilda gissning. Man söker sig vidare till en bank som är lite mer välkomnande mot sina kunder.

Vad tyckte jag då om Nordeas webbsida, det lilla jag såg? Ja, inte kan kan säga att jag blir imponerad. Hela alltet ser ut som ett hafsverk, med vissa delar väldigt välpolerade och andra ihoprafsade av någon som precis lärt sig HTML. Banker som Avanza och Länsförsäkringar erbjuder betydligt mer välpolerade lösningar. Det verkar som om Herr Snålgris får fortsätta att ligga ute med källskatten till den dagen Avanza lär sig den magiska trollformel som gör att Nordea kan utföra något på 6 veckor som det tar Avanza 2 år.

I övrigt inget nytt under solen. Börsen har genomgått ytterligare en "krasch" enligt skvallertidningarna. Jag tackar för rean och har handlat på mig lite nya bolag som det kommer ett separat blogginlägg om.

8 kommentarer:

  1. Vi får väl gå ihop i bloggvärden och sätta lite tryck på Avanza att de ska bli minst lika bra som Nordea på återbetalande av källskatt. Om flera hundra börjar mejlbomba dem om samma sak kanske det händer något...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej procentpanik och tack för ditt svar!

      Ja det hade varit väldigt trevligt om Avanza kunde lösa detta. Att vänta flera år på källskatten känns inte ok nu när konkurrenterna har löst detta, någon som vet hur?

      Radera
  2. Prova hos SEB då.. Fick ett pensionsbesked från SEB om en tjänstepension som är hos dem med hutlösa avgifter. Det är väl bara att logga in och ändra tänkte jag, och drog fram mitt bank-id. Men neeeeeej, då måste man nämligen logga in med DERAS bank-id. Och det får man genom att bli kund och besöka deras kontor fick jag veta efter lite kötid till supporten. Så jag skulle alltså ta mig till närmaste storstad (enkelresa på minst 3 mil) under arbetstid (för de har inte öppet längre än till 15) för att öppna ett konto jag inte vill ha för att jag ska kunna ändra på svindyra fonder som de förvaltar. Skickade ett minst sagt ilsket mail till "Lämna dina synpunkter" och blev dagen efter uppringd av någon stackare, som helt plötsligt, till skillnad mot supporten dagen innan, ändå kunde få mig att bli kund via internet.

    Nordea har jag så svårt för sen de tillfällen jag behövt göra fysiska besök på deras kontor. När sambons pappa dog och vi skulle stänga hans konto på Nordea fick man köpa i TVÅ timmar för att komma fram. Två timmar!?! Vilken människa har tid med det? Det värsta var att det var en stackare som stod där och köade lika länge och när han kom fram säger "Jag tänkte öppna konto här".. Alltså, efter tio minuter i kö hade jag gått till vilken bank som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linn!

      Tack för att du delar med dig av din berättelse! Jag hade liknande problem med Danica Pension i början då de hade någon jättekrånglig lösning med en speciell dosa. Då hade ändå bank id funnits ett antal år på marknaden. Det finns tyvärr mycket som inte fungerar med de fysiska bankkontoren, jag har tidigare skrivit om mina stridigheter med otrevlig personal som vägrade sätta in mina kontanter då jag hade med mig nån tusing för mycket. Inte brydde de sig om att jag hade varit kund i 20 år. Spiken i kistan för det förhållandet ;)

      Radera
  3. Nej "smidigt" är inget jag förknippar med Nordea. När jag skaffade min KF tvingades jag kontakta dem för att aktivera möjligheten att kunna köpa aktier överhuvudtaget - "basvarianten" tillät mig endast köpa fonder. Det skall gå, är det meningen, att aktivera det via hemsidan, per den info han jag pratade med hade framför sig, men när man klickade sig fram till aktiveringen möttes man av en text som uppmanade en att... ringa kundtjänst.

    Nu har de förvisso nyligen gjort om sin sajt, men det är uppenbart att de har en hel del att fila på fortfarande.

    Med det sagt vägs det upp ganska rejält av att man får tillbaka källskatten efter nämnda 6 veckor istället för 3 år. Lågt courtage är det dessutom - jag betalade endast 1 USD för ett köp på ca 10k häromdagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kowalski!

      Tack för din kommentar!

      Låter konstigt att man ska kontakta dem för att öppna ett KF. Men det är nog inget emot hur det var när jag köpte lite aktier i engelska skolan via handelsbankens "portal" herregud alltså vad krångligt. Sen dök det inte upp några pengar på kontot heller som hos Avanza, utan det tog 3 bankdagar. Ja det finns fördelar med att använda Nordea Investor... den saken är säker. Dock är det en nackdel att de inte har något liknande "superlån" då jag kör med viss belåning.

      Radera
  4. Försök igen. Som Kowalski säger det är billigt, jag köpte JNJ för över 10,000 och betalade en dollar i courtage. Att få tillbaka källskatten så snabbt är otroligt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Krösus!

      Tack för kommentar!

      Ska ge det ett nytt försök när tid finnes! Om inte för att sätta lite press på Avanza, för jag gillar deras tjänster bäst av alla...

      Radera