fredag 29 december 2023

Årets sista inlägg - en sammanfattning

 Då var det dags att skriva årets sista inlägg. Jag brukar försöka mig på en och annan sammanfattning av det gångna året, dels för egen del då jag gillar retrospektiv, att se tillbaka, vad har man gjort för misstag och vad har gått bra. Vi har även varje år satt upp ett antal mål, hur gick det med dessa? Ingen tid att förlora, nu sätter vi igång!


Våra mål för 2023

Vi har som ni kanske vet en flik på bloggen där vi sammanfattar vilka mål vi har satt upp för just detta året. För 2023 var de ekonomiska målen som följer:

  • Sparkvot > 70% genomsnitt 
  • Månadsbudget utgifter ex amortering: 17 000 kr genomsnitt  
  • Aktiesparande: 20 000 kr/månad
  • Kassa:  150 000 kr < 250 000 kr 
  • Utdelningar: >=370 000 kr totalt vid årets slut
  • Löneförhöjningar: >= 2000 kr /månad brutto
  • Portföljbelåning > 0%  <12%

Syftet med dessa mål är att främst ha ekonomisk stabilitet och tillväxt och föra oss närmre vårt slutliga mål om 50000 kr i utdelningar per månad. För att lyckas med detta måste utdelningrna växa varje år, vi måste hålla våra utgifter på sansad nivå för att kunna hålla en hög sparkvot, och vi bör även öka våra inkomster varje år, för att hålla jämna steg med inflationen. Hur gick det få för våra mål?

Sparkvot
Vår sparkvot för året 2023 uppgick till 69%. Detta är ett mycket hög sparkvot om man jämför med gemene man, och en hyfsat bra sparkvot om man jämför med finansbloggarna. Vi hade utan tvekan klarat av målet om jag hade fortsatt att jobba. Ibland händer livet, och då får dessa mål ta ett steg tillbaka, det är jag ödmjuk inför.

Utgifter per månad
Våra måste-utgifter för 2023 blev högre än 17000 kr. I genomsnitt hade vi utgifter för 20000 kr. Till största del kan detta förklaras av högre räntor och högre omkostnader, dvs inflation. I denna summa är inte amorteringar eller "nöjesutgifter inräknad", utan endast sådant som vi måste betala, såsom mat, kläder, transport, elräkningar etc.

Aktiesparande
Även om sparandet gick ner markant under andra halvåret pga att jag inte längre hade en inkomst, lyckades vi tack vare ett större sparande under våren spara i genomsnitt hela 22000 kr per månad. Det är riktigt bra, och har hjäpt oss att öka de månatliga utdelningarna.

Kassa
Herr Snålgris är en trygghetsnarkoman, och en stor kassa är ett måste, speciellt nu när jag inte jobbar. Dock ska man inte sitta på för mycket kontanter då inflationen äter upp dessa. Vår nuvarande kassa ligger på 347 000 kr, om man räknar in det som snabbt går att likvidera, såsom guld och allt kontantsparande. Det är ca 10000 mer än vad målet tillåter, men under nuvarande omständigheter med endast en person i hushållet som jobbar tycker jag det är helt okej.

Utdelningar
Detta är i särklass vårat viktigaste mål. Vi kommer enligt prognos inte att uppnå detta helt och hållet, men för helåret verkar det som om utdelningarna uppnår till 364 000 kr. Det är ett fall på mållinjen, och med ett antal minor på vägen (SBB, Intrum  och Medical Properties Trust) får det ändå anses nästan godkänt.

Löneförhöjningar
I år var det ju mycket snack om att inflationne skulle ge rejäla löneförhöjnngar till alla. Haha, jag undrar vart man lyckades med detta? Jag fick 1400 kr per månad i höjning, och Fru Snålgris som bytte jobb fick då hela 3700 kr i "löneförhöjning". Vi får se hur det blir nästa år när jag har varit tjänstledig och Fru Snålgris ska ha sitt första lönesamtal med Kommunen. Det blir tveksamt om någon av oss ens når upp till en tusenlapp om jag ska vara ärlig. 

Portföljbelåning
Vi har under några år kört med en belåning på portföljen, och målet är att ligga runt 10%. Det har dock funnits väldigt trevliga köplägen under hösten, och då valde jag att låta krediten växa något till 15%. Nu gäller det att dessa köp levererar och betalar tillbaka sig, både i form av värde men även utdelningar. Änså länge har det inte gått så bra tyvärr, då det där "Tomterallyt" inte har infunnit sig för merparten av de utdelande aktierna. Marknaden är fortfarande skeptisk till fastighetsaktier verkar det som, med undantag för Cibus som har gått mycket bättre än resten av våra fastighetsbolag. Nu ligger belåningsgraden på helt okej 15%, men ändå över målet. Jag ska räkna lite på hur högt jag vågar gå med belåningen, då vi har rejäla inkomster nu under våren, dels några månader med riktigt bra utdelningar som amorterar av skulden, och sen förhoppningsvis lite värdeökningar som bidrar till att sänka belåningsgraden. Kanske landar vi runt 10% i april. 

Det största misstaget?

Inget retrospektiv är komplett utan att fundera kring vad som gick snett. För 2023 är det utan tvekan mitt allt för stora engagemang i SBB. Jag stod länge utanför denna aktie, då jag egentligen inte gillade bolaget alls, pga mina släktingars upplevelser med SBB som hyresvärd. Sen till slut när B-aktien fick 80% belåningsgrad hos Avanza, direktavkastningen hamnade runt 7% och värdet på aktien hade sjunkit ner till ca 20 kronor, då gick jag in. Därefter köpte jag även en stek i D-aktien. Sen vet ni vad som hände, och jag stannade väl som vanligt kvar lite för länge, och den totala förlusten blev med utdelningar inräknat ca 85000 kr. Jag borde lyssnat på min magkänsla...

Nya mål för 2024

Vad ska vi då har för nya mål? Jag har beslutat i följande:
  • Sparkvot > 60% genomsnitt 
  • Månadsbudget utgifter ex amortering: 20 000 kr genomsnitt  
  • Aktiesparande: 10 000 kr/månad
  • Kassa:  250 000 kr < 350 000 kr 
  • Utdelningar: >=420 000 kr totalt vid årets slut
  • Löneförhöjningar: >= 1000 kr /månad brutto
  • Portföljbelåning > 0%  <12%
Det är ett knepigt år att sätta mål för, då det för egen del är oklart hur mycket jag kommer att jobba. Jag utgår ifrån att jag kommer att studera på heltid, och får då in ca 15000 kr i månaden i form av studielån och bidrag. Återgår jag till min tjänst, kommer denna siffra att dubbleras. I övrigt är målen justerade utefter våra nya förutsättningar och de allmänna prishöjningarna.

Reklamintäkterna

Jag kan bara konstatera att det är knepigt att tjäna pengar som en liten spelare på marknaden. Jag har kört med reklam på bloggen nu under tre månader och har fått in ca 350 kr från Google Adsense. Hade jag skrivit ett inlägg varje dag hade denna siffra såklart sett annorlunda ut, men jag föredrar att skriva längre inlägg lite mindre frekvent, och då blir det som det blir. Jag hade ett mål om 100 kr i månaden och det har vi väl i princip kommit upp i. 

Solpanelerna

Solen har strålat under året som gått. För att sammanfatta vår elförbrukning och produktion kommer här lite siffror som jag hoppas ska stilla Eder nyfikenhet:
  • Köpt el: 6600 kWh (6765 kr)
  • Såld el: 7871 kWh (5443 kr)
  • Elnät: 9464 kr
  • "60-öringen": 4723 kr
Summa summarum och att vi får ha med oss att den där 60-öringen i skatteavdrag hamnar på 2024 års deklaration hamnar vi på ett netto och total elkostnad på 6063 kr. Det ger en total elkostnad på 505 kr per månad. Det anser jag är mycket bra, speciellt då vi har en pool och en uråldrig frånluftsvärmepump som står för allt varmvatten. Vi har även en braskamin, men då den tyvärr inte är vattenmantlad används den endast för mysvärme, eller när elpriset är *väldigt* högt. Detta år var inget bra år att vara solfarmare. Vi hade ett väldigt lågt elpris när solen sken, och om det förra året låg en bra bit över det "normala", var detta året det totalt motsatta. Det är dock en härlig känsla att veta att taket jobbar för att sänka våra boendekostnader. 

Då återstår i princip bara för oss Snålgrisar att tacka våra läsare för ännu ett år i sparandets tecken. Vad det nya året har att bjuda på är det ingen som kan förutspå, och vi får helt enkelt vänta och se. Nu återstår för oss några dagars ledighet och ett rejält nyårsfirande, och räkna med att vi är tillbaka någon gång i början av nästa år med nya inlägg i privatekonomins tecken. Målet med denna blogg är som jag tidigare har nämnt att väcka nyfikenhet kring detta med FIRE, sparande och att i princip "vem som helst" kan göra detta. Vi är som sagt två helt vanliga personer i en barnfamilj med bil, pool och semesterresor. Vi har inget gömt sparande, feta arv på lut eller annat som dopar framgångarna och kan pga att vi inte skyltar med våra identiteter vara väldigt öppna med hur vår ekonomi ser ut, så att alla kan se att det inte är något "hokus pokus" bakom siffrorna, utan allting, både framgångar och motgångar redovisas så transparent som det bara är möjligt. Jag hoppas att ni uppskattar detta, och är det något som saknas eller som ni tycker är otydligt, så säg bara till! 



5 kommentarer:

  1. Kul att läsa om dina ekonomiska mål. Det där är en sak jag måste ta tag i för min egen del. Har alltid haft oerhört tydliga mål i mitt företag, men min privatekonomi har jag inte strukturerat upp på samma sätt.

    Nu håller vi tummarna för att det blir ett riktigt bra börsår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire2025 och tack för din kommentar! Jag tycker att fler bör i alla fall göra en enkel översyn som jag har tipsat om nu i flera inlägg. En enkel balans- och resultaträkning ska man som vuxen ansvarstagande individ klara av att ställa upp. Följer man mina guider borde det vara klart inom en timme. Sen uppdaterar man en gång i månaden. Läste på expressen om ett par som hade köpt ett hus i norrland nånstans för 4 mille, sen började de renovera för att kunna sälja dyrare. Räntor steg, Putin fick feelig och invanderade ett grannland... jag kunde inte tro vad jag läste, när dessa två vuxna personer behövde hjälp av sin bank med att kartlägga vilka utgifter de hade. Summa summarum fick de sälja huset med förlust. Man skakar på huvudet...

      Radera
  2. Hej Snålgrisen! Intressant och underhållande läsning av din sammanfattning. Såg ditt namn hos petrusko som jag följer. Kommer följa dig också framöver. // Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mikael och tack för din kommentar!
      Kul att du har hittat hit, välkommen! Jag har en lite annan inriktning än Petrusko, han skriver främst riktigt läsvärda aktie- och fondanalyser medans jag kör mycket bredare med ett familj/privatekonomi/FIRE-spår kryddat med lite personliga reflektioner om allt mellan himmel och jord.

      Radera
  3. Snålgrisen,
    Familj och privatekonomi är viktigt det också, om kanske inte det viktigaste?! :)

    SvaraRadera