tisdag 26 december 2023

Sammanfattning av året, en kavalkad av grafer

 Ute regnar det och julstämningen är som bortblåst, eller snarare bortspolad. Lilla Snålgris sitter med sin iphone i soffan, trots alla trevliga julklappar hon fick. Dagens barn verkar endast behöva en endaste leksak, och det är en mobiltelefon, allt annat är av mindre intresse. Ibland undrar jag varför vi ens ger henne julklappar som bara tar en massa plats i hennes rum, och som hon sällan vill leka med. Kan tänka mig att vi inte är ensamma om detta "problem". Nu har vi regler här hemma gällande skärmtid, endast onsdag, fredag, lördag och söndag är det okej att sitta med telefonen, och då max 2 timmar om dagen.  Övriga dagar får hon vackert göra något annat, som till exempel leka med sina leksaker, vara med kompisar eller öva på sina instrument.


Året går nu mot sitt slut och det har varit en riktig berg- och dalbana för Herr Snålgris. Ett längre uppdrag tog slut lagom till sommaren, och efter en längre sommarledighet och vetskapen om att det inte fanns något nytt uppdrag, utan att jag då (med månadslön) var förvisat till "bänken" på huvudkontoret, tog jag det för mig väldigt ovanliga beslutet om att begära tjänstledighet av personliga skäl. Det innebär 0 kr i månadslön resterande del av året. Det är första gången på 23 år som jag stått utan inkomst, då jag har jobbat sedan jag gick ut högskolan i mitten av år 2000. Trots ingenjörsexamen gick det inte att hitta några liknande jobb, då IT-kraschen hade sagt sitt. Det blev ett jobb som systemtekniker på ett företag 7 mil från min hemort, med den fantastiska månadslönen på 16000 kr. 

Jag vet att CF på denna tiden rekommenderade 30000 kr i månadslön, vilket då kändes som en fantasi, och inget som något företag jag kände till betalade ut. Efter 2 år fick jag ett jobb som systemprogrammerare, och då höjdes månadslönen till 23000 kr. Det räckte precis till att ta ett lån och köpa ett litet hus, då jag hade tröttnat på livet i lägenhet. Hur som helst, det var nu en tämligen ovanlig känsla, att inte ge sig iväg och åka till ett jobb. Samtidigt var det skönt att kunna vara hemma lite själv och det dröjde inte länge förrän jag ansökte - och kom in - på en högskolekurs på distans. Jag har nu under hösten läst två olika kurser, och på grund av detta har jag även kunnat få CSN, både bidrag och lön. Det är inga fantastiska summor man får, när man ansöker om allt, så hamnar du på i genomsnitt 8000 kr per månad för halvtidsstudier. 

Bloggen, som jag inte skrev så mycket i under första halvåret har jag under hösten försökt skaka lite nytt liv i med diverse nya inlägg, som till stora delar har kommit att handla om livet som förtidspensionär, och alla de tankar och funderingar som man inte har varit förberedd på. Vi har inte uppnått FIRE, det är viktigt att framhäva. Vi har i mitt tycke för stora skulder och de inkomster vi får in genom utdelningar är för låga för att vi ska kunna leva det liv vi har föreställt oss. Då min månadslön i princip har nollställts blir det inte heller mycket pengar över till nytt månadssparande, utan det har enbart varit de återinvesterade utdelningarna samt ett knaprande på portföljbelåningen som fått utdelningarna att växa. Jag har dessutom sålt några bolag jag ansåg var för riskfyllda, och investerat i andra, med lägre direktavkastning, vilket i princip har fått de årliga utdelningarna att trampa vatten. Tråkigt på kort sikt, bra på längre sikt.

Ett av mina största mål med denna blogg är att återspegla resan till FIRE för en helt vanlig familj. Vi lever inte ovanligt snålt, vi har inga gömda bankkonton med flera miljoner som vi kan dunka in vid väl valda tillfällen och på kort sikt dubbla vår portfölj, eller feta arv som står och lurar i mossen. Jag försöker inte heller låtsas vara någon sorts FIRE-Jesus och försöka göra mynt av detta. Vi är som folk mest är, skulle jag tro. Vi har vanliga jobb, vanliga drömmar och lever helt vanliga liv. Min förhoppning är att vi kan inspirera vanliga människor med liknande förutsättningar om att det med kanske 10 års hårdare sparande, samtidigt som man lever ungefär som vanligt, kan sluta jobba om man så önskar.

Våra inkomster under året som gått

Efter det allt annat än korta förord är det nu dags att titta på vårat år i grafer. Jag gillar att hålla lite koll på både inkomster och utgifter, utan att krångla till det. Dessa grafer kan man själv sammanställa genom att lägga kanske 10 minuter/månad. Vi börjar med inkomsterna:

Som ni kan se ökade våra totala inkomster under detta år, trots att jag inte har jobbat under halva delen av året. Förklaringarna är många. Fru Snålgris har bytt jobb, och fått högre månadslön, samt ca 60000 kr i utbetalda innestående semesterdagar. Jag har fått ca 38000 kr i CSN, samt att utdelningarna har ökat. Än så länge är det ingen ko på isen gällande våra inkomster, nästa år lär bli sämre, om jag inte fortsätter med mitt ordinarie jobb vill säga...

Våra utgifter under året som gått

Om detta år visade på en ökning i våra inkomster, har det även varit en ökning av utgifter. Främst är det räntorna på bolånet som har ökat, vilket ni kan se i nedan graf:


Vi har lyckats hålla matkostnaderna i princip konstanta, trots att vi äter ungefär som innan. Fru Snålgris är jätteduktig på att hitta extrapriser, och vi kör matlådor varje dag på jobbet. Transportkostnaderna har minskat då jag inte har kört dagligen 8 mil om dagen till kontoret, utan kunnat sitta hemma. Mitt tidigare jobb tillät inte distansarbete. Det är boendekostnaderna som har skjutit i taket, och det är ju då räntorna som spökar. Vi får se vad som händer under 2024, jag hoppas att räntorna sjunker ner till 4 % i alla fall, gärna lägre. Vi har idag 4,99% på det rörliga lånet, där inräknat 1% ränterabatt.

Vi har även en stapel för "projekt" vilket är allt som inte är nödvändiga kostnader. Förra året hade vi kostnader för resor, projekt med hus och hem och annat smått och gott. I år har det varit ett invecklat garagebygge som tog merparten av dessa pengar. Nästa år kommer det att bli mycket lugnare, vi räknar som mest med en resa för kanske 30-40000 kr, och inga projekt här hemma. 

Pengamaskinen

I mitt föregående inlägg skrev jag om valet av utdelande aktier som pengamaskin, och fick igång en väldigt bra diskussion. Att välja aktieutdelningar är en strategi, precis som alla de ETF-er som kör denna stratei. Xact Högutdelande är en jättepopulär ETF som kör s.k. "smart beta", dvs de försöker genom att lite då och då byta ut sina innehav slå sitt jämförelseindex. Det har under de senaste åren inte gått speciellt bra, tyvärr. Snålgrisarnas pengamaskin har inte heller den presterat i linje med de vanliaste fonderna, vilket ni kan se på nedan graf.



Under några år har vi legat i topp, och under några andra år har vi legat i botten. Pandemin var inte trevlig, då vi ägde en hel del fastighetsaktier som slaktades brutalt, och aldrig återkom i värde. Detta året har inte heller det varit kul för värdebolag, då pengarna har rört sig mot tillväxt, vilket jag gissar har att göra med att sedan pandemin har kapital varit i princip gratis, och vem vill då investera i trötta Telia eller Handelsbanken när det finns massvis med förhoppningsbolag som bara skriker efter att bli matade med pengar så de kan växa mot skyarna. Är det någon som har en annan förklaring? Helt klart är att de flesta bolag som har en högre utdelning har blivit ratade av börsen, och det har såklart varit allra värst för fastighetsbolag då räntorna dessutom har chockhöjts. Detta, samt att kronan nu dessutom har tagit ett riktigt glädjeskutt uppåt, har agerat bromskloss åt vår egen portfölj, då luften helt enkelt gick ur den här nån gång i mitten av november. 

Utdelningarna som sådana är såklart opåverkade och merparten av våra innehav har höjt sina utdelningar för året, och vi slår den populära fonder Xact Högutdelande i princip varje år. En klen tröst kanske, men jag tror inte mycket på att byta hit och dit bara för att något under något eller några år har gått si eller så. Det är denna "hattighet" som gör att jag själv har förlorat en del pengar. Vårt portfölj består till största del av stora, välmående och stabila bolag. Ytterst få av dessa är "tillväxtbolag", utan de är mogna bolag som delar ut sitt överskott. Kanske en vacker dag letar börsen tillbaka till dessa och vi får se en renässans i portföljvärdet? Vem vet, under tiden kommer sedelbuntarna på det löpande bandet rakt ner i vår kassakista.

Utdelningar

Här följer vi vår plan om att öka våra utdelningar varje år med en 30-40000 kr. Nu kommer detta givetvis att sakta av då jag inte har fast månadslön och kan lägga kanske hälften av mot vad jag lade innan, när det endast är CSN-pengarna jag har att leka med. Vi har hittills inte plockat ut ett öre ur pengamaskinen, och planen är att inte göra det heller. Antingen återinvestera, eller om vi får se en rejäl uppgång under 2024 till följd av räntesänkningar, amortera ner portföljbelåningen. Målet är att vid årets slut ha en portfölj som kan leverera 420000 kr om året, eller 35000 kr i månaden. Det är absolut möjligt genom att återinvestera utdelningarna och välja bolag som höjer direktavkastningen istället för att sänka eller ställa in. Detta kommer i så fall sett till årets utdelningar om 362000 kr ge en höjning av "årslönen" med ca 14%. En sådan löneförhöjning kan nog de allra flesta bara drömma om.


En del utdelningar kan om vi har tur komma in under slutet av veckan, annars får vi vackert vänta till efter helgdagarna är över. 

Jag kommer att skriva ytterligare ett inlägg vid månadens slut där jag sammanfattar de mål vi hade ställt upp för året, hur det gick med reklamintäkterna, solpanelerna samt lite om våra planer för det nya året som komma skall. Har du funderingar eller synpunkter på bloggens innehåll, eller bara känner att du vill veta mer om något, bara skriv och berätta i kommentarerna. Jag försöker att svara på alla kommentarer personligen inom någon dag och bevakar nya inlägg ca 1 månad.

Vi hörs i nästa inlägg, ha det bra så länge!

2 kommentarer:

  1. God jul och gott nytt år Snålgrisen! Snart nytt år och då börjar allt om igen på gott och ont :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. God Jul och Gott Nytt År! Zero Strategy! Nytt år och ny kula, det är bara att sitta still i båten och låta marknaden göra sitt.

      Radera