torsdag 31 december 2020

Gott Nytt År (och en liten sammanställning över sparande och utdelningar)

 Då var det dags att stänga året 2020. Jag tror inte att någon kommer att sakna det med tanke på allt elände som har hänt runt om i världen. Är man som jag en sann optimist hoppas man ju också att det har kommit mycket gott ur allt elände. Kanske arbetsgivare runt om i landet kan börja inse att det inte är "fult" att jobba hemma utan snarare något som är fullt normalt, speciellt hos folk som har småbarn eller har många mil till jobbet. Man sparar på stressen och även på miljon genom att låta dessa personer jobba hemma några dagar i veckan. Tyvärr är det nog långt kvar, och värst i klassen är våra myndigheter, alltså just de personer som är underlydande Stefan Löfven, som tittar med arg blick i i TV-kameran och uppmanar arbetsgivare att göra allt vad de kan för att deras medarbetare ska kunna jobba hemma. Min nuvarande uppdragsgivare är en myndighet, och denne har inte gjort ett sk*t för att låta oss jobba hemma, trots att alla tekniska förutsättningar finns på plats. Man kanske ska göra rent utanför sin egen dörr innan man pekar finger.


Nåväl, det var inte detta elände jag skulle skriva om. Vi ska titta på lite olika saker i detta inlägg, dels hur det har gått för vår pengamaskin, och även de mål vi satte upp vid årets början. Vi börjar med månadens (och årets) utdelningar

Utdelningar 2020

Under december har vi fått följande utdelningar:


Det är trevliga 9500 kr som har trillat in i portföljen. Tittar vi på året 2020 som helhet ser det ut såhär:


Trots att våra banker inte har delat ut och att ett antal högutdelare har halverat sin utdelning fick vi alltså in nästan lika mycket i utdelningar detta året jämfört med förra. Till råga på allt har jag sålt ett antal bolag av sämre kvalitet, vilket har gjort att under 2020 har portföljen stärkts rejält, både kvalitetsmässigt och belåningsmässigt. 

Pengamaskinens värde


Under 2020 tog vi ett antal rejäla smällar värdemässigt. Detta berodde inte så mycket på otur eller på Covid-19, något som många företag och politiker brukar skylla på, utan helt enkelt på dåliga investeringar från min sida. Jag investerade t.ex. nästan 50 000 kr i ett företag som heter Vermilion Energy, och uppsidan var att de delade ut månadsvis och att yielden var väldigt hög. De klassiska fällorna alltså. I övrigt fanns det inte mycket positivt med detta bolaget, och deras VD visade sig dessutom vara en lögnaktig vessla som sedermera fick sparken. Bolaget såldes i början av pandemin, och endast ca 50% av pengarna kunde räddas. Det är farligt med confirmation bias. Läser man tillräckligt många artiklar om ett bolag, där alla lyfter det till skyarna som ett bra investeringstillfälle, ja då kanske man ska tänka efter en gång till innan man gör en investering. Hur har då värdet utvecklats?



För helåret 2020 ligger vi alltså back ca 13%. Avanza meddelande glatt att Avanzianen i medel ligger ca +10%. Kortfattat har det alltså gått uselt för oss värdemässigt under 2020. Vad beror detta då på? Det kan kokas ner i dessa punkter;

  • I princip samtliga värdeaktier har utvecklats dåligt
  • Vi hade ingen jättestor kassa att använda när börsen sjönk i Mars. 
  • Vi har inte heller tagit del av den stora uppgång som inträffade efter det stora fallet, då många av de bolag vi äger inte har gått upp speciellt mycket jämfört med innan Covid-19. 
  • Dollarn har rasat med ca 20% senaste månaderna.

Uppgångarna har helt enkelt skett i andra branscher än de som Snålgrisarna har investerat i. Det har inte varit Warren Buffets år heller, då även han gillar att investerar i värdebolag (alltså bolag som mer eller mindre har växt färdigt). Är vi helt enkelt dåliga investerare? Det sägs ju att regel nummer ett, två och tre är att man aldrig ska förlora pengar. Dessa regler har vi brutit mot då vi ligger ca 100 000 kr back. Samtidigt är det utdelningar som vi har riktat in oss på, och då ser jag inte att misslyckandet är lika stort, då vi har stärkt portföljen och ligger i min mening mycket bra positionerade inför en förmodad återkomst för värdeaktier under 2021. Då den genomsnittlig tillväxtinvesteraren nu måste fundera på om det är läge att ta hem vinster eller inte, ligger vi kvar och lurar i vassen, samtidigt som vi håvar in utdelningarna, i ur och skur. Personligen tycker jag det är skönt att slippa försöka tajma marknaden och istället ta del av bolagens vinst via regelbundna utbetalningar. 

Vi har under året satt in 362 000 kr som har bidragit till portföljens "uppgång". Det blev lite mer i Mars då vi använde reservkassan till att göra några strategiska inköp, men det var inte i närheten av många bloggkollegor som hystade in flera hundra tusen kronor, och således kunde dra stor nytta av det blod som då flöt på gatorna. Ska man vara riktigt seriös ska man alltid ligga med ca 10% kassa, som i vårat fall då hade motsvarat ca 290000 kr. Men då vi aktivt har valt att ligga fullinvesterade blev det som det blev, och vi ligger nu trots årets utdelningar och insättningar fortfarande några hundra tusen efter toppnoteringen på 2 962 000 kr i Mars i år. Oavsett tycker jag det är viktigt att vara transparent med exakt hur ens portfölj har ökat i värde, dvs vad som är egna insättningar, värdetillväxt och utdelningar. Håller du med?

Våra mål


Hur har det då gått för de mål vi satte upp för detta år:

  • Sparkvot > 70% genomsnitt 
    • Medel är 73% för 2020
  • Månadsbudget utgifter: 16 000 kr genomsnitt 
    • Medel är 14578 kr
  • Aktiesparande: 27 000 kr/månad 
    • 362000/12=30166 kr
  • Kassa:  > 150 000 kr < 200 000 kr
    • Ligger idag på 192 518 kr
  • Utdelningar: >=210 000 kr totalt 
    • För 2020 blev de endast 166 238 kr
  • Löneförhöjningar: >= 900 kr /månad brutto 
    • Herr Snålgris fick 800 kr
    • Fru Snålgris fick 1000 kr
  • Portföljbelåning < 10%
    • Ligger idag på ca 15% belåning


Det har inte gått allt för pjåkigt tycker jag. Belåningen ligger lite för högt för min smak, men det har funnits så många fina köptillfällen att det har fått svida lite på denna front. Förhoppningsvis tar värdebolagen fart under nästa år och då kommer denna belåning att pressas ner mot de idealiska 10% igen. Löneförhöjningarna var inte mycket att hänga i julgranen, men man får ta det man får. Det går inte att förhandla på samma sätt här nere i skogarna jämfört med i Stockholm, då det här nere inte finns speciellt många arbetsgivare att välja mellan. Regionen har monopol på sjukskötersketjänsterna, och det finns ett fåtal bolag som jobbar med de programspråk jag kan, och kunderna växer inte på träd tyvärr, inte utan att behöva veckopendla. I övrigt håller vi formen när det gäller utgifter och månadssparande, vilket är A och O om man en gång i framtiden vill uppnå ekonomisk frihet.

Nu stänger Snålgrisarna av datorn under några timmar och njuter av lite ledighet tillsammans, och framåt kvällen blir det lite god mat, gott vin och en trevlig stund då vi gör de tre U:na, Uppskatta, Umgås och Uppmärksamma. Kanske lyckas jag detta året få med Fru Snålgris på ett litet retrospective och planering av det kommande året. Man vet aldrig.

Vi önskar våra läsare ett Gott Nytt År, och ser fram emot nya inlägg och kommentarer under 2021

                                  

Under tiden, vilka misstag har du gjort under 2020 och vad har du lärt dig av dem? Vad ser du mest fram emot under 2021? Har du synpunkter, åsikter kring bloggen och dess innehåll? Något du vill veta mer/mindre om? Tveka inte att skriva en kommentar!

13 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. (blev för många fel i texten på mobilen så fick resignera till datorn)
    Imponerande utdelningssumma o ackumulerad sådan! Grattis till din och fruns löneförhöjningar, själv har varken jag eller frun fått någon i år... Detta med 2020 års lönerevision har också utvecklats till ett skämt och för många "hann" inte företagen med att lönerevidera men de hade mage att pga förhandlingar med facket dessutom se till att någon retroaktiv utbetalning sen april inte fås... Nu är det sagt att det blir retroaktivt fr.o.m november... Hur detta kunde godkännas går över mitt förstånd liksom så mycket annat som utspelats under år 2020.

    Undrar en del kring avanzianernas genomsnittliga ökning och hur den räknats ut. Låter väl hög, +13% nåt.

    Vad gäller transparens instämmer jag men samtidigt är all redovisning upp till var o en, många redovisar varken portföljvärde, utveckling, utdelningar eller transaktionsbelopp. Det tycker jag är tråkigt då jag inspireras något enormt av att studera framförallt redovisningar av utdelningar samt avklarade mål. Hur målen har nåtts spelar mindre roll för mig då var och en gör på sitt sätt. Vissa verkar tro att det enkelt går att kopiera portföljer och anser redovisning av dessa viktiga vilket jag själv inte gör längre.

    Att dock glädjas med någon annans framgångar ger mig mer, t.ex. imponeras jag av ditt utdelningsinflöde och har gjort sedan dag 1. Sådant sporrar mig enormt och för mig är detta det allra viktigaste förutom annars rent politiska och filosoferande inlägg som jag gärna ser fler av i största allmänhet.

    Gott nytt år Snålgrisen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din kommentar!

      Ja man får väl vara glad att det blev något, och jag känner verkligen med alla som jobbar inom vård och omsorg som får slåss om småsmulor medans industrin med metall i spetsen aggressvt tar för sig av allt större lönehöjningar. Inget ont om metallare, men ibland känner jag att facket är lite för buffligt ibland. Varför ska detta vara riktmärken för övriga fackförbunds lönehöjningar, alla ska väl förhandla i sin egen sektor? Kanske dags att vårdförbundet tar ledartröjan, annars kommer vi nog i framtiden att se en allt större personalflykt från den redan hårt sargade vårdsektorn.

      Absolut bestämmer alla hur man vill redovisa, jag tycker dock det år svårt att läsa vissa inlägg när man sen står frågande "öhh vad hände här?" när viktig information för att förstå helheten saknades. Jag redovisar så mycket screenshots som möjligt från Avanza, och är det något som saknas som jag glömt eller missat får man bara säga till så kommer det också. Jag inspirerades stort från Chansar Mests blogg när jag själv började med detta, och det var i stora drag skärmdumparna från en "verklig" portfölj som fick mig så taggad. Nu är vi långt ifrån de summor som många andra bloggare har skrapat ihop, men allt eftersom åren går är förhoppningen att det ska växa mer och mer. Sen kanske man kan undvika att andra följare gör samma misstag som vi själva har gjort, med små förhoppningsbolag som har hög yield.

      Gott Nytt År!

      Radera
  3. Att du/ni är så öppna och dynamiska borgar för att ni kommer att stå som vinnare när ni väl bestämmer er för att kasta in handduken. Att underprestera jämförelseindex enstaka år hör läro- och utvecklingsprocessen till. Även om alla vägar bär till Rom är många av dessa inte att betrakta som fågelvägen, vilket jag nog "alla" av oss småsparare har fått uppleva.

    Gott nytt år och tack för 2020!

    Med hopp om, såväl bildligt som bokstavligt, ljusare tider!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christofer och tack för din kommentar!

      Ja, att vara transparent tycker jag är viktigt då man är anonym, annars tror jag inte bloggen hade varit speciellt intressant, om det inte är riktiga kronor och ören som redovisas. Likväl tycker jag det är minst lika viktigt att dela med sig av sina misslyckanden, lika väl som sina framgångar. Att ha pengar på börsen är alltid en risk, oavsett om man investerar i stora "fina" bolag som Ericsson och H&M, som även dessa har haft rejäla motgångar. På det stora hela sen vi började är vi ändå +65% vilket jag tycker är helt okej. Nästa år kanske det är något annat bolag som rasar, det vet man aldrig. 2020 var ett speciellt år för många utdelningsinvesterare då det blev en perfekt storm av motgångar, olja och övrig energi backade ner till helvetets portar, banker som redan var nedtryckta av UG och annat fick ytterligare stryk och telecom och fastigheter gick inte speciellt lysande de heller. Jag väljer att se det som att vi har haft det värsta förbi oss och att nu under de kommande åren blir det verkligen en revansch för värdebolag i allmänhet och utdelningsbolag i synnerhet. Vi får se om jag har rätt, för någonstans måste kapitalet ta vägen... tillväxtbolagen kan inte fortsätta upp i all oändlighet...

      Radera
  4. Hej Snålgrisen!
    Trist att avkastningen inte var med er detta året. Hoppas det går bättre under 2021!

    Ta hand om er!
    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan pappa betalar och tack för kommentaren!

      Totalavkastningen var ingen höjdare, däremot tycker jag att direktavkastningen inte var så pjåkig. De innehav som vi har är på intet sätt dåliga bolag, de har bara haft det trögt då alla har flockats kring elbilar, förnyelsebart och digitala tjänster. Infrastruktur, telekom, olja etc har inte varit så hett ;) Vi får hoppas på vändning 2021. Den enda anledningen till att jag öht bryr mig om värdet är portföljens belåningsgrad. Ökar värdet, sjunker belåningsgraden.

      Radera
  5. Hej Grisarna. Jag uppskattar er ärlighet. Jag har som ni också haft ett minusår i år. Så är det över tid och själv blir jag bara trött på alla dessa överpositiva bloggare som ALDRIG gjort en dålig affär. Alla vet att den investeraren inte finns. Allt gott till er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vardagsekonomen och tack för din kommentar!

      Ärlighet varar längst heter det ju :)

      Jag tror att många som gick hårt ut med utdelningsaktier och inte hade så mycket kassa att satsa underpresterade rejält. Det är inte många av våra innehav som har lyft speciellt mycket. Jag glömde dessutom nämna att dollarn har backat med ca 20% under senare månaderna, vilket även detta har bidragit rejält till att minska värdet på portföljen. Fler mot- än medgångar. Jag hoppas och tror på bättring under 2021.

      Radera
  6. Såg att du ägde geo group vid nåt tillfälle.
    Har du sålt dessa?
    Själv äger jag dom.
    Och går i tankarna att öka.
    Just nu är direktavkastningen över 15 %

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Wild West och tack för din kommentar!

      Det stämmer, jag sålde av Geo för ett tag sen, helt i linje med min strategi att minska risk och öka kvalitet i portföljen. Aktien har 0 % belåningsgrad hos Avanza, stor politisk risk och har sänkt sin utdelning under Corona. Således fick den stryka på foten. Jag ser inget fel i att krydda med högriskaktier som ger en saftig yield, men i mitt fall bestod portföljen av aningen för många sådana. Således fick geo stryka på foten. Gick ungefär +-noll utdelningar inräknade.

      Radera
  7. Ok 😁 köpte på mig lite till igår. Den får vara kryddan i min annars tråkiga portfölj🤣

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja aktien tog stryk bland annat av att det knappt kommer några migranter söderifrån pga corona. ICE och Homeland är en stora kunder till Geo. De får dock ett minimibelopp, men inte på långt så mycket som när deras anstalter är belagda med "klienter".

      Vi får se vad Biden kan hitta på, en demokratisk vinst har varit ett stort hot mot aktien också, då han mer eller mindre har lovat att det inte ska finnas några privata fängelseaktörer. Obama lovade dock att avveckla fängelset på Guantanamo... vilket finns kvar så vitt jag vet.

      Aktien har inte reagerat speciellt på den nu totala vinsten för Biden, så gissningsvis var denna redan inprisad. Kan vara köpläge för den modige :) När covid lämnar USA kommer migranterna att fortsätta strömma.

      Radera