fredag 13 januari 2017

Finansiella mål för 2017

I mitt yrke jobbar jag mycket med mål, målbilder, uppföljning och mätbarhet. Därför kändes det självklart att kunna följa upp vårat sparande för att på så sätt dels kunna känna sig nöjd med att ha uppnått de uppsatta målen, fast även kunna analysera vad som gick snett om målen av någon anledning inte blev uppfyllda. Under nyårshelgen satte vi oss ner och tittade på resultatet för 2016. Nedan följer några mätetal som kan vara av intresse:













Det kan vara värt att nämna att under Q1 2016 hade jag en något högre lön än vad jag har idag pga. diverse bonusar som hörde till mitt dåvarande uppdrag. Vi hade dessutom inte hunnit flytta över så mycket sparande från fondportföljen till utdelningsaktier, och hade även en del dyrare saker att avyttra vilket inbringade en del likvider sent på året. Därav det blygsamma utdelningsresultatet på 15152 kr. Värdet på portföljen steg med nästan 10% vilket får anses okej med tanke på att vi har nästan 30% preferensaktier i fastigheter och att värdeutveckling inte är vårat primära mål.

Vilka finansiella mål kom vi då fram till för 2017? Efter några glas gott vin med trevlig musik i bakgrunden skapades följande lista:

  • Sparkvot > 60% genomsnitt
  • Månadsbudget utgifter: 17 000 kr genomsnitt
  • Aktiesparande: 25 000 kr/månad (22 500 kr under 2016)
  • Kassa:  > 50 000 kr < 100 000 kr
  • Utdelningar: 90 000 kr totalt
  • Direktavkastning > 6 %
  • Löneförhöjningar: >= 1000 kr /månad brutto


Vi räknar med betydligt högre utdelningar under 2017 då många av de bolag vi köpt aktier i delar ut Mars, April och Maj. Både Fru Snålgrisen och jag har lönerevision och vårat mål med löneförhandlingen är att gemensamt öka inkomsterna med minst 1000 kr per månad brutto. Vi har dessutom tänkt byta bank för att på så sätt få ner bankavgifter och räntekostnader då vi har kört i väggen med nuvarande bank (mer om det i separat blogginlägg). Detta räknar vi med kommer att medföra lägre kostnader vilket gör att vi kan öka depåsparandet till 25 000 kr/månad. Vissa mål kommer onekligen att bli tuffare än andra, men vi har en gemensam målbild att jobba mot. Jag kommer att göra månatliga avstämningar med mitt snitsiga excel-ark för att se att vi håller kursen.

Fru Snålgrisen är inte det minsta intresserad av balansräkning och excelark, hon jagar istället extrapris och fantastiska erbjudanden för att hålla mat- och klädbudgeten på rimliga nivåer. Jag tycker däremot att det är kul att hålla excelarken uppdaterade och se vad som händer med vår ekonomi.

Sådär, målen är satta, nuuuu köööör viiii, som de säger i Melodifestivalen!

5 kommentarer:

  1. Ni verkar ha goda förutsättningar för att lyckas väl!

    Det ska bli riktigt kul att följa er resa.

    Stort lycka till!

    Mvh
    Framtida Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Framtida Frihet! Ja precis som ditt bloggnamn lockar numera framtida frihet mer än prylar och pinaler. Den enda shopping jag numera får en kick av är att handla utdelningsaktier, och det är väl något man kan leva med :=). Som jag säger till Fru Snålgrisen, "dags att handla några nya äppelträd till vår lilla odling". Förr såg man fram emot löningen för att då kom det in nya pengar man kunde bränna på prylar och abonnemang, nu ser jag fram emot att kunna investera dem för att se den årliga utdelningen öka.

      Radera
  2. Härligt att du redan lyckats bygga en sådan fin portfölj med snart 1/2 miljon :)

    Sambon satt bredvid och var häpen över att du tjänar så pass mycket. Jobbar du med rymdforskning eller liknande? ;)

    Har börjat följa din blogg och tycker den ser riktigt bra ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej kronantillmiljonen! Kul att du tittar in! Ja, vi har sparat rejält med pengar senaste två åren sen vi tog steget från shopping, och fick in ett par hundra tusen på att sälja av ett stort antal prylar vi hade anskaffat under åren, allt från elektronik till sportprylar och märkeskläder.

      Nej, någon rymdforskare är jag inte. Jag jobbar med it-affärssystem och Fru Snålgrisen jobbar inom offentlig sektor och är relativt nyutbildad. Numera ligger min lön brutto på 41 200 kr och hon runt 25 000 kr. Netto brukar det landa kring 48 000 kr. Jag har varit verksam i branschen i ca 20 år medans frun sadlade om från ett helt annat yrke för några år sedan och har inte hunnit jobba upp lönen. Jag hade förmodligen kunnat tjäna mer i Stockholmsregionen, men vi trivs bra här i skogarna i Söder. Jag tror våra löner är ganska "normala" med våra utbildningar och respektive tjänsteår. Vi har gemensam ekonomi och de siffror som redovisas här är våra gemensamma inkomster om inget annat anges. 2016 var ett bra år inkomstmässigt för vi fick ett antal pengagåvor av äldre släktingar som ville lätta på plånkan, inga jättestora summor kanske 50 000 kr totalt, men många bäckar små...

      Radera