fredag 13 januari 2017

Strategi för nya inköp?

Man bör ju ha någon sorts strategi när man handlar långsiktigt med aktier. Det finns många bloggare som är riktigt duktiga på att göra tekniska analyser, beräkna P/E, GAV och allt vad det heter. Herr Snålgrisen har förvisso 5 högskolepoäng i Industriell Ekonomi, men det hjälper föga när det var 20 år sedan dessa intjänades och han inte har använt dessa kunskaper sen dess. Fru Snålgrisen har aldrig varit speciellt intresserad av ekonomi över huvudtaget. Pengar kommer in, de spenderas, nya pengar kommer in. Do while true.

Vår övergripande strategi är som jag har nämnt tidigare Utdelningsinvestering. Detta fina ord innebär med Snålgrisens tolkning att man köper aktier i huvudsyfte att de ska ge en hög direktavkastning, men samtidigt ska dessa företag dessutom ha ett kassaflöde som över tid kan bibehålla dessa utdelningar och även återkommande höja dem. Om inga höjningar sker och strategin är långsiktig kommer ju inflationen bl.a. att äta mer och mer, och det blir mindre kosing över till Snålgrisarna. Man kan väl se på inflationen som insektslarver som knaprar på våra fina äpplen och som över tid förökar sig. Utdelningshöjningarna kan ju vara The Exterminator som kommer och sprutar någon sorts dimma över dessa äpplen och utrotar larverna, för stunden. Hur väljer jag då våra aktier?

De allra flesta på vår lista är valda för att jag har "följt strömmen", vilket kan vara farligt om man får tro vad Louise Hoffsten sjunger. Jag är för egen del inte speciellt orolig att bli förvandlad till en död fisk. Det är diverse välkända aktier som HM, Atlas Copco, Unilever, Castellum och så vidare. Känns tryggt och säkert. Jag fick även en släng av preferensaktiesjukan och investerade hej vilt några hundra tusen i kvartalsutdelande fastighetspreffar som Heimstaden, Akelius, Balder, Klövern, men har som tur väl hejdat mig. Det kan inte vara sunt att ha för stor andel preffar oavsett vilken typ av investerare man är, då räntan enbart kan gå uppåt. Dessa valdes enbart på grund av att de är kvartalsutdelare, har förhållandevis hög direktavkastning och kommer att ge utdelning så länge folk behöver någonstans att bo.

Försöker även i min strävan att vara diversifierad att dela upp inköpen någorlunda jämnt mellan olika branscher och företag, så att man inte sitter med någon tungviktare som får för sig att vika rejält åt söderut och kanske aldrig återhämta sig (nej, jag äger inga Ericsson). Dessutom tycker jag det är kul att intressera sig för vad som händer i omvärlden, och i grannlandet Norge finns det flera intressanta företag med skaplig direktavkastning som t.ex. Atea, Yara, Ocean Yield där den sistnämnda får anses vara en chansning. Har även ett antal andra chansaktier som Capacent Holding som jag valt endast för att det verkar i en bransch jag jobbar nära, och är hyfsat insatt och intresserad av. Dock kommer de att sänka sin utdelning under 2017 så vi får se hur lyckat det köpet var.

Gillar även månadsutdelare, så självklart har det blivit inköp av Boston Pizza som ger en slant varje månad. Alla utländska aktier köper jag i en kapitalförsäkring. Jag märkte att efter ett tag började jag planera inköpen efter i vilken månad företagen delade ut, för att få så jämn spridning som det bara gick. Fullständigt meningslöst och väldigt nördigt, men det säger kanske lite om hur kul jag tycker detta är. Fru Snålgrisen kommenterade min fina spridningsgraf med en gäspning och tyckte att vi kunde kosta på oss en extra resa under våren när utdelningarna haglar in. Att det sammanfaller med hennes födelsedag kan endast vara en slump. Jag förklarade pedagogiskt detta med ränta på ränta, snöbollen som rullar och det åttonde underverket. Hon tittade på mig några sekunder och skakade på huvudet och fortsatte konsumera såpoperor på youtube-tv. Verkar bara finnas en ekonominörd i familjen.

Nya inköp då? Då jag inte är begåvad med att göra djupa tekniska analyser och är för snål för att köpa böcker i ämnet och för lat för att gå till biblioteket, läser jag med djupt intresse mina bloggkollegors tips, tankar och idéer och låter mig kanske ryckas med då och då. I annat fall blir det Avanzas aktielista som sorteras efter direktavkastning, och de företag över 8 % och under 4 % sorteras bort. Det som bli över granskas och finner Herr Snålgris något intressant bolag som inte verkar helt bortkommet så blir det ett tryck på köpknappen. Och i extrema fall lyssnar jag på mina jobbkollegor som förefaller vara riktiga aktieexperter och har alltid något "tips" på gång som är tänkt att ge snabba pengar. Lyckligtvis rycks jag inte med speciellt ofta, senaste gången var det någon som kände någon som hade analyserat spelföretaget Cherry och kommit fram till att det borde inom en snar framtid hamna på en riktkurs runt 7-800 kr. Jojo, den har man ju hört förr, men drömmer sig för en sekund bort och tänker på alla tåg som gått som man missat, t.ex. Probi och FPC. Jag antar att detta är min variant av att spela på lotto eller köpa en trisslott.

Hur ofta ske dessa inköp då? Jag tror inte på att försöka tajma marknaden, de försök som har gjorts har endast handlat om tur, som när jag satt med en stor summa pengar i kassan lagom till Brexit. Den dagen handlades det hej vilt när OMXS30 störtdök. I övrigt blir det främst inköp när lönerna trillar in runt den 25:e varje månad. Brukar dock spara några tusenlappar att handla för i mitten av månaden när det börjar bli sådär tråkigt och segt och nästa lön känns som flera ljusår bort. Jag säljer endast när bolaget återkommande visar på svaga resultat och sänker utdelningarna (inget än så länge, men Telia ligger farligt nära) eller när ett bolag gör återköp (Nordnet), eller när jag helt enkelt ångrar mig (MQ). Brukar även försöka balansera så att ett bolag inte tar upp för stor plats i portföljen. Senast sålde jag av lite Tele2, som jag redan hade en stor del av, och fick köpa nya till förmånliga priser under nyemissionen.

Sådär, nu vet ni förhoppningsvis lite mera om Snålgrisarnas strategi för återinvestering och nya inköp.

4 kommentarer:

  1. Hittade din blogg via Frihetsmaskinen vilket jag är glad för. Tack för trevlig läsning så här på morgonen. Gillade speciellt liknelsen med maskarna och äpplet.

    /Aktiepappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa! Tack för den trevliga kommentaren. Ja, det är en utmaning att hitta liknelser som gör det lätt att förstå syftet och fördelarna med utdelningsinvestering, då det är ett ganska torrt ämne om man inte är intresserad. Liknelser som alla kan koppa till brukar jag använda på jobbet när man ska förklara något tekniskt för icke tekniskt bevandrade medarbetare.

      Radera
  2. Ni har en satans massa high yield :)
    Er yoc på hela portföljen måste ligga högt, ~6% ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividendius. Ja du har rätt, yielden ligger på 6,2 % för tillfället. Detta är såklart förknippat med en risk, såsom ostadiga utdelningar samt risk för sänkningar. Detta kommer att slå igenom för minst två av bolagen under 2017, Telia och Capacent Holding. Har dock lugnat mig lite senaste månaderna och börjar köpa aktier med lägre direktavkastning, men som i gengäld är något stabilare. Om några år har vi svaret på hur lyckad denna strategi är/var. :)

      Radera