lördag 28 januari 2017

Inkomstrapport Januari 2017




Då är den rysligt kalla och mörka månaden Januari kommit till sin ända. Snålgrisarna ser alltid fram emot sista veckan i varje månad för då kommer belöningen för en månads slit och knegande. I vårat fall blev inkomsterna som följande i netto:

Löner: 47145 kr
Utdelningar: 5046 kr
Övriga inkomster: 6015 kr (föräldrapenning, barnbidrag, presenter)

Totala inkomster för Januari blir således 58236 kr vilket får anses vara helt okej. Utdelningarna kommer givetvis att återinvesteras för att inte den där snöbollen ska sluta rulla eller växa.

Löneförhandlingar stundar både för Herr och Fru Snålgris vilket förhoppningsvis kommer öka på inkomsterna något, detta är ju ett av våra mål för 2017, att våra löner totalt ska öka med 1000 kr netto.

I går hade vi en trevlig middag i goda vänners lag, och en fråga som kom upp där var:

-"Vad tänker ni göra med era utdelningar?"

För Snålgrisarna var svaret enkelt, återinvestera 100%. För det andra sällskapet blev svaret velande, kanske tänkte de återinvestera 70%, men jag förstod att det var väldigt svårt att hålla sig borta från att spendera stålarna. Jag kan tänka sig att det är så här för många familjer när det kommer in lite extra pengar på bankkontot. Vissa kanske tänker spara, men många spenderar den säkert på något pryl, eller en renovering av huset. Det är skönt att man inte har någon som helst köplust mer än att köpa aktier... då blir valet enkelt.

Är DU nöjd med dina inkomster för Januari?

4 kommentarer:

  1. Är framförallt nöjd med mina utgifter för januari. Har lyckats hålla löpande utgifter (främst mat) väl under 2 000 kronor trots "lyxinköp" för 500 kronor.

    Får också min löneförhöjning utbetald nästa månad - är nöjd med den och med fortsatt låga utgifter funderar jag nu på att öka sparkvoten från 80 till närmare 85 procent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är riktigt låga utgifter! Det är svårt att lyckas med som barnfamilj, och vi väljer lite dyrare mat även om man teoretiskt kan leva på korvgryta och spaghetti en hel månad.

      Radera
  2. Riktigt imponerande summa in!

    Mina inkomster för januari är riktigt låga då jag inte jobbat så mycket. Har ju tagit steget till att börja leva mer av tiden än att jobba, så får skylla mig själv att jag inte kan spara så mycket ;).

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja utdelningarna börjar göra sitt. De hamnar direkt på avanzakontot så det blir aktieköp för dem, så man ser dem inte riktigt på samma sätt som lön, men de är trots allt passiva inkomster. Lönerna är helt okej, i detta landet lönar det sig ju inte att kämpa, allt över 37000 blir ju beskattat till förbannelse.

      Radera